به گزارش ایرنا، علی اصغر دادش پور روز جمعه در جلسه هم اندیشی ملی صنعت ابریشم ایران که در شهر بایگ از توابع شهرستان تربت حیدریه برگزار شد، افزود: این بدان خاطر است که معتقدیم صنعت نوغانداری در زمره صنایع پایه و تبدیلی است که اگر درست سیاست گذاری شود هم در زمینه تولید ثروت و اشتغال در داخل کشور و هم در زمینه صادرات محصولات می تواند برای کشور مفید باشد.
وی گفت: تجربه سال های گذشته نشان می دهد به جز سال های 79 تا 90 که دوران افول صنعت نوغانداری کشور است، اما به تدریج و با اجرای سیاست گذاری های متناسب و مفید صنعت نوغانداری راه خود را یافته است.
داداش پور افزود: در سال های 91 تا 96 اتفاقات خوبی در این صنعت افتاد که مهم ترین آن افزایش 110 درصدی قیمت تضمیمی پیله تر ابریشم است که در سایه حمایت دولت تدبیر رخ داد.
وی همچنین گفت: در طول پنج سال گذشته نیز با وجود قیمت تضمینی پیله ابریشم، اما هیچ وقت خرید تضمینی انجام نشد و علت آن هم این بود که دست اندرکاران قواعد بازار را خود آموخته بودند و مسیر را خودشان تعیین می کردند.
داداش پور در ادامه گفت: وارات تخم نوغان بعد از طی پایش سلامت توسط سازمان دامزشکی ادامه دارد و اسناد مناقصه آن تهیه و منتشر شده است منتهی وارد کنندگان باید شرایط و استانداردهای لازم را داشته باشند.
وی همچنین اظهار داشت: هر چند استان گیلان رتبه نخست تولید پیله تر در کشور را دارد و خراسان رضوی رتبه دوم، اما واقعیت آن است که خراسان رضوی از حیث قدمت، تجربه و کارگاه های یشم کشی، پایتخت ابریشم ایران است.
رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی نیز گفت: از ویژگی های صنعت نوغانداری آن است که ارتباط تنگاتنگی بین کشاورزی، صنعت، تجارت و بازرگانی در صنعت بوجود آمده است.
فرید سرجمعی با بیان اینکه این ارتباط همچون حلقه های زنجیر است، افزود: عملکرد ناقص یک حلقه موجب محدودیت حلقه های دیگر و عملکرد مطلوب یکی سبب رشد و توسعه دیگر حلقه ها می شود.
وی گفت: بر این اساس با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده و پتانسیل های موجود در این صنعت و دسترسی آسان به مواد اولیه می توان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر تامین نیاز کشور محصولاتَ ابریشمی بسیاری را به خارج از کشور صادر کرد.
سرجمعی افزود: اکنون پرورش دهندگان کرم ابریشم صرفاً به تولید پیله تر می پردازند و پیله تر خریداری شده توسط دولت و یا تاجران در کارگاه های نخ ریسی تبدیل به نخ ابریشمی می شود که این نخ علاوه بر استفاده در تولید فرش های دستباف به مقدار کمتر در تولید البسه لوکس و صنایع دستی نیز استفاده می شود که محصولات تولید شده بسیار کم هستند.
وی اظهار داشت: یکی از نقاط قوت صنعت نوغانداری ایران آن است که در صورت فراهم شدن انگیزه اقتصادی، سایر انگیزه های لازم برای رشد و توسعه آن وجود دارد و از این روی با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده و پتانسیل های موجود در این صنعت و دسترسی آسان به مواد اولیه می توان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر تامین نیاز کشور محصولات ابریشمی بسیاری را به خارج از کشور صادر کرد.
سرجمعی در ادامه به تشریح وضعیت کارگاه های تولید تخم نوغان در تربت حیدریه پرداخت و گفت: ظرفیت اسمی تولید تخم نوغان 50 هزار جعبه و تولید سالیانه تا 40 هزار جعبه است که برای تولید تخم نوغان نیاز به بازسازی و به نوسازی تجهیزات می باشد.
وی افزود: امکان تولید از صفر تا 100 جعبه تخم نوغان و 2 دستگاه سردخانه که در هنگام تولید و توزیع تخم نوغان مورد استفاده قرار می گیرند، از دیگر شاخصه های این صنعت در تربت حیدریه است، اما متاسفانه سه سال است که به صورت تعطیل در آمده اند.
سرجمعی با بیان اینکه امسال در سطح استان پنج هزار و 118 جعبه تخم نوغان توزیع شد که سهم تربت حیدریه و شهر بایگ از این میزان به ترتیب 737 و 626 جعبه بوده است.
وی گفت: از این میزان 125 تن پیله خشک در سطح استان تولید شد که سهم تربت حیدریه و بایگ به ترتیب 12 و 10 تن است.
سرجمعی افزود: همچنین 52 تن نخ ابریشم در سطح استان تولید شد که سهم تربت حیدریه و بایگ به ترتیب 5 و 4.4 تن می باشد.
وی همچنین گفت: اکنون هزار و 200 کارگاه ابریشم‌کشی در شهرستان بایگ وجود دارد که هر کدام از آنها روزانه 6 تن پیله خشک استفاده می‌کنند و بر این اساس آنها در 300 روز مفید کاری در سال به 1800 تن پیله خشک به عنوان مواد اولیه نیازمند هستند.
کشور به 720 تن نخ ابریشم در سال نیاز دارد که 250 تن پیله در کل کشور تولید و یا وارد می شود که سالی 100 تن نخ تولید می شود و برای جبران این کسری باید 620 تن نخ وارد شود.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.