سرهنگ امین رمضانیان روز شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی و عملیاتی اطفاء حریق عرصه منابع طبیعی نیشابور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت این کاهش را اجرای برنامه های آموزشی، فعال کردن سازمانهای مردم نهاد در این حوزه و تجهیز ساکنان بومی در مناطق بحرانی ذکر کرد.
وی افزود: در این چارچوب آتش سوزی 875 هکتاری سال 1395 در عرصه های منابع طبیعی خراسان رضوی به 142هکتار در سال 1396 کاهش یافت.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی همچنین به کارگاه آموزشی و عملیاتی اطفاء حریق اشاره و بیان کرد: برپایی هر ساله این کارگاهها پیش از شروع فصل گرما باعث افزایش توانمندی اداره منابع طبیعی و سایر ارگانهای مرتبط با این حوزه می شود. از ابتدای امسال این سومین کارگاه آموزشی اطفاء حریق عرصه منابع طبیعی استان است که در شهرستان نیشابور برگزار شد.
وی ادامه داد: در تبصره ذیل ماده 47 قانون حفاظت از جنگلها آمده 'در صورت آتش گرفتن عرصه های منابع طبیعی همه ارگانهای دولتی و نیروی مسلح موظف به همکاری با اداره منابع طبیعی هستند.'
سرهنگ رمضانیان همچنین گفت: سامانه پیامکی 1504 به صورت رایگان در کل استان جهت دریافت پیامکهای شهروندان خراسانی در ارتباط با منابع طبیعی فعال است.
وی در ادامه اظهار داشت: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برای حفاظت هشت میلیون و 500 هزار هکتار منابع طبیعی استان تنها 170 نفر نیرو دارد در حالی که فعالیت بهینه در این عرصه نیازمند 323 نفر است. 45 قرقبان و 300 دیدبان افتخاری منابع طبیعی نیز در سطح خراسان رضوی فعال هستند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: در کشورهای اروپایی برای هر هزار تا پنج هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک قرقبان در نظر گرفته می شود در صورتی در خراسان رضوی این شاخص 20 هزار هکتار و در برخی مناطق به 80 هزار هکتار نیز می رسد.
وی همچنین گفت: اخیرا 18 دستگاه موتورسیکلت تریل برای حفاظت بهینه منابع طبیعی و عرصه های ملی بین 15 شهرستان استان که دارای نقاط بحرانی بیشتری هستند توزیع و بکار گرفته شد.
او شهرستانهای سرخس، درگز، نیشابور، کاشمر و بردسکن را از جمله این مناطق ذکر و بیان کرد: به زودی 70 دستگاه موتورسیکلت دیگر نیز به ناوگان موتوری یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان رضوی اضافه می شود.
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.