هر روز در فضای مجازی کلیپ های مختلف منتشر می شود، کلیپهایی که گاه باعث کشته شدن افراد و یا از بین رفتن اعتبار آنان می شود.
پس از بررسی کلیپ های مزبور مشخص می شود کلیپ منتشره تقطیع چند دقیقه از یک سخنرانی مفصل و چسباندن چند مطلب به همدیگر است که در اینجا کار خبرنگاران با توجه به رسالت شغلی آنها اهمیت خود را بیش از پیش نمایان می کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در باره رسالت خبرنگاران در پیشگیری از شایعه به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر قرآن، حدیث و عقل، ترویج امر خلاف واقع، ناپسند است لذا خبرنگاران به عنوان مبلغان جامعه در این زمینه باید دقت کنند.
آیت الله سید جعفر سیدان با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) فرمود، کسی که کار نادرستی را ترویج کند همانند کسی است که آن را انجام داده است افزود: در سوره نور هم آمده است کسانی که دوست دارند پلیدی ها و زشتی ها در میان جامعه اهل ایمان منتشر شود برای آنها عذابی دردناک است.
وی اظهار داشت: خبرنگاران رسانه ‌ها، مجلات، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون با تمسک به آموزه های قرآن باید سعی کنند مطالب درست را برای جامعه تبیین کنند.
آیت الله سیدان گفت: نشر امور کذب و انتشار شایعه در جامعه یک منکر است و فریضه امر به معروف و نهی از منکر اقتضا می کند جلو نشر اکاذیب که موجب تشویش اذهان عمومی می گردد، گرفته شود.
وی افزود: حضرت امام علی (ع) در فضیلت امر به معروف فرمود تمام کارهای خوب در مقابل این فریضه کوچک شمرده می شود.

*خبرنگاری از شغلهای مقدس است
معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان هم گفت: خبرنگاران هدایت فکری جامعه را در دست دارند و باعث رشد فکری جامعه می شوند لذا باید در نظر داشته باشند با خبرهای خود تزلزل اجتماعی ایجاد نکنند.
حجت الاسلام محمد فردوسی پور افزود: خبرنگاران باید آنچه واقعیت دارد عنوان کنند و با خبر خود جامعه را هدایت نموده و غبار از اخبار و افکار بزدایند که اینکار باعث جلب اعتماد جامعه می شود.
وی اظهار داشت: خبرنگاری یکی از شغلهای مهم و پست‌ های حساس است که هم ردیف کار انبیا در ابلاغ خبر و پیام شمرده می شود.
وی گفت: برای اینکه بتوان مطالبی را که مردم نیاز دارند به درستی منتشر نمود باید نسبت به موقعیت ها و منافع استراتژیک کشور درک درست داشت.
حجت الاسلام فردوسی پور افزود: اطلاع رسانی صریح و سریع موجب ایجاد امنیت و آرامش می شود به ویژه در شرایطی که شایعات در فضای مجازی بسیار است اطلاع رسانی صحیح می تواند نگرانی ها را از بین ببرد.
وی اظهار داشت: خبرنگار تراز انقلاب، رسالت روشنگری و رمزگشایی از مسائل پیچیده جامعه را بر عهده دارد که می تواند در روشن کردن فضا و از بین رفتن شایعات کمک کند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان، بازگویی مشکلات جامعه، بیان کاستی‌ ها، آسیب ها و طرح راهکارها و راهبردها به صورت دقیق و صحیح را از جمله راههایی برشمرد که در روشنگری فضای جامعه و جلوگیری از شایعه نقش اساسی دارند.
وی گفت: کار خبرنگاری همانند وظیفه ائمه (ع) به عنوان هادیان جامعه است که باید به درستی انجام شود.
وی افزود: حضرت امام رضا (ع) فرمود اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند از آن تبعیت می کنند که این حدیث نشانگر اهمیت بیان درست اخبار و احکام است.

* شایعه و نفاق همراستاست
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم گفت: شایعه با نفاق پیوند جدی و اساسی دارد و کسانی که در دل نقاق دارند به ایجاد و ترویج شایعه کمک می کنند.
حجت الاسلام کاظم لطفیان افزود: در شرایط کنونی جبهه نفاق و کفر همراه با جاهلان دوست نمای داخلی متحد شده اند و در پی بر هم زدن روان جامعه اسلامی هستند.
وی اظهار داشت: در این شرایط خبرنگار به عنوان یک متخصص که قدرت استنباط دارد باید از قدرت غربالگری برخوردار باشد و نسبت به غربال اخبار اقدام کند و اطلاع رسانی صحیح و به موقع داشته باشد تا بتواند جامعه را از گرفتن اطلاعات از مسیر های غیر صحیح برحذر دارد.
وی ادامه داد: خبرنگار تراز اسلامی متعهد است، اندیشه و قلم پاک دارد و تحت تاثیر تفکر غیر اسلامی و امپراطوری رسانه ای غرب نیست.
حجت الاسلام لطفیان گفت: رسانه در نظام اسلامی، آزاد اندیش و منصف است، خوبی و بدی را با هم می بیند و اگر رسانه پاک باشد و بتواند اطلاع رسانی شفاف انجام دهد، جامعه مومن خواهد بود و در غیر اینصورت جامعه آلوده و ناپاک خواهد شد.

