مدافعان این اقدام معتقدند این کار علاوه بر صرفه جویی و کمک به تامین برق در سایر نقاط کشور موجب به یادآوردن این مهم به شهروندان شده است که مصرف بی رویه انرژی از جمله برق می تواند موجب قطع ناخواسته آن شود.
برخی شهروندان اینگونه عادت کرده اند که تا زمانی که کولر منزلشان در اوج گرمای تابستان قطع نشود و با سر و صدای فرزندانشان در اعتراض به خاموشی تلویزیون و محروم شدن از تماشای برنامه مورد علاقه خود مواجه نشوند، باورشان نمی شود که باید در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
همین داستان در مورد آب هم صادق است و برخی تا وقتی زیر دوش حمام منتظر آب نمانند یا در سرویس بهداشتی با قطع آب مواجه نشوند، باورشان نمی شود که آب، کم شده است.
عمده هدر رفت آب در بخش کشاورزی رخ می دهد اما در حوزه برق، وضعیت کمی متفاوت است.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد مشترکان برق در مشهد یک میلیون و 500 هزار مشترک است که از این تعداد، یک میلیون و 200 هزار مشترک، خانگی هستند.
سیده معصومه مرادی افزود: حدود 80 درصد مشترکان شبکه برق مشهد خانگی، 13 درصد تجاری، 4.3 درصد مشترکان عمومی - اداری و هشت دهم درصد صنعتی است.
وی اظهار داشت: از این تعداد سهم مصرف بخش خانگی بیش از دیگر بخش ها و حدود 40 درصد است در حالی که مصرف مشترکان اداری، عمومی 12.2 درصد می باشد.
حال اگر بدانیم طبق اظهارات فرشته سلجوقی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی حدود 2 میلیون خانوار در خراسان رضوی ساکن هستند، سهم بانوان به عنوان مدیران خانه و خانواده در بهینه کردن مصرف انرژی سهم به سزایی است لذا باید آموزش خانواده به ویژه بانوان با هدف آشنایی با روشهای کاهش مصرف انرژی در دستور کار قرار گیرد.

* راهکارهای کاهش مصرف برق
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: لامپ های روشنایی 30 درصد، یخچال و فریزر 28 درصد، وسایل سرمایش و تهویه مطبوع 26 درصد، لوازم صوتی و تصویری 10 درصد، ماشین لباسشویی پنج درصد و سایر لوازم برقی یک درصد مصرف برق خانگی را تشکیل می دهد.
وی افزود: شهروندان باید در خرید یخچال و فریزر به برچسب انرژی این وسایل توجه کنند و از تجهیزات برقی با عمر بیش از 20 و 25 سال استفاده نکنند.
وی به تهیه لوازم برقی با برچسب انرژی A و از نمایندگیهای مجاز تاکید کرد و گفت: یک وسیله برقی با برچسب انرژی A سالانه 175 کیلو وات ساعت برق مصرف می کند اما همان نوع دستگاه با رده B، سالانه 720 کیلو وات ساعت برق مصرف می کند.
مرادی اظهار کرد: بسیاری از راهکارهای کاهش مصرف برق در اداره ها و منازل، مشترک است که شامل استفاده از روشنایی طبیعی، استاندارد سازی روشنایی مورد نیاز، عدم استفاده از لامپهای التهابی و هالوژن که 90 درصد انرژی آنها به ویژه در فصل تابستان به گرما تبدیل می شود، استفاده از سیستم مناسب سرمایشی از نظر نوع، اندازه و ظرفیت می باشد.
وی افزود: اقلیم مشهد به گونه ای است که می توان در آن از کولرهای آبی استفاده کرد و اگر در صورت ضرورت از کولر گازی استفاده شد دمای آن باید روی 25 درجه تنظیم شود زیرا در این کولرها به ازای هر درجه سانتیگراد افزایش دمای هوا تا 6 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
وی ادامه داد: نکته مهم در انتخاب کولرهای گازی انتخاب اندازه و ظرفیت کولر است و به طور مثال برای یک هال نشیمن 40 متری یک کولر گازی 12 هزار کفایت می کند و بیشتر از آن موجب اتلاف انرژی است.
وی گفت: مهمترین راهکار برای جلوگیری از افزایش هزینه برق مصرفی کولرهای گازی، کاهش زمان استفاده از این کولرها در طول روز و تنظیم درجه حرارت مناسب است.
وی افزود: در کولرهای آبی نیز با عایق کاری و ایجاد سایبان بر روی کولرها و کانالهای آن می توان مصرف و هزینه برق مصرفی را به میزان چشمگیر کاهش داد به طوری که اختلاف درجه حرارت روی سقف کولر با سایبان و بدون سایبان در یک روز گرم تابستان حدود 6 درجه است.

