خراسان رضوی با 20 هزار و 574 کیلومتر راه برون شهری سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی است که 90 درصد آنها از طریق 9 ورودی جاده ای به این خطه سفر می کنند. همچنین حجم رفت و آمد در جاده های بین شهری، روستایی و فرعی این استان هر ماه بطور میانگین 10 میلیون فقره است.
با این وجود رتبه خراسان رضوی در کشور از نظر زیرساختهای حوزه راه چندان مناسب نیست بطوری که با 110 کیلومتر آزادراه رتبه نهم، با هزار و 72 کیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، با هزار و 289 کیلومتر راه اصلی رتبه ششم و با سه هزار و 950 کیلومتر راه فرعی رتبه چهارم کشور را در این حوزه ها دارد.

* 732 جانباخته حوادث جاده ای
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: پارسال 732 نفر در تصادفات جاده ای این استان فوت کردند که نسبت به سال پیشتر یک درصد کاهش داشته است.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: بطور کلی حدود 65 درصد تصادفات در خراسان رضوی جرحی، پنج درصد فوتی سرصحنه و بقیه خسارتی بوده اند با این حال در سالهای اخیر تعداد قربانیان تلفات جاده ای در این استان سیر نزولی و کاهش قابل توجهی داشته است.

* 26 درصد تلفات جاده ای در60 نقطه
وی ادامه داد: بر اساس تحلیلهای انجام شده 40 درصد تلفات جاده ای خراسان رضوی در نقاط حادثه خیز استان رخ می دهد و البته بیش از 60 درصد این تلفات نیز در 60 نقطه پرتصادف اتفاق می افتد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: شش جاده سبزوار- شاهرود، قوچان - درگز، خواف - رشتخوار- تربت حیدریه، بردسکن - سبزوار و مشهد - سرخس بیشترین تصادفات جاده ای را در این استان دارند.
وی افزود: حدود 10 درصد تصادفات جاده ای بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده و اصرار بر زود رسیدن به مقصد در فاصله 30 تا 40 کیلومتری شهرها به وقع می پیوندد.

* آشکارسازی 67 نقطه پرحادثه
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: طی سالهای اخیر از 147 نقطه پرخطر ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در راههای این استان 87 نقطه دارای تصادف و 60 نقطه به عنوان پرتصادف شناسایی و تاکنون 67 محل از این تعداد با نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، آشکارسازی و آرام سازی شده اند.
علیرضا خجسته افزود: پارسال نیز مکانهای جاده ای 'رباط سفید، منطقه قبل از تونل رباط سفید، محدوده ویلاها، تپه های قره باغ، سه راهی ابویسان، تقاطع افچنگ، پیچ بفره، دوربرگردان توس و منطقه ویرانی' در خراسان رضوی با نصب نیوجرسی، گاردریل، نصب روشنایی و شیارهای لرزاننده طولی و عرضی ایمن سازی شدند.
وی ادامه داد: همچنین نقاطی مانند دوربرگردان حکیم آباد، دوربرگردان اخلمد، محدوده کارخانه گچ مشهد و سه راهی مهنه نیز از فهرست نقاط پرتصادف راههای خراسان رضوی حذف شدند.

* اصلاح نقاط حادثه خیز نیازمند 600 میلیارد ریال اعتبار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: بر اساس برآورد پارسال نیاز استان برای حذف و یا اصلاح 60 نقطه پرتصادف جاده ای 450 میلیارد ریال اعتبار است.
ابراهیم نصری مشکل اصلی راهداری را عدم اختصاص بودجه مناسب برای اصلاح این نقاط ذکر و بیان کرد: در صورت اختصاص کامل بودجه اصلاح همه این نقاط در کمترین زمان صورت خواهد گرفت اما در این سالها اعتبار مورد نیاز تخصیص نیافته است.
وی افزود: طرحهایی که نیازمند 'ساخت پل، تقاطع غیرهمسطح، جاده و مسیرهای جدید' است توسط شرکت توسعه زیرساختهای وزارت راه و طرحهای نیازمند 'اصلاح مسیرها، نصب علائم و رفع نقاط حادثه خیز' توسط اداره کل راهداری انجام می شوند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به افزایش عمومی قیمتها در کشور باید عدد 450 میلیارد ریال را اصلاح کرد لذا بر اساس برآوردهای اولیه این مبلغ در سال جاری دست کم به 600 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

* ایمن سازی راهها مستلزم مدیریت منابع
رئیس پلیس راه خراسان رضوی با تایید تنگناهای مالی در حوزه راهداری گفت: مردم سفرهای خود را تا ایمن سازی راهها متوقف نمی کنند لذا باتوجه به کمبود اعتبار باید طرحهای ایمن سازی راههای استان اولویت بندی و همین منابع محدود به درستی مدیریت شود.
هادی امیدوار افزود: اخیرا 30 میلیارد ریال ازسوی استانداری به راهداری در این خصوص داده شده که باید در بخشهای بحرانی در 147 نقطه مذکور مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: حضور عمده و نظارت پلیس راه در همین نقاط پرتصادف متمرکز شده و با توجه به نزدیک شدن به ایام پیک سفر در تابستان باید اقدامات ایمن ساز در این نقاط سرعت بیشتری پیدا کند.

* پائیز 97 موعد بهره برداری از طرحهای ایمن سازی جاده ای
رئیس پلیس راه خراسان رضوی اقدامات راهسازی و راهداری را زمان بر و پرهزینه ذکر و بیان کرد: هم اکنون اصلاح برخی نقاط حادثه خیز مانند مسیر صالح آباد به مشهد در جاده چناران در حال تعریض است.
وی طرح اصلی در مسیر مشهد - چناران را ساخت آزادراه در این محور ذکر و بیان کرد: هم اکنون پیمانکار این پروژه مشغول کار است اما طرحهای اینچنینی از جمله ساخت جاده جدید درگز - قوچان هزینه و زمان زیادی می طلبد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: نمی توان طول خاصی برای نشان دادن مقدار و طول نقاط پرتصادف استان اعلام کرد زیرا اکثر این نقاط 'تقاطع قوس، پل رو یا زیرگذر و یا مناطق نیازمند اصلاح هندسی و روشنایی' هستند و در مقایسه با طول جاده های اصلی خراسان رضوی بسیار ناچیزند.
علیرضا خجسته افزود: هم اکنون با بودجه جدیدی که دریافت شده با پیمانکاران در حال عقد قرارداد هستیم و طی ماههای بعد عملیات اجرایی این پروژه ها در قالب احداث روشنایی و اصلاح تقاطع به پایان می رسد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.