ابراهیم نصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان 19 درصد مربوط به تراتزیت خروجی و 9 درصد ترانزیت ورودی می باشد که در مسیر کشورهای افغانستان و ترکمنستان انجام شده است.
وی اظهار کرد: در این مدت 69 هزار دستگاه خودرو ترانزیتی از پایانه های مرزی دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران تردد داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش داشت.
وی گفت: 34 هزار دستگاه از این تعداد از پایانه مرزی دوغارون در مرز افغانستان تردد داشتند که نسبت به بهار پارسال چهار درصد کاهش داشته است.
نصری افزود: تبادلات ترانزیتی از پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد نیز به وسیله 35 هزار خودرو انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش داشت.
وی اظهار کرد: در این مدت 219 دستگاه کامیون نیز از مرز باجگیران تردد کردند.
وی علت اصلی کاهش تبادلات ترانزیتی از پایانه های مرزی استان را رکود در کشورهای آسیای مرکزی و ترکمنستان اعلام کرد و گفت: طی سه سال گذشته ارزش منات، واحد پول ترکمنستان در برابر دلار چهار برابر کاهش یافت که این امر به کاهش قدرت خرید و تبادلات بازرگانی این کشور منجر شده است.
نصری افزود: این رکود در همه کشورهای آسیای مرکزی رخ داده به گونه ای که حجم ترانزیت و تردد کامیونهای ترکیه از مسیر ایران به آسیای مرکزی نیز کمتر شده است.
خراسان رضوی در حوزه ترانزیت خروجی کالا رتبه نخست، شمار شرکت های حمل و نقل بین المللی رتبه دوم و از نظر صدور و ترانزیت ورودی کالا رتبه سوم کشور را دارد.
سال گذشته بیش از 30 میلیون تن بار توسط 40 هزار راننده و 37 هزار وسیله نقلیه در قالب فعالیت 490 شرکت حمل و نقل داخلی و بین المللی بار در این استان جابه جا شد.
استان خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر آن راه روستایی است.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.