*روشهای کاهش مصرف آب شهری
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز گفت: این شرکت از سوی فرمانداری ملزم به نصب تجهیزات کاهنده بر روی شیرهای آب بهداشتی، آبدارخانه ها و سرویسهای بهداشتی ادارات و دستگاههای دولتی شهر شده است.
مهدی انسان افزود: در این راستا این اداره ابتدا در دستگاههای زیر مجموعه خود و وزارت نیرو نظیر آب و فاضلاب مشهد، آبفای روستایی، آب منطقه ای و برق منطقه ای دستگاههای کاهنده آب را راه اندازی کرد و سپس در بیش از 35 دستگاه دیگر از قبیل فرمانداری، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و فرودگاه شهید هاشمی نژاد این دستگاهها نصب شد.
وی اظهار داشت: اینک زمان مناسبی است که مردم نیز از این وسیله برای کاهش آب مصرفی خود استفاده کنند.
وی گفت: در کولرهای آبی نیز باید نشتی شلنگها، شیر فلکه و پیچ زیر تشت کولر مدام آزمایش شود چون کولر های آبی مانند فلاش تانکها در بسیاری از مواقع نشتی آب دارند و موجب هدررفت آب می شوند.
انسان افزود: حجم مخزن فلاش تانکهای قدیمی بر خلاف فلاش تانکهای جدید بیش از 9 لیتر است و شهروندان می توانند برای کنترل آب فلاش تانکهای قدیمی که امکان تعویض هم ندارد، یک بطری 1.5 لیتری آب را داخل مخزن فلاش تانک قرار دهند تا از حجم مخزن آن کاسته شود.
وی اظهار داشت: درج میزان آبی که در تولید کالاها استفاده شده است نیز می تواند عاملی برای جلوگیری از سوء مصرف و اسراف در مصرف کالا باشد.
وی گفت: این آب پنهان را آب مجازی می گویند به طور مثال اگر بدانیم برای تولید یک برگه کاغذ A4 حدود 10 لیتر آب مصرف شده است آن را درست تر مصرف می کنبم.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: با همکاری اداره استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در حال پیگیری برای نصب برچسب مصرف آب بر روی ماشین آلاتی همچون ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هستیم.

* کارواش بدون آب ابتکار جدید برای کاهش مصرف آب شهری
یکی از ابدعات صورت گرفته که می تواند در کاهش مصرف آب شهری موثر باشد استفاده از کارواش بدون آب یا کارواش سیار است که نخستین نوع آن چندی است با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و شورای اجتماعی محلات منطقه یک مشهد در این شهر راه اندازی شده است.
مدیر این کارواش در باره ویژگیهای شست و شوی اتومبیل با این روش که با مواد معروف به نانو صورت می گیرد گفت: مهمترین ویژگی این نوع شست و شو صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال، کاهش تردد وسایل نقلیه و ترافیک سطح شهر به دلیل شست و شوی وسایل نقلیه در هر محل و عدم نیاز به فضای اختصاصی، قیمت مناسب و تضمین کیفیت کار و مواد اولیه مورد استفاده است.
حسن عابدی، برنامه ریزی برای فرهنگ سازی در استفاده از این نوع کارواش را یکی از اقدامات لازم برای مبارزه با بحران کمبود آب دانست.
به هر حال هر گونه ابداع، نوآوری، خلاقیت و اصرار و مداومت در کاهش مصرف برق و آب نه تنها ضرورت امروز کشور که وظیفه انسانی ما در قبال نسلهای آینده است.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.