با این وجود خبرنگاران به رغم فقدان پوشش بیمه و علم به اینکه حقوق بازنشستگی و مزایای بیمه های درمانی را ندارند هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند و امید دارند روزی معضل پوشش بیمه ای آنها که صدای رسای مردم و مسئولان هستند حل شود.
خراسان رضوی با فعالیت 332 روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، 11 دفتر نمایندگی خبرگزاری، 25 نمایندگی روزنامه های سراسری و افزون بر دو هزار خبرنگار بزرگترین جمعیت درگیر چنین مشکلاتی را در کشور پس از تهران دارد.

* بیمه ضرورت هر شغل
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بیمه، پوشش درمانی و برخورداری از سابقه شغلی ضرورتی می باشد که برای فعالیت در هر حرفه ای جزو الزامات است.
یوسف امینی افزود: در حوزه حرفه خبرنگاری کمرنگ بودن پوشش بیمه ای از سوی رسانه ها و نیز پوشش بیمه هنرمندان و نویسندگان یکی از معضلات و گلایه های مطرح در این حرفه است.
وی ادامه داد: امنیت شغلی، تامین معیشت در دوران بازنشستگی و تامین بخشی از هزینه های درمانی از مسائلی است که با قرار گرفتن زیر پوشش بیمه برای خبرنگار تامین می شود حال آنکه هزاران خبرنگار فعال در حوزه اطلاع رسانی از این مهم بی بهره اند.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تلاشها و پیگیریهای فراوانی برای حل مشکل بیمه خبرنگاران انجام شده است.

* بیمه خبرنگاران در گرداب ناکارآمدی
نماینده صندوق هنرمندان و نویسندگان در خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیمه خبرنگاران یکی از معضلات این عرصه است. اصل کار در این است که هر رسانه خود اقدام به بیمه خبرنگاران مجموعه اش نماید اما راهکار ارائه شده برای تسهیل در پوشش بیمه ای خبرنگاران 'بیمه از طریق صندوق هنرمندان' با حمایت و کمک دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
جواد حیاتی افزود: در این بخش قرار گرفتن خبرنگاران زیر پوشش بیمه در مثلثی انجام می شود که به تعبیری مثابه مثلت برموداست زیرا کارایی لازم را ندارد و خبرنگاران در آن گرفتار می شوند.
وی ادامه داد: در این قالب ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به معرفی خبرنگاران به صندوق هنرمندان نموده و صندوق نیز خبرنگاران را به معاون مطبوعاتی وزارتخانه رهنمون می کند. با تائید این معاونت اسامی خبرنگاران برای پوشش بیمه در تامین اجتماعی ابلاغ می شود.
نماینده صندوق هنرمندان و نویسندگان در خراسان رضوی گفت: در معرفی اسامی خبرنگاران و فعالان قرآنی تاییدیه صندوق هنرمندان و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته نمی شود در صورتی که سایر هنرمندان با تائید هویت و شغلشان به صورت مستقیم و بدون معطلی زیر پوشش بیمه می روند. شرط قبولی اسامی خبرنگاران، تکمیل فرم در سامانه جامع رسانه های کشور است.
وی افزود: در تکمیل فرم و ارائه درخواست خبرنگاران برای پوشش بیمه نیز با شرایط سخت برای کسب امتیاز روبرو هستند که به جرات می توان گفت به تعداد انگشت شمار در سال ممکن است خبرنگاری موفق به کسب حد نصاب امتیاز و معرفی برای بیمه شود.
او ادامه داد: علاوه بر این برای پوشش بیمه ای، بسیاری از صفحات روزنامه ها و مترجمان خبری در نظر گرفته نشده اند که این موارد همه نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
حیاتی گفت: به دلیل سخت بودن شرایط موجود برای پوشش بیمه خبرنگاران آمار روشنی هم در اختیار نداریم و شاید در حد یک یا دو خبرنگار در طول سال موفق به کسب امتیاز لازم برای معرفی به بیمه تامین اجتماعی شوند.

* پوشش بیمه ای فقط برای 15 درصد خبرنگاران
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: پوشش بیمه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خبرنگارانی که در رسانه خود بیمه نیستند در این استان بسیار کم است. هم اکنون 135 نفر در خراسان رضوی از مجموع حدود دو هزار فعال مطبوعاتی و خبرنگار استان زیر پوشش بیمه وزارت ارشاد قرار دارند.
امینی افزود: در مجموع 179 خبرنگار رسمی نیز امسال عضو خانه مطبوعات خراسان رضوی شده اند. شرط ثبت نام در خانه مطبوعات امسال با سختگیری همراه و آن نیز پوشش بیمه رسانه ها اعلام شده است. به همین دلیل شمار اعضای خانه مطبوعات خراسان رضوی امسال ریزش فراوانی داشت.
وی ادامه داد: هم اینک پرونده 140 خبرنگار خراسانی متقاضی قرار گرفتن زیر پوشش بیمه در نوبت قرار دارد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: با این وجود روند پوشش بیمه ای خبرنگاران متوقف نیست اما باید گفت این روند بسیار کند و در حد تعداد انگشت شمار در طول سال است. برای رفع این مشکل پیگیریهای فراوانی صورت گرفته است.

* پوشش بیمه فقط برای خبرنگاران حرفه ای
وی همچنین اظهار داشت: در پیگیریهای انجام شده علت سخت گیریهای موجود برای امتیازدهی به خبرنگاران برای پوشش بیمه ای، ارائه خدمات به خبرنگاران حرفه ای و تخصصی اعلام شده است.
امینی افزود: مسئولان مرکزی بر این باورند که اعمال سختگیریهای موجود به مرور زمان موجب می شود افراد تخصصی و حرفه ای در شغل مهم خبرنگاری باقی بمانند و بتوانند از خدمات و حمایتها بهره مند شوند.
وی ادامه داد: قرار گرفتن زیر پوشش بیمه برای تامین و تضمین معیشت خبرنگاران و پشتوانه و امنیت شغلی آنان بسیار مهم و موجب دلگرمی و ماندگاری آنان در این حرفه می شود اما باید توجه داشت تخصص و حرفه ای بودن نیز در این حرفه با توجه به ورود برخی افراد بی تخصص و دانش، بسیار مهم و حیاتی است.

* تامین اجتماعی سقف پوشش بیمه ندارد
مدیرکل بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: بیمه هنرمندان و نویسندگان با توجه به حمایت دولت جزو بیمه های خاص محسوب می شود.
سیدمحسن نظام خیرآبادی افزود: بیمه و حمایتهای آن از هر جهت برای افراد شاغل لازم است و در حوزه خبرنگاران نیز جزو ضروریات شغلی محسوب می شود.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی هیچ سقف و محدودیتی برای پوشش بیمه ای خبرنگاران ندارد و هر آن تعداد که معرفی شوند از پوشش برخوردار خواهند شد. با توجه به سخت بودن ورود خبرنگاران به بیمه و برخی مشکلات موجود در این زمینه باید مشکلات مرتفع شود تا خبرنگارانی که هم اکنون زیر پوشش بیمه هستند نیز از آرامش خاطر برخوردار باشند.
مدیرکل بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: به دلیل همین مشکلات در صورت تاخیر یک ماهه در پرداخت حق بیمه خبرنگاران زیر پوشش بیمه شدگان خاص، این افراد از دایره پوشش بیمه حذف می شوند و لاجرم باید برای معرفی دوباره روند قبلی را طی کنند.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.