هرسال 17 مرداد و روز خبرنگار، بهانه ای می شود تا بار دیگر اصحاب رسانه و خبرنگاران از دغدغه ها و مسائل خود رونمایی کنند و دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در گناباد نیز با برگزاری میزگردی به همین مناسبت پای درد دل فعالان رسانه و برخی از مدیران فرهنگی نشست.
این میزگرد با حضور مدیر مسئول نشریه شریعت نامه، مدیر مسئول نشریه نامه گناباد، مسئول کانون خبرنگاران و روزنامه نگاران، سردبیر پایگاه خبری گناباد، یک پیشکسوت رسانه و مسئول امور اجتماعی و فرهنگی فرمانداری گناباد برگزار شد.

* مسئولان درک صحیحی از اهمیت اطلاع رسانی ندارند
مدیر مسئول نشریه نامه گناباد گفت: جامعه و مسئولان درک صحیحی نسبت به اهمیت و جایگاه اطلاع رسانی در تنویر افکار عمومی و توسعه و پیشرفت جامعه ندارند.
دکتر ابوالقاسم شفیعی افزود: حتی برخی مسئولان نسبت به سمت خود احساس مالکیت داشته و به محض اینکه انتقادی به عملکرد آنان وارد می شود، تصور می کنند به مالکیتشان تعرض شده است.
وی گفت: از سویی برخی خبرنگاران نیز به صورت غیرحرفه ای وارد این عرصه شده و تجربه و اشراف کافی ندارند و حال آنکه اگر ارتباط منطقی و صحیح بین رسانه با جامعه و مسئولان برقرار نشود، اطلاع رسانی درست محقق نشده و خبرنگار در انجام وظایف خود موفق نخواهد بود.
مسئول امور اجتماعی و فرهنگی فرمانداری گناباد هم گفت: ارتقای جایگاه اطلاع رسانی نیازمند آسیب شناسی و تحلیل دقیق نقاط ضعف و قوت است و تا زمانی که به این مساله توجه نشود نمی توان از کارکردهای این بخش حداکثر بهره را گرفت.
سیدکاظم نظام گفت: خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی باید با شناخت دقیق نسبت به رسالت خطیر خود و کار حرفه ای، لایه های مختلف و مشکلات جامعه را شناخته و به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان عمل کنند.
مسئول کانون خبرنگاران و روزنامه نگاران گناباد نیز پایین بودن سطح سواد رسانه ای در مسئولان را از دلایل فقدان درک صحیح از جایگاه مهم اطلاع رسانی دانست و گفت: باید شناخت مسئولان نسبت به این بخش افزایش یابد و در این صورت تعاملشان با اصحاب رسانه بهبود می یابد.
سیدعلی سده ای گفت: بعضی مسئولان که به اهمیت و کارکرد رسانه ها واقفند، ارتباط و تعامل خوبی با خبرنگاران دارند ولی برخی دیگر که به این درک نرسیده اند، ارتباط و تعامل کافی با خبرنگاران ندارند.
سردبیر پایگاه خبری و اطلاع رسانی گناباد هم گفت: مسئولان به دلیل درک ناکافی از جایگاه رسانه تاکنون نتوانسته اند به نحو مطلوب از ظرفیت این بخش برای رفع مشکلات مردم استفاده کنند.
یاسر سالاری گفت: برخی مسئولان نگاه نادرستی نسبت به رسانه ها دارند و از آنها تنها برای تبلیغات و یا گزارش خدمات خود بهره می گیرند و این مساله کارکرد صحیح رسانه را زیر سئوال می برد در صورتی که خبرنگاران می توانند به عنوان بازوی مسئولان برای رفع مشکلات جامعه عمل کنند.
وی گفت: از طرفی کارکرد اطلاع رسانی زمانی در جامعه افزایش می یابد که رسانه ها بهتر به رسالت خود در ایجاد پل ارتباطی بین مسئولان و مردم عمل کنند و زبان گویای مشکلات مردم و جامعه و انتقال دهنده آن به متولیان مربوطه باشند.
وی گفت: تا زمانی که این کارکرد رسانه ها افزایش نیافته و مردم به اهمیت آن پی نبرند به جای طرح مسائل و مشکلات خود از طریق رسانه، آنرا از طریق برپایی تجمعات بیان می کنند.
مدیر مسئول نشریه شریعت نامه گناباد گفت: اگر جایگاه اطلاع رسانی در سطوح مختلف جامعه روشن شود کارکرد رسانه ها نیز بیشتر نمود می یابد و این جایگاه هنوز به درستی تبیین نشده است.
دکتر مجید دانا گفت: برای ارتقای جایگاه اطلاع رسانی باید صداقت در گفتار و نوشتار و انعکاس مطالب توسط رسانه ها وجود داشته باشد و این مساله مستلزم یک سری آمار و اطلاعات است در حالی که رسانه ها نمی توانند به نحو مطلوب به آن دست یابند.
وی گفت: اگر نظام بروکراسی اداری اطلاع رسانی را شفاف سازی بداند و جلو فعالیت رسانه های بی هویت و آلوده گرفته شود اطلاع رسانی هم جایگاه خود را خواهد یافت.
