عباس کشاورز روز شنبه در 'همایش چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' در مشهد افزود: تحقق این امر مشروط بر آن است که آب صرفه جویی شده حاصل از بهره وری صرف توسعه نشود و به تعادل بخشی سفره های زیرزمینی بازگردد.
وی ادامه داد: هم اینک آب و اشتغال دو چالش جدی کشور هستند و اگر تمرکز بر همین دو موضوع باشد این چالشها قابل حل است. چالشهای آب به سه دسته بهره وری آب کشاورزی، فقدان تعادل در آبهای زیرزمینی و چالش آبهای مرزی تقسیم می شود اما می توان از این مشکلات با تمرکز و مدیریت صحیح عبور کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر اهمیت بهره وری در آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: بهره وری خط قرمز توسعه و تصمیم گیری است و با این خط قرمز باید مدبرانه و محکم برخورد شود. بطور مثال همه کسانی که گندم کشت می کنند باید به ازای هر مترمکعب یک کیلوگرم گندم تولید کنند.
وی گفت: در بحث کشاورزی باید نظم جدید ایجاد، نسخه های جدیدی اعمال و تحویل حجمی آب به کشاورزان دنبال شود.

* کشاورزی در اقتصاد تجاری جایی ندارد
کشاورز همچنین اظهار داشت: امروز کشاورزی در اقتصاد تجارت دنیا جایی ندارد، به این معنا که اکنون کشاورزی در دنیا تجاری نیست زیرا کالاهای کشاورزی عمدتا کالای قیمت پایین هستند و صرفه اقتصادی ندارند.
وی افزود: تجارت کشاورزی در کشورهایی که زمین ندارند و آب دارند مانند ژاپن و کره، کشورهایی که زمین دارند اما آب ندارند مانند کشورهای خلیج فارس و کشورهایی که از فناوری پایین مانند آفریقا برخوردارند، قابل دفاع است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت بحرانی آب اشاره و بیان کرد: در شرایط کنونی تعادل آبهای زیرزمینی خارج از کنترل به هم خورده و در حوزه آبهای مرزی نیز دچار شکنندگی شده ایم.
وی ادامه داد: در دهه 1370 تعادل اکولوژییک آب در کشور به هم خورد که آثار آن مشهود و مبین است. هم اینک تمام حوزه های آبی کشور دچار بحران هستند بطوری که 13 رودخانه دائمی دیگر وجود خارجی ندارند.
کشاورز همچنین مشکل بزرگ آب را 'حکمرانی' توصیف و بیان کرد: نیاز به یک نظام تدبیر داریم و امروز آب عامل اقتصادی به تنهایی نیست و از ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی قابل بررسی است. بهره وری، تعادل بخشی و دیپلماسی فعال، منطقی و مبتنی بر تعامل و پرهیز از خشونت از راهکارهای رفع چالشهای حوزه آب در کشور است.
همایش 'چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' با حضور مدیران وزارت نیرو و کارشناسان استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طی روزهای ششم و هفتم مرداد جاری در مشهد برگزار شد.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.