به گزارش ایرنا، محمد امانی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این ادعا بدان خاطر است که بدانیم تربت حیدریه اکنون در معرض هجوم یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت از جنوب کشور قرار گرفته است.
وی گفت: ابعاد و اهمیت این معضل زمانی بیشتر هویدا می شود که بدانیم مهاجرت و سکونت گاههای غیر رسمی، تربت حیدریه را به سومین شهر بدقواره استان و نیز سی سومین شهر بدقواره کشور تبدیل کرده که باید همه دستگاهها و مدیران شهری برای این معضل برنامه ریزی دقیق داشته باشند.
امانی افزود: به واسطه همین معضل، بیشترین آسیب های اجتماعی از جمله، اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر، کارتن خوابی و شیوع بیماری ها در این شهر رقم می خورد و با توجه به اینکه این مناطق وارد محدوده شهری شده اند در آینده توقع ایجاد خواهد شد که باید تمام امکانات شهری را به آنجا منتقل کنیم.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تربت حیدریه ضمن انتقاد از فقدان فعالیت های فرهنگی اثر بخش در شهرداری ها گفت: البته این معضلی است که گریبان تمام شهرهای های کشور را گرفته و اغلب آنها ذهنیت نوسازی و بهسازی، خدمات و فعالیت های عمرانی دارند و این در حالی است که اهمیت دادن به مباحث فرهنگی و اجتماعی مردم باید در اولویت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تاکنون حتی یک لایحه از شهرداری برای امور فرهنگی به شورای شهر نیامده، افزود: با این حال ما برخی فعالیت های فرهنگی و مناسبتی را در سطح شهر اجرا کرده ایم.
وی در بخش دیگری به موضوع تعدیل نیرو در شهرداری اشاره و اظهار داشت: ظرف یکسال اخیر 120 نفر نیرو از کل مجموعه شهرداری تعدیل شدند که از این تعداد 25 نفر نیروی حجمی، 18 نفر راننده با خودرو، 13 نفر نیروی سد معبر و 11 نفر نیروی درصدی بوند که در مجموع 40 میلیارد ریال در هزینه ها صرفه جویی شد.
امانی مهمترین دلیل این تعدیل نیرو را، علاوه بر افزایش بیش از حد پرسنل، فقدان جذب افراد بر اساس اهداف و ماموریت های شهرداری عنوان و اظهار کرد: یکی از معضلات در گذشته آن بود که افراد با روابط و یا هر موضوع دیگری وارد بدنه شهرداری می شدند و برای این نهاد توقع ایجاد کرده و اغلب آنها در راستای اهداف و ماموریت ها جذب نشده بودند.
رییس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز گفت: یکی از برنامه های در حال انجام شهرداری هوشمندسازی سیستم اداری است تا دست افراد در کار نباشد و از بروز تخلفات یا رانت های احتمالی جلوگیری شود.
نادر سلیمانی افزود: گفت: این هوشمندسازی باعث می شود نحوه محاسبات عوارض و نوسازی، ارایه مجوزها همه بر اساس یک سیتم هوشمند انجام شود.
وی در ادامه از بافت فرسوده و بدهی به بانک شهر به عنوان یکی از مهم ترین چالش های فکری شورای اسلامی شهر تربت حیدریه یاد کرد و گفت: پروژه بافت فرسوده تربت حیدریه با هزار و 820 متر عرصه و 103 واحد تجاری و 27 واحد مسکونی که تعدادی از آن پیش فروش شده و به شهردار نیز اجازه داده شده تا برای تکمیل پروژه سایر واحدهای تجاری و مسکونی را بفروشد.
سلیمانی افزود: بافت فرسود به مساحت 10.2 هکتار است که 30 هزار و 559 متر آن در تملک سه قسمت شامل 16 هزار و 187 متر متعلق به شهرداری، پنج هزار و 825 متر متعلق به شرکت مادر تخصصی و هشت هزار و 525 متر نیز به شرکت زعفرانیه تعلق دارد.
وی گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، بنا داریم تا 2 قسمت دیگر به تملک شهرداری درآید تا مدیریت آن بعهده یک نهاد قرار گرفته و ادامه کار توسط یک شرکت سرمایه گذاری و به صورت یکپارچه دنبال شود.
سلیمانی در ادامه میزان بدهی شهرداری در پروژه بافت فرسوده به بانک شهر را، 840 میلیارد ریال عنوان و اظهار داشت: پیش از این مهلت 9 ماهه ای از بانک برای تسویه تمام بدهی گرفتیم اما با توجه به وضعیت اقتصادی و منابع محدود مالی این مهم محقق نشده و در صددیم این فرصت را سه ماه دیگر تمدید کنیم.
رییس شورای شهر تربت حیدریه گفت: چنانچه نتوانیم این بدهی را در موعد مقرر شده تسویه کنیم، 25 درصد سود به آن تعلق خواهد گرفت و بدهی 840 میلیارد ریالی به مرز هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
سلیمانی همچنین از جمع آوری پل ولی عصر(ع) یا چهار راه خواف به عنوان اولویت دیگر مدیریت شهری یاد کرد و افزود: با تصمیمات مشترکی که بین شهردار، اعضای شورای شهر و نیز هماهنگی با شورای ترافیک استان صورت گرفته و به تصویب رسیده، قرار است با هزینه 20.5 میلیارد تومانی و با مشارکت اهالی و کسبه انجام شود.
وی املاک بازگشایی در مسیر را ظرف یکسال اخیر 133 مورد عنوان کرد و گفت: برای بازگشایی 28 هزار و 539 مترمربع، 90 میلیارد و 420 میلیون ریال هزینه شده که تمام این هزینه ها از محل اخذ پروانه، ارایه مجوزها و سایر امتیازات با مالکان موافقت شده است.
سلیمانی بودجه پارسال شهرداری را 584 میلیارد ریال عنوان و از تحقق 86 درصدی آن خبر داد و افزود: بوجه امسال نیز در مجموع 709 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که 566 میلیارد ریال آن متعلق به شهرداری و مابقی به سه سازمان آتش نشانی، اتوبوسرانی و آرامستان ها تعلق دارد.
وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال شهرداری 178 میلیارد ریال درآمد کسب کرده، افزود: برای تحقق صدرصدی بودجه، شهرداری باید ماهیانه 47 میلیارد ریال نیز در آمد داشته باشد.
رییس کمیسیون اقتصاد شهری تربت حیدریه نیز گفت: برخی مشکلات قانونی شوراها و مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی در حال پیگری است که مهمترین آن لایجه مدیریت جامع شهری است که با تصویب ان 23 اداره شهری باید با منابع خود زیر مجموعه شورای شهر قرار گیرند.
علی محمد اله یاری افزود: تا پیش از این بسیاری از ادارت و نهادها در شهرها علاوه بر موازی کاری و هدر رفت هزینه ها تابع قوانین ادارت بالادستی خود بودند و نمی توانستیم موضوعات شهری را مدیریت کنیم که با تصویب این لایحه مدیریت یکپارچه شهر را مدیریت خواهد کرد.
رییس کمیسیون محلات و اصناف شورای شهر تربت حیدریه نیز گفت: محلات تربت حیدریه را به 24 محله تقسیم کردیم تا مشکلات و معضلات را با مشارکت های مردمی و اهالی محل بهتر و سریع تر مرتفع سازیم.
مهدی وقفی افزود: بر همین اساس طرح های توسعه پایدار شهری در مناطق کوی امیرالمومنین(ع) حیدر آباد، شهید چمران و دیگر نقاط حاشیه ای در حال انجام است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.