همچنین حضور در میادین ورزشی ملی و بین المللی بدون تلاش منظم ورزشکار میسر نیست اما بطور همزمان می بایست امکانات و تجهیزات ورزشی در دسترس باشند. تیراندازان خراسان رضوی با کمترین امکانات در این عرصه تلاش می کنند اما محدودیت امکانات و رقابت با رقبای مجهز سایر استانها کار را برای آنها سخت کرده است.
تیراندازی یک ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت است که به وسیله سلاح تفنگ، تپانچه و ساچمه ‌زن انجام و در رده‌ها و رشته ‌های مختلف در قالب سه وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده برگزار می‌شود.
تیراندازی از ورزشهای اصلی بازیهای المپیک است. شرکت تیراندازان ایرانی در مسابقات المپیک از سال ۱۹۴۸ لندن شروع‌ شد. در سالهای پیش از انقلاب شرکت در المپیک نیازمند کسب سهمیه نبود. کسب سهمیه المپیک از سال ۱۹۸۰ با توجه به کثرت شرکت‌ کنندگان از کشورهای مختلف شروع شد.
یکی از ملی پوشان خراسانی سابق تیراندازی به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای 1390 تا 1393 در تیم نوجوانان و جوانان کشور و عرصه ملی مقامهای مختلف بدست آوردم اما هیچگاه از طرف مسئولان مورد تشویق واقع نشدم.
معین معدنچی رشته تیراندازی را جزو ورزشهای پرهزینه توصیف و بیان کرد: سلاح شخصی خود را پارسال به مبلغ 134 میلیون ریال خریداری کردم و با هزینه های جانبی هرکس بخواهد وارد این ورزش شود باید بیش از 200 میلیون ریال هزینه کند. حتی این هزینه هم مستلزم وجود امکانات ورزشی است زیرا وقتی سلاح مجهز باشد اما سیبل، سالن و فضایی برای فعالیت نباشد نمی توان انتظار پیشرفت داشت.

* گلایه های هیاتهای شهرستانی
رئیس هیات تیراندازی نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خطهای تیراندازی در اختیار این هیات به ترمیم، مرمت و بهسازی نیاز دارند اما با وجود همه محدودیتها از سال 1392 تاکنون این شهرستان سه ملی پوش در تیم ملی تیراندازی ایران داشته است.
محمدرضا کاشفیان افزود: ورزشکاران این رشته بطور کامل زیر پوشش و حمایت هیات قرار دارند و در صورت حمایت هیات استانی، نیشابور می تواند تیم تیراندازی برای حضور در لیگ معرفی کند.
وی ادامه داد: امکانات کنونی برای رشته تیراندازی بسیار اندک است لذا انتظار ما از هیات تیراندازی خراسان رضوی این است که به هیاتهای فعال در شهرستانهای توجه بیشتری صورت گیرد با این وجود هر زمان کمبودهایمان به هیات تیراندازی خراسان رضوی منعکس شد پاسخ داده می شود که چیزی نداریم. نشستی هم تاکنون بین روسای هیات شهرستانها گذاشته نشده و این در حالی است که هیاتهای شهرستانها بازوی هیات استانی هستند.
سرپرست هیات تیراندازی سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: 10 نفر تیرانداز بانو و پنج تیرانداز مرد در این شهرستان فعالیت می کنند.
مهدی غلامی افزود: برخی مواقع شورای شهر سبزوار کمکهایی به هیات تیراندازی این شهرستان داشته اما در مجموع هم اینک از نظر امکانات فقیر هستیم.
وی ادامه داد: هیات تیراندازی سبزوار دستکش، کلاه و اسلحه در اختیار ندارد. از نظر تامین سیبل و ساچمه نیز هیچ کمکی نمی شود. غیر از دو سلاح تفنگ بادی و سه تپانچه قدیمی هیچگونه لوازم و امکانات آموزشی دیگری در اختیار نداریم.
سرپرست هیات تیراندازی سبزوار گفت: از سلاحهای قدیمی استفاده می کنیم که هر بار تعمیر و سرویس آنها چهار میلیون تا پنج میلیون ریال هزینه دارد. تیراندازی نیاز به فضای خاص خود دارد و مدرسان هم باید زیر نظر فدراسیون باشند.
وی افزود: لباس مخصوص رشته ورزشی تیراندازی دست کم 10 میلیون ریال قیمت دارد. کسی که بخواهد وارد این رشته شود باید آینده ای در آن ببیند تا هزینه کند اما وقتی چنین امکانات و تجهیزات و عدم حمایتها را مشاهده کند پا به این عرصه نمی گذارد.
او ادامه داد: با وجود این شرایط ظرف یک سال اخیر نشست هم اندیشی پیرامون رشته ورزشی تیراندازی در سطح خراسان رضوی برگزار نشده و هر بار تلاش کردیم با مسئولان هیات استانی صحبت کنیم به زمان دیگری موکول شده است.
وی گفت: هیات تیراندازی خراسان رضوی نامه نگاری رسمی با هیاتهای شهرستانی ندارد و فقط برنامه های خود را در یک کانال فضای مجازی اطلاع رسانی می کند. انتظار داریم هیات استان بیش از پیش از توان و ظرفیت شهرستانها استفاده و از تیراندازان شهرستانی حمایت کند.