* در عصر تکنولوژی نقش خبرنگاران مهمتر شده است
مسئول اداره فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی مشهد هم گفت: با پیشرفت علم و تکنولوژی، خبرها خیلی سریع منتقل می ‌شود و نقش خبرنگاران در صحت و درستی اخبار، حساس تر و مهم تر شده است.
حجت الاسلام محسن پیشاهنگ افزود: شایعه اگر به عنوان ویروس تعریف شود، خبرنگار باید نقش طبیب را ایفا کند و ویروسها را شناسایی نموده و جلو انتشار آن را بگیرد و مطلب را در قالب صحیح و درست نشر دهد.
وی اظهار داشت: اگر شایعه در سطح گسترده پخش شده باشد خبرنگاران به بهترین شکل می توانند به عنوان حلقه های اتصال مردم با مسئولان، ماجرا را روشن کنند و منبع خبر را پیدا نمایند تا ماجرای واقعی و حقیقت موضوع روشن شود.
وی با بیان اینکه خبرنگار زمانی می تواند نقش خود را به درستی ایفا کند که رسالت خود را به خوبی انجام داده باشد گفت: در مواقع حساس، خبرنگاری مورد اعتماد خواهد بود که کارنامه اش نزد مردم مورد قبول باشد، دخل و تصرف در اخبار نداشته و شفاف باشد.
مسئول اداره فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی مشهد افزود: بهترین راه برای تسلط خبرنگار بر فضای جامعه این است که مانند طبیب ویروس را شناسایی کند و اجازه تکثیر آن را ندهد و در صورت تکثیر، با دلایل قانع کننده خلاف آن را ثابت کند.
وی با بیان اینکه رسالت خبرنگار در آگاهی و بصیرت بخشی به جامعه همانند نقش ائمه (ع) است اظهار داشت: پیامبران و معصومین (ع) واقعیات را برای مردم بیان می کردند و خبرنگاران جامعه اسلامی هم باید در همین راه قدم بگذارند.

*به آثار انتشار یک خبر توجه شود
مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان هم گفت: انتشار یک شایعه اهداف مختلف دنبال می کند، گاهی وابستگی سیاسی است که باعث می‌ شود برای تقویت خط سیاسی یا خوش آمدی برخی افراد یا به منظور باج گیری سیاسی منتشر شود.
حجت الاسلام احمد صابری تولایی افزود: کسب منافع شخصی و ایجاد فضای خاص برای مخاطبان از دیگر دلایل ترویج شایعه است که در این راه ممکن است منتشر کننده شایعه مزایای اقتصادی و اجتماعی هم به دست آورد.
وی اظهار داشت: بخش عمده اخبار کذب برای این است که بتوانند جریان سازی کنند و خودآگاه یا ناخودآگاه در فضای عوامفریبانه قرار می‌گیرند و برای اینکه از قافله عقب نمانند مطلبی را پخش می کنند و آن را در لفافه های مقدس شفافیت، مطالبه ‌گری و احترام به دغدغه مردم پنهان می کنند در حالی که قصد اصلی به منظور عقب نماندن از جریان انتشار یک خبر رسانه ای است.
وی گفت: گاهی در فضای رسانه ای تیتر یک خبر شایعه ساز است و محتوای متن با تیتر درج شده تطابق ندارد اما به منظور فروش یک مجله یا جذب مخاطب چنین انتخابهایی صورت می گیرد.
حجت الاسلام صابری تولایی افزود: نکته مهم این است که خبرنگار باید رسالت خود را بداند و گزارش واقعیت ها و واقع نمایی منهای قضاوت داشته باشد زیرا کار خبرنگار اطلاع رسانی از واقعیات است.
وی اظهار داشت: برای پیشگیری از انتشار شایعه، باید به آثار کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین آثار ظاهری و باطنی انتشار یک خبر توجه کنیم و خبرنگار تراز اسلامی باید به آثار و گستره اعمال خود توجه کند.
وی گفت: در روایت آمده است هر کاری بر خود نمی پسندی بر دیگران هم مپسند، در هنگام انتشار اخبار باید خود را جای فردی قرار دهیم که خبر در باره او تهیه می شود و باید ببینیم آیا راضی هستیم چنان خبری که کذب و شایعه است به ما نسبت داده شود ؟
مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان افزود: هنگام انتشار یک خبر باید به منبع آن هم توجه کنیم زیرا اینکه منبع خبر چه کسی است، چقدر دلسوز است و چه مقدار مسئولیت یا غرض ورزی دارد، در انتشار اخبار یا شایعات موثر است.
7507 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.