دکتر محمدرضا دارابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد درعملیاتی کردن طرح نظام ارجاع پزشکی در سطح کشور پیشگام است. اجرای این طرح بطور آزمایشی در شهرستانهای کاشمر و بردسکن استان خراسان رضوی آغاز شده و به تدریج در همه مناطق زیر پوشش تسری می یابد.
وی ادامه داد: طرح ارجاع نظام پزشکی و ارائه خدمات درمانی به بیماران در سه سطح عمومی، تخصصی و فوق تخصصی هم اکنون در بیشتر کشورهای پیشرفته در حال اجراست و ارتقای کیفیت خدمات درمانی را بدنبال دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اجرای این طرح از موازیکاری، تکرار روشهای تشخیصی و درمانی پرهزینه و غیرضروری و همچنین سرگردانی بیماران جلوگیری می شود.
وی افزود: در شرایط فعلی بیمار با مشکلات بسیار بطور مستقیم از روستا به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه می کند که این امر سرگردانی بیمار، هزینه های اضافی رفت و آمد، صرف هزینه های پاراکلینیکی اضافی و همچنین چندگانگی در تشخیص بیماری را در پی دارد. اما در قالب نظام ارجاع پزشکی بیماران ابتدا در 'سطح یک' توسط پزشک عمومی ویزیت می شوند و در صورت نیاز به درمان تخصصی در سطح دو و سه به پزشکان متخصص و فوق تخصص ارجاع داده می شوند.
دکتر دارابی ادامه داد: نظام ارجاع پزشکی به دو بخش معمولی و الکترونیکی تقسیم می شود. نظام ارجاع الکترونیکی بهترین است زیرا در این چارچوب وضعیت سلامتی و سابقه پزشکی بیماران از طریق پرونده الکترونیکی در دسترس پزشک قرار دارد.
وی گفت: هم اکنون تمام جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی پرونده الکترونیک دارند اما اطلاعات 44 درصد آنها که مراجعه کرده اند تکمیل شده است.
افزون بر 75 درصد جمعیت شش و 400 هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند. بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی تربت حیدریه، سبزوار، گناباد، نیشابور و تربت جام خدمات رسانی می شوند.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.