چهره های آفتاب سوخته و قطره های آب که از پیشانی سرازیر شده وصف حال زائرانی است که در آستانه سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) رسم عاشقی به جا آورده با پای پیاده راه مشهد را در پیش گرفته تا روز موعود به آستان بوسی یار مشرف شوند.
دلدادگان رضوی در دهه کرامت به عشق امام هشتم (ع) گام در راه می نهند، از گوشه و کنار کشور در قالب کاروانهای مختلف رهسپار مشهد می شوند و رسم عاشقی را در محضر امام رئوف به جا می آورند.
یکی از شناخته شده ترین کاروانهایی که در دهه کرامت با پای پیاده مسیر نیشابور تا مشهد را طی کرده و در روز میلاد به حرم مطهر مشرف می شوند کاروان 'محبان علی ابن موسی الرضا (ع)' است.
حاج آقا مصطفی خیاری مدیر این کاروان جانبازی سرافرازی است که یک پایش را در جبهه های جنگ جاگذاشته اما به رغم نقص عضو پیشقراول پیاده روان رضوی است. او یکی از شناخته شده ترین زائران پیاده ای است که سالها در دهه کرامت و دهه صفر گروهی را همراه خود کرده و دل به طریق الرضا می سپارد.
کاروان محبان علی بن موسی الرضا(ع) را بیشتر زنان تشکیل می دهند و مردان سهم کمتری در آن دارند. اهالی این کاروان از اقصی نقاط کشور گرد هم جمع شده اند و طریق عشق کرده اند. این کاروان سن و سال و فقیر و غنی نمی شناسد، همه دلداده حضرت دوست هستند.
کاروان دیشب حرکت خود را به سمت مشهد آغاز کرده است. متولیان به دلیل گرمای بیش از حد هوا صلاح دیدند برخلاف سالهای گذشته که کاروان از نیشابور حرکت می کرد امسال از 'ملک آباد' واقع در 35 کیلومتری مشهد حرکت خود را آغاز کند. با این حال مسیر طاقت فرسا است، گرما امان بریده اما آنانی که حاجت طلب هستند و به عشق امام رضا(ع) به سوی حرمش گام نهاده اند گرما نمی شناسند. چهره هایشان خسته اما پرامید است.
به عشق دهه کرامت، همسو با کاروان محبان علی بن موسی الرضا(ع) کاروانهایی دیگر نیز از چند روز پیش حرکت خود را به مشهد آغاز کرده اند و امروز با کاروان محبان علی بن موسی الرضا(ع) همسفر شده اند.
از یکی از زائران می پرسم 'چه شد که قصد سفری کردی'، در جوابم می گوید: امام رضا تبریک از راه دور نمی خواهد، میلاد او را باید از نزدیک جشن گرفت.
دیگری می گوید: حاجت دارم، امید به اوست که پاهای دخترم را شفا دهد. آن زائر دیگر می گوید: مام رضا طلبیده، در خواب دیدم که خواسته تا پیاده به سویش روم.
خدمتگزاران کاروانهای پیاده امام رضا(ع) همه چیز را فراهم کرده است. هشت میقات الرضا واقع در بقاع متبرکه فقط در مسیرهای منتهی به مشهد به صورت شبانه روزی به زائران خدمت رسانی می کند و اسباب پذیرایی و اسکان آنان را فراهم می نماید.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) در این باره به خبرنگار گفت: بنا به رسمی دیرین در دهه کرامت امسال پذیرای زائران پیاده امام رضا(ع) از اقصی نقاط کشور هستیم.
حسین رضایی اظهار داشت: دهه کرامت امسال در مجموع هشت هزار و 17 نفر در قالب 18 کاروان از 14 استان به صورت پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند. برخی کاروانها حرکت خود را از چند روز قبل آغاز کرده و برخی همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) از شهر خود حرکت می کنند.
وی ادامه داد: این کاروانها از استانهای تهران، قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، فارس، یزد، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان به صورت پیاده به مشهد می آیند. کاروان 150 نفره بانوان فریمانی نیز امروز از این شهر در جنوب مشهد حرکت می کنند و روز سوم مرداد ماه به مشهدالرضا می رسند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: کاروانهای 21 نفره از آباده شیراز، 44 نفره از گیلان، 45 نفره از عراق، 120 نفره از تربت حیدریه، 72 نفره از یزد، 150 نفره از بیرجند، 400 نفره از قم و 400 نفره از سبزوار نیز حرکت خود را آغاز کرده و از جاده قدیم نیشابور به سمت مشهد می آیند.
وی افزود: دو کاروان 600 نفره هم از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد از سرخس در شمال شرق مشهد و کاروان 800 نفری از روستاییان سرخس نیز امروز حرکت خود را به صورت پیاده آغاز می کنند.
رضایی ادامه داد: کاروان 72 نفره از یزد و کاروان 150 نفره متشکل از دانشجویان و طلاب و اساتید دانشگاه از بافق نیز حرکت خود را از 20 تیر ماه به سوی مشهد آغاز کرده اند و طی یک ماه مسیر یزد تا مشهد را پیاده طی کرده و به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند.
وی گفت: کاروان میثاق با ولایت استان خراسان شمالی هم دوم مرداد ماه از بجنورد حرکت خود را آغاز می کند و چهار مرداد ماه به مشهد می رسد. همچنین تاکنون تنها کاروان زائران پیاده 40 نفره از بهبهان به مشهد رسیده و اعضای آن مورد پذیرایی خدمتگزاران امام رضا(ع) قرار گرفته اند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) افزود: یکی از مهمترین کاروانهای زائران پیاده امام رضا(ع) 'محبان علی بن موسی الرضا' است که هر سال همزمان با دهه کرامت حرکت خود را از نیشابور آغاز می کند. زائران از سراسر کشور برای حضور در این کاروان ثبت نام می کنند و عمده زائران آن نیز زن هستند.
وی همچنین اظهار داشت: این کاروان متشکل از هزار و 500 نفر شب گذشته حرکت خود را آغاز کرد و پس از استراحت شبانه در میقات الرضا صبح امروز دوباره حرکت خود را ادامه داد تا در سالروز میلاد امام رضا(ع) در مشهد باشند.
او گفت: با توجه به ازدیاد شمار کاروانهای پیاده در جاده قدیم مشهد - نیشابور هشت ایستگاه در این مسیر برای پذیرایی از زائران مستقر شده است. همه تمهیدات لازم اندیشیده شده و کاروانها مشکلی از بابت غذا و اسکان نخواهند داشت.
1858/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.