علی محمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات مرمت شامل سبک سازی و مرمت پشت بام، استحکام بخشی دیوارها، مرمت ترک های ورودی، کاهگل کشی و نیز گچ کاری فصاهای داخلی می باشد.
وی ضمن بیان اینکه بنا داریم با مشارکت بخشداری، دهیاری و شورای روستا این مکان را به مجموعه ای فرهنگی و گردشگری تبدیل کنیم، اظهارداشت: البته در خصوص نحوه کاربری بنا، ابتدا به ساکن باید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصمیم نهایی را اتخاذ کنند که بر اساس آن هزینه های دیگری اضافه خواهد شد.
محمدی خاطرنشان کرد: این خانه مربوط به دوران قاجاریه و به شماره 19192 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مرحوم حاج آخوند ملاعباس کاریزکی از روحانیون مشهور منطقه تربت حیدریه و زاوه بوده است.
وی با بیان اینکه در چارت تشکیلاتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، امور مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زاوه نیز به ما سپرده شده، گفت: اکنون در این شهرستان نزدیک به 30 بنای تاریخی وجود دارد که تاکنون 14 مورد آن در فهرست آثار ملی رسیده است.
شهرستان زاوه تا آبان سال ۱۳۸۷، یکی از بخش‌ های شهرستان تربت حیدریه بود که در این تاریخ به شهرستان ارتقا یافت و مرکز این شهرستان، شهر دولت آباد است.
زاوه از شمال با شهرستان فریمان و شهرستان تربت جام، از غرب با شهرستان تربت حیدریه، از جنوب با شهرستان رشتخوار و خواف و از شرق با شهرستان تایباد و تربت جام همسایه‌ است.
وسعت این شهرستان 2 هزار و 437 کیلومترمربع و از دو بخش مرکزی و سلیمانیه تشکیل یافته ‌است.
مرکز شهرستان 80 هزار نفری زاوه در 170 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.