گرانفروشی، امتناع از فروش و احتکار کالا از مهمترین مواردی است که در این جریان توسط سودجویان صورت می گیرد لذا با تصمیم دستگاههای حاکمیتی و نظارتی 'طرحهای نظارت بر بازار' تشدید شده تا عرصه برای فعالیت متخلفان ناامن و تنگ شود.
در این میان خراسان رضوی از جمله استانهایی که هشت درصد واحدهای صنفی و 6.5 درصد اتحادیه های کل کشور را در خود جای داده با عزم مسئولان دستگاههای نظارتی همچون اداره کل تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و دیگر نهادهای ذیربط اقدامات نظارتی را بر بازار تشدید کرده است.

* شناسایی هشت هزار واحد متخلف
دبیر کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات حکومتی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال 13 هزار و 564 مورد بازرسی از اصناف مختلف در سطح این استان توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.
حمیدرضا کریم افزود: در این چارچوب هشت هزار و 212 واحد متخلف شناسایی و برای آنها تشکیل پرونده شد. ارزش ریالی این تخلفات 351 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: طی این مدت هفت هزار و 957 فقره بازرسی از واحدهای نانوایی نیز در سطح خراسان رضوی صورت گرفت و 635 پرونده تخلف در این حوزه تشکیل شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: همچنین شش هزار و 259 مورد بازرسی از واحدهای مربوط به فروش مواد پروتئینی صورت گرفت و در این حوزه نیز 446 پرونده تخلف باز شد.
وی افزود: پنج هزار و 520 مورد بازرسی نیز از میوه فروشیهای دایر در سطح خراسان رضوی صورت گرفت و 471 پرونده تخلف از این واحدها ثبت شد. 624 مورد بازرسی هم از واحدهای حمل و نقلی انجام و 35 مورد پرونده تخلف تشکیل شد.
کریم ادامه داد: همچنین در چارچوب بازدید از 333 مرکز اقامتی و زیارتی در خراسان رضوی 84 مورد تخلف شناسایی و برای رسیدگی به آنها تشکیل پرونده صورت گرفت.
وی گفت: با هدف صیانت از حقوق شهروندی، جلوگیری از گرانفروشی و تخلف 'طرحهای بازرسی' با جدیت پیگیری می شوند.

* گرانفروشی تخلف عمده
مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی سه ماه نخست امسال 73 هزار و 206 مورد بازدید از صنوف مختلف در سطح این استان توسط بازرسان اصناف انجام شد و در این چارچوب پنج هزار و 800 پرونده تخلف به ارزش 24 میلیارد ریال مفتوح گردید.
امیر دلداری افزود: عمده تخلفات ثبت شده صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در سطح خراسان رضوی استان مربوط به گرانفروشی بوده است. دیگر تخلفات شامل عدم درج قیمت بر روی کالا، نداشتن نرخنامه و عدم صدور صورتحساب است.
وی ادامه داد: امتناع فروشندگان به ویژه عمده فروشان از عرضه کالا به بهانه مشخص نبودن نرخ نیز تخلف است و با آن به شدت برخورد می شود.

* کشف 400 میلیارد ریال کالای قاچاق
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر عزم جدی برای مبارزه با قاچاق تاکید و بیان کرد: در این چارچوب امسال طبق شیوه نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار بازرسان برای حضور در بازار در همه سطوح عرضه و صنوف دو برابر شد و بازرسیها به صورت ویژه با محوریت برندهای قاچاق در رسته های مختلف کالایی انجام می شود.
علی باخرد افزود: طی بهار امسال 400 میلیارد ریال کالای قاچاق در سطح صنوف خراسان رضوی کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 50 درصد بیشتر شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت از طریق سامانه 124 تعداد چهار هزار و 885 مورد شکایت از واحدهای صنفی دریافت و به آنها رسیدگی و بر این اساس با تشکیل 240 پرونده مبلغ 10 میلیارد و 200 میلیون ریال به شاکیان عودت داده شد.

* تشدید طرحهای نظارتی
رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از خرداد ماه امسال تاکنون در کنار طرحهای روزانه بازرسی از اصناف اجرای طرحهای ویژه نیز آغاز شده است.
امید جلیلی افزود: اجرای این طرح با هدف صیانت از حقوق شهروندی، نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش غیرقانونی قیمتها با جدیت در سطح اصناف مختلف دنبال می شود.
وی ادامه داد: بازار تلفن همراه، داروخانه ها، واحدهای تولیدی و توزیعی مواد غذایی، رستورانها، جایگاههای سوخت و فروشگاههای لوازم خانگی از جمله مواردی هستند که طرحهای یک ماهه بازرسی ویژه از آنها کلید خورده و با جدیت ادامه دارد.
رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: همچنین حسب دستور مدیرکل تعزیرات حکومتی و تاکید استاندار خراسان رضوی طی هفته اخیر دو واحد گشت رسیدگی به تخلفات در میدان بیت المقدس و بلوار طبرسی مشهد مستقر شده اند لذا چنانچه زائران و مجاوران تخلف و گرانفروشی از سوی اصناف مختلف مشاهده کردند می توانند با مراجعه به این واحدهای گشتی شکایت خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.