به گزارش ایرنا معاون حقوق عامه دادسرای خراسان رضوی در این مراسم به خبرنگاران گفت: کال سیاسک از مهم ترین سرشاخه های کشف رود است که چهار کیلومتر طول دارد.
محمد بخشی محبی افزود: این کال از شهرک مهرگان آغاز شده و از بین چند روستا می گذرد که طی چند دهه گذشته تصرفات زیادی در حریم آن برای ساخت کارگاهها، منازل مسکونی، مسجد و مدرسه صورت گرفته است.
وی بیان کرد: تمامی کالها و مسیل ها مطابق ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب متعلق به دولت است و به نوعی جز اموال عمومی به شمار می رود و متولی اصلی آن وزارت نیرو و آب منطقه ای است.
وی خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته به دلیل عدم نظارت مناسب شاهد تصرفات متعدد در مسیر کال سیاسک بوده ایم که با توجه به مطالبات مردمی و گلایه های مکرر رسانه ها، موضوع رفع تصرف در این منطقه در دستور کار قرار گرفت.
بخشی محبی در ادامه گفت: در مرحله نخست نسبت به رفع مباحث بهداشتی و زیست محیطی در این منطقه شامل جمع آوری خاک، نخاله، زباله ها، فاضلاب ها و گنداب ها اقدام و در مراحل بعدی آزادسازی کامل مسیر و پس از آن ساماندهی آن دنبال می شود.
وی ادامه داد: تا پایان عملیات رفع تصرف و ساماندهی وضعیت کال سیاسک، پیگیر مطالبات بحق مردم هستیم به طوریکه ساکنان منازل مسکونی رفع تصرف شده، طبق هماهنگی های صورت گرفته برای دریافت مسکن مهر معرفی می شوند.
دبیر کارگروه نجات کشف رود گفت: سیاسک یکی از سرشاخه های فرعی کشف رود است که اکنون دارای شرایط بهداشتی و زیست محیطی نامناسب است.
حسین علی میرزایی افزود: در چند دهه گذشته در حریم سیاسک شاهد تصرفات مختلفی به لحاظ ساخت منازل مسکونی و کارگاهی و همچنین آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب آلوده بوده ایم.
وی بیان کرد: طرح آزادسازی اراضی سیاسک که امروز آغاز شده نیازمند 60 میلیارد ریال اعتبار است و این در حالی است که آب منطقه ای خراسان رضوی برای ساماندهی کشف رود و آزادسازی آن اکنون با بدهی 120 میلیارد ریالی به پیمانکاران روبه روست.
علی میرزایی اظهار کرد: در قالب عملیات رفع تصرف و ساماندهی سیاسک امروز شاهد لایروبی و بازگشایی رودخانه سیاسک هستیم و در مراحل بعدی ساماندهی و رفع تصرف آن صورت می گیرد.
سیاسک از سرشاخه های کشف رود است. شعبه ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه های طبیعی کلانشهر مشهد از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.
این رود 290 کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
5132/3027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.