به گزارش ایرنا، ویدا توحدی چهارشنبه در آیین رونمایی از سند ثبت ملی روستای بسک به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی در بایگ تربت حیدریه افزود: در عین حال مسوولان محلی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند برای ثبت جهانی این روستا لازم است محیط را بکر نگه داشته شود و ساختارهای سنتی نیز حفظ شود.
وی گفت: همچنین ضرورت دارد جوانان روستا ظرفیت های خود در زمینه راهنمای گردشگری را افزایش و ارتقا دهند و ما نیز می خواهیم بسک به عنوان برند معرفی شود و نه تنها از مهاجرت جلوگیری کند، بلکه روند مهاجرت نیز معکوس شود.
توحدی افزود: خانوادگی بودن ابریشم کشی، سابقه تاریخی این حرفه و حضور زنان و جوانان و حمایت مردان از شاخص هایی است که ابریشم کشی بسک برای جهانی شدن دارد.
تاکنون از مجموع 200 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد 47 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
روستای بسک با 3400 نفر جمعیت، در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، حرفه ابریشم کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کرده و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی های طبیعت خداداد منطقه و جاذبه های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.