به گزارش ایرنا محمد عجمی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اتباع کشور افغانستان سالیان سال منتظر اجرای این طرح بودند و از فردا مرحله اجرایی و عملیاتی آن در دفاتر خدمات اتباع خارجی آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: برخی از اتباع کشور افغانستان 30 تا 35 سال است که با کارت آمایش در ایران زندگی می کنند و تا کنون امکان خروج و مراجعت آنها وجود نداشته و اکنون با این امکان می توانند به دیدن اقوام خود در افغانستان رفته و امور اداری و تجاری خود را سروسامان بدهند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: 150 هزار نفر از اتباع افغانستان در خراسان رضوی سکونت دارند که دارای کارت آمایش بوده و مشمول دریافت کارت آمایش مرحله 13 هستند.
عجمی افزود: به غیر از این تعداد، 36 هزار نفر دیگر هم در خراسان رضوی ساکنند که دارای پاسپورت با روادید 6 ماهه هستند که ما اصطلاحا به آن روادید خانواری می گوییم و اعتبار آن تا 31 شهریور 1397 است پس در مجموع 186 هزار نفر از اتباع کشور افغانستان مشمول این طرح می شوند.
وی ادامه داد: دوغارون، مرز خروجی افغانستانی های مشمول این طرح است و طبیعتا بهترین گذرگاه برای خروج اتباعی است که در استان خراسان رضوی و استان های همجوار سکونت دارند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: این امکان در مرز میلک سیستان و بلوچستان نیز فراهم شده و به اعتقاد من امکان خروج از مرز هوایی هم با استفاده از این طرح وجود دارد.
عجمی افزود: برای اتباع افغانستان که دارای کارت آمایش و گذرنامه با روادید خانواری بودند، تاکنون امکان خروج و مراجعت فراهم نبود اما بر اساس ابلاغ اداره کل اتباع وزارت کشور، این افراد از این پس می توانند به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی در شهر مشهد مراجعه کرده و نسبت به انجام مراحل اداری خروج و مراجعت خود اقدام کنند.
وی اظهار کرد: پس از اقدام اداری، در پاسپورت اتباع متقاضی، سه ماه اقامت به اضافه یک ماه اجازه خروج و مراجعت به افغانستان داده خواهد شد و آنان می توانند با دریافت اقامت سه ماهه در ایران به مدت یک ماه هم در کشور افغانستان به سر ببرند اما قبل از پایان یک ماه باید به ایران بازگردند.
وی ادامه داد: اگر اتباع یادشده به این شیوه از ایران خارج شده و طی مدت یک ماه کارش تمام نشد یا امکان بازگشت به ایران نداشت، خروجش اعتبار دارد اما امکان مراجعت ندارد و باید به یکی از سرکنسولگری های ایران در افغانستان مراجعه کرده و اجازه ورود یا روادید ورود به ایران را دریافت کند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: چه کسانی که در موعد یک ماهه به ایران بازگردند و چه کسانی که بعد از یک ماه بازگردند مجددا باید به دفاتر کفالت مراجعه کرده و پاسپورت خود را در اختیار دفتر قرار دهند.
عجمی افزود: این دفاتر، پاسپورت آنها را به پلیس مهاجرت می دهند تا اقامت سه ماهه آنان را ابطال کرده و ویزای 6 ماهه قبلی را، که تا 31 شهریور اعتبار دارد و قابل تمدید است، به آنان بازگرداند.
وی گفت: اگر دارندگان کارت آمایش کسانی باشند که تا کنون پاسپورت یا گذرنامه دولت افغانستان را دریافت نکرده اند، باید پس از مراجعه به کنسولگری و دریافت پاسپورت، به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی مراجعه کنند که در این مرحله پاسپورت آنها توسط دفاتر کفالت به پلیس مهاجرت داده می شود و در پاسپورت آنها یک اقامت سه ماهه با اجازه خروج مراجعت یک ماهه قید می شود.
عجمی افزود: این دسته از اتباع افغان نیز از لحظه خروج از ایران به مدت یک ماه اجازه حضور و اقامت در افغانستان را دارند و اگر خواستند بیش از یک ماه بمانند، آن مراجعت اعتبار خود را از دست می دهد و باید دوباره از نمایندگی های ایران در افغانستان ویزا دریافت کرده و با ویزا وارد ایران شوند.
وی ادامه داد: این افراد پس از بازگشت به ایران باید به دفاتر کفالت مراجعه و پاسپورت خود را تحویل دهند که در این صورت، دفتر پاسپورت آنها را به پلیس مهاجرت می دهد تا اقامت سه ماهه را باطل کرده و کارت آمایش را که به صورت امانت در دفاتر کفالت نگهداری می شد، به آنها بازگرداند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: عمده اتباع افغان تمایلی به ابطال کارت آمایش خود ندارند و گمان می کنند با سفر به افغانستان، کارت آمایششان باطل می شود در حالی که چنین نیست و مجدد به آنان بازگردانده می شود و پاسپورت آنها در داخل پرونده شان گذاشته خواهد شد.
عجمی افزود: تمامی اعضای یک خانواده افغانستانی که مشخصات آنان در پاسپورت باشد یا پاسپورت انفرادی داشته باشند می توانند از طرح امکان خروج و مراجعت استفاده کنند.
وی ادامه داد: فعلا اجازه خروج و مراجعت اتباع افغانستانی برای یک بار در سال اجرا می شود، اما ممکن است در آینده تصمیم های دیگری در این خصوص گرفته شود.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.