دانشگاه فردوسی مشهد روز دوشنبه به نقل از دکتر فرنوش فلاح پور گزارش داد: در این چارچوب استفاده از هر نوع سم، کود شیمیایی و مواد مصنوعی در فرآیند تولید صیفی ‌جات متوقف شد بگونه ای ‌که از سال 1390 این قاعده بطور کامل رعایت شده است.
وی ادامه داد: مزرعه ارگانیک دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد هم ‌اکنون به یکی از مراکز تولیدات ارگانیک در شرق کشور تبدیل‌ شده و اقلامی نظیر گوجه ‌فرنگی و فلفل را به طریق مطمئن عرضه می‌کند و علاقه‌ مندان می‌ توانند از این محصولات در سبد غذایی خود استفاده کنند.
مسئول کانون کشاورزی ارگانیک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کشاورزانی که از زراعت رایج به کشاورزی زیستی تغییر مسیر داده‌اند به دوره گذار نیاز دارند و در این حالت بین آخرین کاربرد مواد ممنوع و گواهی زیستی حداقل باید سه سال کامل فاصله وجود داشته باشد.
علاوه بر این همه جنبه‌ های گواهی استاندارد و به‌ عنوان‌ مثال برنامه احیای خاک و تناوب زراعی باید حداقل دو سال کامل قبل از این ‌که محصولات مزرعه گواهی شوند، بکار گرفته شده باشند.
کشاورزی ارگانیک یک برنامه اجرایی مدیریت تولیدی جامع نگر است که موجب بهبود سلامت کشت‏ بوم از طریق حفظ و تقویت تنوع، چرخه‌ ها و فعالیت زیستی خاک می‏شود. این برنامه بر مدیریت مزرعه بر اساس اکوسیستم زراعی، حاصلخیزی خاک، سلامت گیاه، عدم مصرف مواد شیمیایی مصنوعی و انطباق با ساختارهای اقتصادی، زیست ‌محیطی، فنی، بهداشتی و اجتماعی در هر منطقه تاکید دارد.
دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد سال 1352 فعال شد. این دانشکده حدود هزار و 300 دانشجو در مقطع کارشناسی رشته های علوم و صنایع غذایی گرایش تبدیل مواد، علوم و مهندسی صنایع غذایی، زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی فضای سبز، علوم و مهندسی آب، گیاهپزشکی، اقتصاد کشاورزی، علوم باغبانی، مکانیک بیوسیستم، مکانیک ماشینهای کشاورزی، علوم دامی در دو گرایش دام و طیور، علوم خاک، 725 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 721 دانشجو در مقطع دکترا دارد.
این دانشکده از بدو تاسیس تاکنون حدود چهار هزار دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی و در رشته های گوناگون داشته است.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.