* شهرستانها زیرساخت ندارند
دبیر هیات تیراندازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر منابع و امکانات داشته باشیم آن را در اختیار همه هیاتهای شهرستانی می گذاریم. منابع ورودی یا از طریق حامی مالی و یا کمکهای دولتی است و با وضع اقتصادی موجود حامی مالی به رشته پرهزینه تیراندازی ورود نمی کند و منابع دولتی هم بسیار محدود است.
محمود سوقندی افزود: فدراسیون تیراندازی در خصوص حمایت از هیات استانها اقدام خاصی نمی کند و هیات استانی نیز به منابع خاصی وصل نیست تا به شهرستانها کمک کند. در شهرستانها می بایست شهرداری، فرمانداری و اداره ورزش و جوانان اقدامات حمایتی و کمک کنند.
وی ادامه داد: هم اینک بسیاری از شهرستانهای خراسان رضوی زیرساخت ورزش تیراندازی را ندارند تا بخواهند هیات داشته باشند. با این وجود هیاتهای تیراندازی در سرخس، قوچان، نیشابور و سبزوار فعال هستند. در نیشابور دو باشگاه خصوصی، در قوچان تیپ نیروی زمینی ارتش و در سرخس شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد از رشته تیراندازی حمایت می کنند.
دبیر هیات تیراندازی خراسان رضوی در خصوص نشست هم اندیشی هیاتها و اطلاع رسانی به آنها نیز گفت: با توجه به بعد مسافت و در نظر گرفتن هزینه ها اعضای کمیته شهرستانی هیات تیراندازی خراسان رضوی از شهرهای نزدیک انتخاب شده اند. اطلاع رسانی برنامه های هیات استان نیز از طریق کانال فضای مجازی صورت می گیرد.
وی در خصوص لیگ نیز اظهار داشت: تا آخر هفته پیش روند ثبت نام صورت گرفت و از 21 تیر ماه لیگ تیراندازی خراسان رضوی آغاز می شود. این مسابقات تا اواخر سال ادامه دارد.
سوقندی افزود: به منظور تعمیم، گسترش و ایجاد فرصت برای علاقه مندان رشته تیراندازی و شناسایی نفرات برتر در خراسان رضوی شش دوره مسابقات آزاد اهداف پروازی برگزار خواهد شد. این مسابقات طی شش مرحله و با برگزاری مسابقه فینال، آذر ماه سال آتی به پایان می رسد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی پارسال فقط یک تیرانداز در مسابقات کشوری داشت اما این استان امسال با تیم کامل در رشته های مختلف تپانچه و تفنگ شرکت می کند.
دبیر هیات تیراندازی خراسان رضوی در خصوص تهیه اسلحه نیز گفت: افرادی که قصد فعالیت حرفه ای در این رشته را دارند سلاح شخصی دارند. بسیاری از تیراندازان مشهدی سلاح شخصی دارند و سلاحهای موجود در هیات فقط برای آموزش عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. لباس تیراندازی هم باید شخصی باشد.

* امکانات اولیه در اختیار هیاتها قرار می گیرد
معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امکانات اولیه در اختیار همه هیاتهای ورزشی شهرستانی قرار می گیرد. هیاتهای شهرستانها برای دیگر امور خود نیز می توانند به اداره ورزش و جوانان همان شهرستان مراجعه کنند زیرا ادارات شهرستانی بر این نکته واقفند که کدام دستگاهها و صنایع می توانند در خصوص کمک به هیاتهای ورزشی اقدام کنند.
امیر زارعی افزود: هر هیات ورزشی در صورت نیاز به هر موردی درخواست آن را به اداره ورزش شهرستان می دهد و در صورتی که درخواست آنها تایید شود کمک لازم ارائه می شود.
وی ادامه داد: افرادی به عنوان مسئول هیات ورزشی انتخاب شده اند که توانایی برقراری تعامل و ارتباط با بخشهای مختلف هر شهرستان را دارند. این افراد در کنار تعامل با اداره ورزش و جوانان همچنین با شهرداری، فرمانداری تعامل نموده و از کمکها و امکانات آنها در مسیر توسعه ورزش شهرستان بهره برداری کنند.

* فعالیت 200 تیرانداز حرفه ای در سطح استان
نایب رئیس هیات تیراندازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هزار و 365 ورزشکار در رشته های مختلف تیراندازی در این استان فعال هستند که 200 نفر آنها تیرانداز حرفه ای محسوب می شوند.
زهرا هروی افزود: علی گرمابی تیرانداز خراسانی پارسال رتبه دوم نوجوانان، نگین شمسی نژاد مقام دوم انفرادی تپانچه بادی و زهرا هاشمی مقام نخست قهرمانی کشور را بدست آوردند. همچنین علی گرمابی هفته گذشته در مسابقات آلمان در کنار سایر ملی پوشان مقام چهارم تیمی مردان را در مسافت 10 متر کسب کرد.
وی ادامه داد: تیراندازی از رشته های پرمدال در سطح جهان و المپیک است لذا تلاش بسیاری از جانب هیات برای حضور بیشتر تیراندازان خراسان رضوی در عرصه های ملی و بین المللی انجام می شود.
نایب رئیس هیات تیراندازی خراسان رضوی گفت: برگزاری سومین دوره لیگ تیراندازی استان یکی از فعالیتهای این هیات برای آماده نگه داشتن تیراندازان است. این لیگ از 21 تیر ماه جاری آغاز می شود.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.