احمد نادری شنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت : این شهرستان حدود 30 درصد سطح زیر کشت استان خراسان رضوی و 6 درصد سطح زیر کشت کشور را دارا می باشد.
به گفته وی بیش از 70 درصد سطح زیرکشت باغات پسته شهرستان مه ولات به رقم بادامی سفید ، 15درصد اکبری ، و مابقی هم به سایر ارقام اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: در بین ارقام پسته شهرستان ارقام پسته قرمز و گرمه ، زودرس ترین ارقام موجود در کشور می باشد که برداشت آن از اوایل مرداد ماه به صورت نوبرانه شروع و تا پایان مهر ماه ادامه دارد .
نادری خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود حدود 23 هزار تن پسته تر از باغات شهرستان برداشت شود که حدود 5هزار تن آن برای مصارف تازه خوری به سایر استان های کشور صادر می شود و مابقی تولید پس از فرآوری توسط 55 واحد ترمینال ضبط پسته به صورت بهداشتی و خشک در چرخه صادرات داخلی و خارجی قرار می گیرد .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات تصریح کرد : در سال های گذشته بیش از 65 هزار تن پسته تر از سطح باغات شهرستان برداشت می شد که امسال کاهش 65 درصدی تولید پیش بینی می شود که از دلایل کاهش محصول امسال می توان تامین نشدن نیاز سرمائی درختان ، عدم تلقیح با توجه به شرایط اقلیمی نامناسب زمستان سال گذشته و فروردین ماه سال جاری و ریزش جوانه های گل بر اثر طغیان پسیل در سال گذشته بوده است.
شهرستان مه ولات بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی است که مقام اول سطح کشت و تولید 2 محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است وحدود 97 درصد اشتغال شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
9878/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.