به گزارش ایرنا، منافع ملی نقشه راه کشورها را در سیاست گذاری های داخلی و خارجی ترسیم می کند و تمام سیاست گذاری ها حول محور تقویت این منافع است که بدون شک برای تحقق آن وحدت ملی شرط اساسی است.
'هانس جی مورگانتا' نظریه پرداز آمریکایی، پس از جنگ جهانی دوم، نظریه واقع گرایی سیاست های بین المللی را بر مبنای مفهوم منافع ملی مطرح و به آن دسته از منافع تعبیر کرد که دولتها در یک برهه زمانی خاص و در پرتو شرایط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، سیاست خارجی خود را بر مبنای آن تنظیم کرده و در روابط خود با سایر کشورها در پی تحقق آن هستند.
از این مهم نباید غافل شد که از نظر دولتها، حفظ منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی ارجحیت دارد و ناسازگاری ها و تقابل حزبی تهدیدگر منافع ملی است لذا جریان های سیاسی، حکومت، نهادهای مدنی و اقشار مختلف در حفظ منافع ملی سهیم هستند.
در این میان نقش رسانه ها غیرقابل انکار است؛ رسانه با انعکاس صحیح اطلاعات و شفاف سازی های به هنگام، در کاهش تنش ها و افزایش اعتماد ملت به دولت نقش ایفا می کند که این اعتمادسازی، همصدایی برای حفظ منافع ملی را به دنبال دارد.

*اعتمادسازی و تقویت منافع ملی
استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص نقش رسانه در تقویت منافع ملی به خبرنگار ایرنا گفت: تقویت منافع ملی باید از اولویت رسانه ها به عنوان ابزار مهندسی افکار عمومی باشد.
غلامرضا خواجی افزود: شفاف سازی و ارائه اطلاعات واقعی به مردم مهمترین وظیفه رسانه و خبرنگار است، رسانه مهمترین حلقه واسط بین مردم و حکومت است و باید با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام، ارتباط بین مردم و حکومت را مستحکم سازد.
وی با تاکید بر اینکه با تحکیم این ارتباط، پشتوانه مردمی نظام و منافع ملی تقویت می شود، گفت: در شرایط کنونی که دشمنان داخلی و خارجی به فکر تضعیف دولت و حکومت هستند نقش خبرنگاران و رسانه ها در شفاف سازی مهمتر از هر زمان دیگری است.
خواجی گفت: برخی جریانها با سوءاستفاده از شرایط فعلی اقتصاد کشور، می خواهند دولت را تضعیف کنند که در حقیقت این جریانها با این اقدام نظام را تضعیف می کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در فضای ایجاد شده علیه دولت و نظام، رسانه ها باید با شفاف سازی و واکاوی مسائل و مشکلات، به تنویر افکار عمومی بپردازند.
خواجی گفت: ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی که منافع ملی را به خطر انداخته در خارج از دولت و در مراکزی با فعالیت غیراقتصادی است که به حیطه فعالیتهای اقتصادی وارد شده اند اما با فرافکنی این مشکلات را به دولت نسبت می دهند.

*شفاف سازی حکومت ها
استاد حقوق بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: شفاف سازی حکومتها برای مردم از مهمترین کارکردهای رسانه است و منجر به افزایش اعتماد بین مردم و دولت و در نتیجه تامین منافع ملی می شود.
خواجی افزود: با گسترش سریع فضای مجازی، نقش خبرگزاری ها در ایجاد انسجام ملی و تامین منافع ملی بیشتر از دیگر رسانه هاست. این رسانه ها باید در مقابل شبکه های مجازی که به فکر تخریب دولت و ایجاد جو بی اعتمادی در جامعه هستند قدرتمند حاضر شده و با حرکتی توفنده از نظام دفاع کنند.
وی تاکید کرد: خبرنگاران باید آزاد و مستقل باشند و بدون نگرش سیاسی، تنویر افکار عمومی در راستای تقویت منافع ملی را عملیاتی کنند.

