دکتر حمیدرضا اسلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش تعداد تخت های بیمارستانی و ارائه خدمات پزشکی در بیمارستان های خراسان رضوی موجب کاهش فراورده های خونی شده است.
وی اظهار کرد: در طول یکسال گذشته یک هزار و 400 تخت بیمارستانی به تعداد تخت های بیمارستانی این استان افزوده شده در حالی که برای تامین خون مورد نیاز متناسب با این افزایش پیش بینی های لازم صورت نگرفته است.
وی گفت: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی هم اکنون تامین خون 59 بیمارستان مستقر در مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و تربت جام را بر عهده دارد.
اسلامی افزود: با وجود افزایش خدمات بیمارستانی در خراسان رضوی، امکانات و نیروی انسانی و بودجه اداره کل انتقال خون استان تغییری نداشته است.
وی با اشاره به افزایش حدود 10 درصدی تامین خون مورد نیاز بیمارستانهای استان در سالهای اخیر اظهار کرد: سال گذشته 352 هزار کیسه خون در خراسان رضوی تولید شد که حدود 30 هزار کیسه بیشتر از سال قبل از آن بوده است.
وی گفت: هم اکنون استفاده از منابع خونی در خراسان رضوی در حد میزان ذخایر خونی است در حالی که خراسان رضوی، استان پشتیبان است و باید همواره برای مقابله با حوادث آمادگی داشته باشد.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر تعداد داوطلبان اهدای خون در این استان طی سال جاری به دلایل مختلف از جمله گرمای هوا کاهش داشته است.
وی اظهار کرد: در سه ماه ابتدای امسال بیش از 45 هزار و 200 داوطلب به پایگاههای اهدای خون استان مراجعه کرده اند و حدود 35 هزار و 425 کیسه خونگیری شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد مراجعان چهار درصد و از نظر میزان خون تولیدی 2 درصد کاهش داشته است.
وی از مردم خواست با توجه به کاهش ذخایر خونی برای کمک به بیماران نیازمند به پایگاههای اهدای خون مراجعه کرده و در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت کنند.
استان خراسان رضوی سومین تولید کننده خون در کشور بعد از استان های تهران و فارس به شمار می رود.
هم اکنون 6 پایگاه اهدای خون در مشهد و پنج پایگاه اهدای خون در شهرستانهای نیشابور، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان و گناباد این استان دایر است.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.