وی افزود: این در حالی است که برخی اشخاص با انعکاس مطالب غیرواقعی در کانال های بی هویت فضای مجازی، فعالیت سازنده خبرنگاران واقعی را نیز زیر سئوال می برند.
یک پیشکسوت رسانه در گناباد گفت: جامعه هنوز به درک صحیحی از ماهیت و کارکرد رسانه نرسیده و برخی مسئولان تصور می کنند که رسالت خبرنگاران تنها پوشش اخبار و مطالب ادارات تابعه آنهاست و مردم نیز انعکاس هر رویدادی ولو کم اهمیت را وظیفه این قشر می دانند.
صادق ایزدی نوقابی گفت: اعتماد عمومی مردم و جامعه نسبت به رسانه ها کاهش یافته و از سویی کشش و جاذبه اخبار منفی در آنان افزایش پیدا کرده و تمایل چندانی به اخبار مثبت ندارند.
وی تصریح کرد: بخشی از این بی اعتمادی به عملکرد رسانه ها باز می گردد زیرا رسانه ها به تهیه گزارش های مستند و چالشی از مسائل و مشکلات جامعه اهتمام نمی کنند و این اعتماد عمومی را به رسانه ها کاهش می دهد.
وی گفت: مردم نباید از خبرنگاران انتظار نادرست داشته باشند و خبرنگاران هم نباید با تهیه گزارشهای سطحی و بی ارزش سطح توقع جامعه را تنزل دهند.

* مشکلات معیشتی و بیمه ای خبرنگاران
مسئول کانون روزنامه نگاران و خبرنگاران گناباد گفت: سایتهای محلی توانایی مالی کافی برای فعالیت مستقل ندارند و عمده خبرنگاران به حرفه دیگری هم مشغولند و تنها عشق به کار خبر باعث شده، با وجود نبود صرفه اقتصادی در این بخش فعالیت داشته باشند.
سده ای گفت: بیمه خبرنگاران و هنرمندان که از چند سال قبل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرا درآمده، مانند بسیاری از دیگر طرح ها بیشتر باتوجه به مقتضیات پایتخت و یا مراکز استانها تهیه شده و به مسائل شهرستانی توجه کافی ندارد.
وی با اشاره به پیگیری های متعدد کانون خبرنگاران در خصوص مشکلات و بیمه خبرنگاران گناباد گفت: اکثر مسئولان دم از حمایت از خبرنگاران می زنند ولی در عمل نمی توانند به وعده های خود عمل کنند.
مسئول امور فرهنگی و اجتماعی فرمانداری گناباد نیز گفت: مسائل و مشکلات قشر خبرنگار نباید تنها در آستانه روز خبرنگار مطرح شود، در طول سال هم باید در قالب مجامع کانون خبرنگاران و دعوت از مسئولان پیگیری شود.
نظام گفت: مسائل و مشکلات متعدد خبرنگاران و فعالان رسانه گناباد به یک مطالبه عمومی تبدیل و به فرمانداری برای پیگیری منعکس نشده است و باید از ظرفیت کانون خبرنگاران به عنوان یک تشکل غیردولتی برای حساس سازی بیشتر مسئولان نسبت به این امر بهره گرفت.
مدیر مسئول نشریه نامه گناباد گفت: برآورد خاصی از نیاز شهرستان به نشریات مکتوب وجود ندارد و عرضه و یا چاپ شمارگان نشریات بیشتر از تقاضا است.
شفیعی افزود: باید با پرهیز از نگاه کاسبکارانه از ظرفیت رسانه ها برای اعتلا و آگاهی بخشی جامعه بهره گرفت و در این صورت با حمایت مسئولان مشکلات معیشتی و حرفه ای خبرنگاران هم کاهش می یابد.
وی ادامه داد: هم اکنون مسئولان، رسانه های ارتباط جمعی را باور ندارند و توجه به مشکلات این بخش در اولویت دسته چندم آنان هم قرار ندارد و این یک ضعف مهم به شمار می رود.
سردبیر پایگاه خبری و اطلاع رسانی گناباد گفت: خبرنگاران و فعالان رسانه ای تنها از روی عشق و علاقه در این بخش فعالیت می کنند و در غیر این صورت ادامه کار در این بخش هیچ توجیهی برای آنان ندارد.
سالاری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تدوین دستورالعملها برای رسانه ها و خبرنگاران به نیازهای شهرستان ها توجه چندانی ندارد و این مساله موجب شده که مشکلات اقتصادی اصحاب رسانه همچنان به قوت خود باقی بماند.
مدیر مسئول نشریه شریعت نامه گناباد می گوید: به دلیل مشکلات معیشتی و فقدان صرفه اقتصادی، خبرنگاران بیشتر به این حرفه به عنوان شغل دوم و یا سوم نگاه می کنند و این مساله استقلال این بخش را زیر سئوال می برد.
دانا با اشاره به نبود امنیت شغلی برای خبرنگاران شهرستانی از مسئولان وزارت ارشاد خواست در کنار بیمه فعالان رسانه ای با یک سری مشوقهای رفاهی، انگیزه فعالان رسانه ای را برای فعالیت در این بخش تقویت کنند.
