گنبد طلای حرم رضوی امشب به پرچم سیاه مزین شد و نام امام ششم شیعیان حک شده بر پارچه های سیاه در گوشه و کنار بارگاه منور رضوی خودنمایی می کرد، غم بر فضای حرم قدسی مستولی شده و زائران سوگوار در هر سو به عزاداری و سینه زنی مشغول بودند.
امشب، زمان جعفریون برای برپایی سوگواری بزرگ در شان پایه گذار مکتب جعفری است؛ همان کسی که فرهنگ ناب تشیع مدیون او و شاگران اوست که توانستند علوم ناب و پرمایه اسلامی را به جهان عرضه کنند.
حرم قدسی امشب میعادگاه سوگواران امام جعفر صادق (ع) از گوشه و کنار جهان اسلام است، آنان که محب اهل بیت و دوستدار بزرگمرد تشیع هستند؛ به جوار آستان ملائک پاسبان رضوی شتافتند تا ضمن عرض تسلیت نسبت به ساحت مقدس فرزند امام ششم شیعیان (ع)، در فضای معنوی و آکنده از آرامش حرم عقده دل گشوده و در سوگ شهادت مظلومانه آن امام بگریند و در عمل به فرامین اهل بیت (ع) تجدید پیمان کنند.
صحن و سرای حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) امشب مملو از عزاداران جعفری شده و مرثیه سرایان در گوشه و کنار آن به نوحه خوانی مشغولند و جمعیت عزادار همنوا با آنان به سینه زنی و سوگواری می پردازند.
آستان حضرت رضا (ع) از قدیم الایام پایگاه برگزاری مراسم سوگواری برای شهادت ائمه معصومین (ع) و یا بزرگداشت سالروز ولادت آنان بوده است و این صحن و سرا همواره آغوش خود را برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گشوده است.
یک کارشناس در مرکز اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره می گوید: برخی اسناد در این مرکز نگهداری می شود که چگونگی مراسم عزاداری و آداب برگزاری آن توسط خادمان را در مناسبت های مذهبی بیان می کند.
زهرا فاطمی مقدم افزود: وجود این اسناد از زمانی است که تشکیلات اداری آستان قدس رضوی شکل گرفته و صورت برگزاری مراسم، آیینهای مذهبی و مخارج آنها ثبت شده است. قدیمی ترین سند در مورد آیین های سوگواری در بارگاه منور رضوی مربوط به 400 سال قبل است.
کارشناس مسئول بخش نمایه سازی مرکز اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: طبق اسناد، مراسم سوگواری برای ائمه معصومین (ع) بویژه حضرت سیدالشهدا(ع) عموما در ایوان طلای صحن انقلاب اسلامی یا در رواقهای دارالضیافه و دارالسیاده برگزار می شده و زائران زیادی در این مراسم حضور می یافتند.
وی افزود: طبق این اسناد در برخی دیگر از نقاط شهر مشهد مانند 'خان حسینیه' نیز به جز حرم مطهر رضوی، مجالس عزاداری توسط آستان قدس برگزار می شد.
او سیاه پوشی گلدسته ها و گنبد طلای بارگاه منور رضوی، تعطیلی مکتب خانه حرم مطهر و دکانهای شهر، برگزاری آیینهای مذهبی در قالب روضه‌ خوانی، سینه‌ زنی، شبیه‌ خوانی و حمل وسایل و نمادهای گوناگون و اطعام زائران را از ارکان باشکوه آداب و رسوم سوگواری برشمرد که در اسناد آستان قدس رضوی ذکر شده است.
امشب نیز طبق روال گذشته مراسم سوگواری برای سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع)، در رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (ع) در قالب مراسم روضه خوانی، مرثیه سرایی و شعرخوانی و سینه زنی در حال برگزاری است.
به گفته معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، برنامه‌‏های عزاداری و سخنرانی برای سالروز شهادت امام صادق(ع) در حرم مطهر رضوی از شنبه هفته جاری آغاز شده که تا پایان وقت دوشنبه ادامه دارد.
حجت الاسلام سیدجلال حسینی افزود: مراسم شب شهادت ششمین امام شیعیان، امشب بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امین الله در صحن جامع رضوی آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام مهدی ماندگاری به ایراد سخنرانی پرداخت و در پایان نیز 2 نفر از مرثیه سرایان به نوحه خوانی و روضه خوانی پرداختند.
وی اظهار کرد: فردا صبح نیز به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع)، اجتماع عزاداران جعفری در عرصه میدان شهدا برپا خواهد شد و عزاداران پس از حرکت به سمت حرم مطهر رضوی، در صحن جامع رضوی گرد هم آمده و به سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گوش فرا خواهند داد و همراه با مرثیه سرایان به عزاداری می پردازند.
وی اضافه کرد: مراسم سوگواری شام شهادت امام جعفر صادق (ع) نیز با حضور عزاداران جعفری فرداشب در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار می شود و حجت الاسلام صدیقی؛ امام جمعه موقت تهران در این مراسم به سخنرانی می پردازد.
حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: در دیگر اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز برنامه سخنرانی، حلقه معرفت، مداحی و روضه‌خوانی مراسم شهادت امام صادق (ع) ویژه عموم زائران و مجاوران در سالروز شهادت آن امام همام پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، امام صادق جعفر صادق (ع) در سال 148 قمری به دست عوامل منصور دوانیقی مسموم شد و به شهادت رسید.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.