به گزارش دوشنبه روابط عمومی بیمارستان آموزشی درمانی 9 دی تربت حیدریه، بدنبال تصادف خودرو آسیب دیدگی شدید و تایید مرگ مغزی توسط تیم متخصص ، ضمن جلب رضایت خانواده، این دختر 16ساله برای اهدای عضو به مشهد اعزام شد.
بر اساس این گزارش اعضای بدن این بیمار به دو بیمار کلیوی مشهدی و بردسکنی اهدا شد و کبد این بیمار نیز به شهر شیراز ارسال شده است .
2820 بیمار نیازمند در مشهد عضو پیوندی گرفتند
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سال 1380 تاکنون با انجام عمل جراحی روی 754 بیمار مرگ مغزی در این دانشگاه و اهدای اعضای آنان، دو هزار و 820 بیمار عضو پیوندی دریافت کرده اند.
ابراهیم خالقی سال 1396 را بهترین سال در اهدای عضو در طول 17 سال گذشته توصیف و بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد پارسال موفق شد با دریافت عضو از 90 بیمار مرگ مغزی و اهدای آنها به بیماران، به 365 نفر کمک کند.
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در طول دو ماه ابتدایی امسال نیز 70 عضو از 19 بیمار مرگ مغزی به مرحله اهدا رسید که نسبت به میزان مشابه پارسال بیشتر شده است.
وی گفت: با وجود اینکه سال 1381 میزان اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر هفت دهم درصد بود هم اینک میزان اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر در دانشگاه مشهد به عدد 20 رسیده حال اینکه همین شاخص در کشور 11 است.
خالقی بر اهمیت پیوند عضو تاکید و بیان کرد: برخی افراد نظیر بیماران دچار سوختگی، نابینا، کلیوی، کبدی و قلبی نیازمند به بافت اهدایی هستند و آسیب در این افراد به حدی رسیده که جز با پیوند عضو قابل جبران نیست. این بیماران پیش از آنکه علم با پیشرفت خود به مرحله اهدای عضو دست پیدا کند جان می باختند اما اکنون این امید را دارند که بتوانند با دریافت عضو اهدایی از افراد دچار مرگ مغزی، زندگی خود را ادامه دهند.
وی اهدای عضو را حیاتی دوباره برای بیماران توصیف و بیان کرد: در میان بیماران مبتلا به نارسایی عضو افرادی وجود دارند که مبتلا به نارسایی کلیه هستند، با توجه به اینکه هر انسانی دو کلیه در بدن دارد این افراد می توانند عضو اهدایی خود را از دهنده زنده و یا مرگ مغزی دریافت کنند.
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با وجود تمام تلاشها همچنان 30 درصد خانواده های بیماران مرگ مغزی راضی به اهدای اعضای بیمار خود نیستند و تلاش کرده ایم با کاهش این آمار بتوانیم از تعداد افراد فوتی در فهرست انتظار کم کنیم.
وی بر فرهنگ سازی به عنوان یک عامل در شناسایی بیماران مرگ مغزی تاکید و بیان کرد: بر این اساس کارگروهی در برخی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفته که به شناسایی بیماران مرگ مغزی و معرفی بیمارانی که دارای سطح هوشیاری پایین هستند می پردازد که این مهم ما را در ارتقای آمار اهدای عضو کمک می کند.
1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.