به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی روز جمعه در جلسه هم اندیشی ملی صنعت ابریشم ایران که با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان ذیربط کشوری و استانی در شهر بایگ از توابع شهرستان تربت حیدریه برگزار شد، افزود: مفهوم تصمیمات جزیره ای بدان معنا است که صنعت نوغانداری در زمره معدود صنایعی است که همزمان با چندین وزراتخانه و سازمان به صورت مستقیم ارتباط دارد و به عبارت بهتر تا امروز هر از چند گاهی در کش و قوس تصمیم گیری های یکی از دستگاه ها یا وزارتخانه های مربوطه وارد شده است.
وی گفت: اکنون مفتخریم که بگوییم امروز دستگاه ها و متولیان امر به یک درک مشترک و آن پرهیز از جزیره ای عمل کردن رسیده اند و گواه این ادعا حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی، بانک ها و گمرکات در این نشست یکروزه است.
موهبتی افزود: حال که این باور قلبی شکل گرفته، بیاییم بنای کار را بر این محور استوار سازیم که هر دستگاه دولتی یا بخش خصوصی به بهای انسداد مسیر دیگران، طی طریق نکنند که نتیجه اش بازگشت به همان عصر قهقهرا می باشد.
جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز گفت: ظرف سه ماه نخست امسال 30 تن پیله و ابریشم خام وارد کشور شده که از این میزان 28 تن ابریشم خام نتابیده و بقیه پیله کرم ابریشم بوده است.
مجید مظلومی افزود: ابریشم خام نتابیده از کشور ازبکستان و پیله کرم ابریشم نیز از کشور افغانستان وارد ایران شده است.
از مجموع 2500 کارگاه ابریشم کشی بایگ از توابع شهرستان تربت حیدریه که تا سه دهه قبل 75 درصد نخ ابریشم ایران را تولید می کردند، تنها نزدیک به 450 واحد اگر بشود اسمش را کارگاه گذاشت، فعال هستند که البته آنها هم دارند نفس های آخر را می زنند.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.