وی گفت: شریعت نامه گناباد پنج هزار نسخه شمارگان دارد که 90 درصد آن برایگان توزیع می شود و اگر آگهی های معدودی از ادارات نبود، ادامه فعالیت برای ما بسیار سخت می شد.
پیشکسوت رسانه ای گناباد هم گفت: باید ساز و کارهای حمایت دولت از رسانه ها مشخص شود و نشریات محلی با اقداماتی مانند جذب آگهی به سمت درآمدزایی پیش بروند.

* ضرورت حمایت از رسانه ها و نشریات محلی
مسئول امور اجتماعی و فرهنگی فرمانداری گناباد گفت: در کنار خبرگزاری ها و رسانه های کشوری، نشریات و رسانه های محلی ظرفیت مهمی برای اطلاع رسانی منطقه ای دارند و باید با افزایش احساس نیاز در ادارات و دادن آگهی و خرید اشتراک، فعالان رسانه ای را به ادامه فعالیت دلگرم کرد.
نظام گفت: فرمانداری در آینده نزدیک در قالب کارگروه اجتماعی و فرهنگی به صورت خاص، مسائل و مشکلات رسانه ها و از جمله نشریات محلی را مورد بررسی قرار می دهد.
شفیعی مدیر مسوول نشریه نامه گناباد گفت: باید سطح حمایت از نشریات محلی را برای مسئولان مشخص کرد و نوعی درک مشترک در آنان برای توجه خاص به اقتصاد رسانه و افزایش توانمندی اقتصادی فعالان آنها ایجاد شود.
سده ای، مسئول کانون خبرنگاران و روزنامه نگاران گناباد گفت: رسانه های محلی از پشتوانه ها و ارکان توسعه و رونق اقتصادی و فرهنگ مناطق مختلف هستند و برای رفع مشکلات جامعه نباید از ظرفیت آنها غافل شد.

* انتقاد سازنده و پرهیز از تخریب ضرورت اطلاع رسانی سازنده
مسئول کانون خبرنگاران و روزنامه نگاران گناباد گفت: مسئولانی که سواد رسانه ای پایین تری دارند باید با بهره گیری از مشاور و یا گروه مشاوره ای کارآزموده ضمن تعامل سازنده با رسانه ها آستانه تحمل خود را نسبت به انتقادات سازنده افزایش دهند.
سده ای گفت: رسانه ها و خبرنگاران هم باید مرز بین انتقاد سازنده و مخرب را شناخته و از انتقاد مغرضانه و تخریب افراد بپرهیزند و برای نقد یک مساله به نقاط مثبت و منفی به صورت توام با هم توجه داشته باشند.
سردبیر پایگاه خبری و اطلاع رسانی گناباد گفت: نقد سازنده کمک کار مسئولان و مایه دلگرمی برای مردم است و خبرنگاران هم نباید قضاوتهای شخصی خود را در انتقادها دخالت دهند.
سالاری گفت: اگر قضاوتهای خبرنگاران دست مایه انتقادها قرار گیرد به تدریج نقد سازنده به سمت نقد مخرب سوق می یابد.
دانا، مدیر مسئول نشریه شریعت نامه گناباد گفت: بر اساس قانون مطبوعات رسانه ها در بیان مطالب سازنده آزاد هستند و هیچ نهاد و بخشی نباید آنها را محدود کند.
پیشکسوت رسانه در گناباد نیز گفت: انتقاد برای آنکه سازنده و از هرگونه مظاهر تخریب به دور باشد باید از پشتوانه صداقت و بی طرفی برخوردار و از توهین و استهزا به دور باشد.
صادق ایزدی نوقابی گفت: اگر انتقاد به جای رویه و عملکرد یک فرد به سمت نقد شخصی افراد پیش رود موثر نیست و منجر به تحول در جامعه نمی شود.
شفیعی، مدیر مسئول نشریه نامه گناباد نیز می گوید: رسانه زمانی محل تمرین فرهنگ نقادی قرار می گیرد که منتقد و انتقاد شونده هر دو به بلوغ کافی رسیده باشند و در این شرایط آستانه تحمل مسئولان و جامعه افزایش می یابد.
مسئول امور فرهنگی و اجتماعی فرمانداری گناباد گفت: ما در جامعه دینی که اخلاق مداری از خصوصیات مهم آن است زندگی می کنیم و برای انتقاد سایر افراد در وهله نخست خود باید موازین اخلاقی را مراعات کنیم.
نظام گفت: بعضا خبرنگاران مشکلات اصلی شهرستان را رها کرده و به جای آن به نوع رفتار و عملکرد مسئولان و مسائل حاشیه ای می پردازند حال آنکه باید با درک صحیح از جایگاه حرفه ای خود و پیگیری چالشهای اجتماعی، در کاهش تنگناها نقش آفرین باشند.
بیش از 50 خبرنگار در قالب 20 نمایندگی خبرگزاری، هفته نامه، هفته نامه، ماهنامه و پایگاه اطلاع رسانی در گناباد فعالند.
2095/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.