*رسانه آیینه وحدت ملی
عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران نقش مهمی در تقویت منافع ملی و تحکیم وحدت و انسجام دارند.
سیدمحسن حسینی پویا افزود: رسانه ها ناظر بر قدرت هستند لذا از عوامل اصلی در مبازه با مفاسد سیاسی، اقتصادی و اداری هستند و به مانند شبکه عصبی در جامعه عمل می کنند که مشکلات را شناسایی و از مزمن شدن آن جلوگیری می کنند.
وی ادامه داد: رسانه ها برای تقویت منافع ملی باید روی اشتراکات تمرکز کرده و به مباحث اختلاف انگیز در جامعه دامن نزنند.
حسینی پویا ادامه داد: تحکیم وحدت ملی و حفظ منافع ملی از الزامات حکومت اسلامی است و رسانه نیز از ارکان اصلی حفظ و دفاع از منافع ملی است، خبرنگاران فارغ از نگرش های سیاسی آیینه تحکیم وحدت ملی و دفاع از منافع ملی در داخل و خارج کشور هستند.
وی ادامه داد: در این شرایط که موج رسانه ای غرب به تضعیف حکومت و نظام جمهوری اسلامی کمر بسته، رسالت خبرنگاران و رسانه ها در این خصوص دوچندان می شود.
عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات خراسان رضوی ادامه داد: آزادی گردش اطلاعات و وجود خبرنگاران جسور و آزاد بهترین راه مقابله با فساد و اعتمادسازی در جامعه است.
حسینی پویا افزود: در مجموع رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی سهم ویژه ای در تحکیم حقوق بشر و حفظ منافع ملی دارند و باید به رسالت خود در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند.

*خبرنگاران آزاداندیش اصلی ترین عنصر حفظ منافع ملی
مدرس دانشگاه و روزنامه نگار پیشکسوت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر تمرکز رسانه ها بر حفظ منافع ملی، افزود: خبرنگاران و رسانه های آزاداندیش که برای قلم خود حرمت قائل هستند نقش موثری در شناخت و حفظ منافع ملی دارند.
دکتر یحیی عظیمی بیان کرد: رسانه های قوی با توجه به نقش آگاهی دهنده، تاثیری انکارناپذیر در حفظ دستاوردهای ملی و تمامیت ارضی کشور دارند که باید با فراهم کردن شرایط اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات صحیح به رسانه ها از ظرفیت آنها در این خصوص استفاده کرد.
وی ادامه داد: همچنین رسانه باید مردم را با فرصت ها و تهدیدهای منافع ملی آشنا و به آنها اطلاع رسانی کند تا با آگاهی بخشی، از فرصت های پیش رو برای تقویت منافع ملی استفاده شود و در مقابل تهدیدات نیز هوشیار باشند.
عظیمی افزود: نقاط قوت باید توسط رسانه ها برجسته شود، ضعف های بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی و مدیریتی نیز باید توسط رسانه آشکار شود تا مدیران با گرفتن بازخوردهای صحیح، نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

*اطلاع رسانی درست، تصمیم گیری درست
این مدرس دانشگاه ادامه داد: اطلاع رسانی درست و به موقع، فرصت تصمیم گیری درست و به موقع را برای مسئولان فراهم می کند.
عظیمی بیان کرد: در حوزه حفظ منافع ملی نیاز به اطلاعات دقیق داریم و هیچ مجموعه ای بهتر از رسانه نمی تواند در این خصوص موثر باشد.
وی ادامه داد: البته هرچه دسترسی رسانه ها به اطلاعات بیشتر باشد، بهتر و دقیق تر می توانند بازخوردهای جامعه را برای تصمیم گیری منعکس می کنند.
عظیمی گفت: زمانی می توانیم منافع ملی را حفظ کنیم که اطلاعات درست در اختیار داشته باشیم بنابراین دستگاه های مختلف باید به جای فرار از رسانه، در کنار رسانه باشند تا رسانه بتواند با اطلاعات درست زمینه، تصمیم گیری صحیح برای مسئولان را فراهم سازد.
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.