حسین زینلی عصر یکشنبه در جریان بازدید از مراکز فرآوری گیاهان دارویی در سبزوار افزود: با توجه به بحران کم آبی و تداوم پدیده خشکسالی ترویج کشت گیاهان دارویی بومی و تولید اقتصادی آنها در دستور قرار دارد.
وی بر حمایت جدی دولت از کشت و توسعه گیاهان دارویی تاکید و بیان کرد: امسال یارانه ای مشخص شده که در صورت تخصیص کامل برای هر هکتار کشت گیاهان دارویی 20 میلیون ریال پرداخت می شود.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: توسعه و صادرات گیاهان دارویی بدون فرآوری با مشکل مواجه می شود و ارزش افزوده بالایی ایجاد نمی کند لذا شرکتها و صنایع مرتبط در این زمینه مورد حمایت قرار می گیرند.
وی گفت: از اواخر پارسال تاکنون هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش توسعه و صنایع فرآوری گیاهان دارویی از طریق 'سامانه کارا' در حال پرداخت به بهره برداران این بخش است. پارسال 450 میلیون دلار گیاهان دارویی به خارج از کشور صادر شد که بخش زیادی از این میزان صادرات سهم خراسان رضوی بوده است.
زینلی افزود: همچنین پارسال 230 میلیون دلار زعفران و 20 میلیون دلار زیره سبز از خراسان رضوی به خارج صادر شد.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: شش هزار و200 هزار هکتار زمین در این شهرستان به کشت گیاهان دارویی شامل زیره سبز، زعفران، گل محمدی، فلفل قرمز، نعنا، زرشک و چای ترش اختصاص دارد.
منصور برغمدی افزود: 350 واحد عطاری داروهای گیاهی، سه شرکت دارای مجوز بازرگانی و 40 مرکز مبادلات خام محصولات کشاورزی و گیاهی نیز در سبزوار فعالیت دارند.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.