سید محمد صادق زاده عصر چهارشنبه در نشست با مدیران بخش تامین و توزیع برق در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان در مشهد افزود: 70 درصد تولید برق نیروگاه های خورشیدی کشور در ماههای گرم سال و از اردیبهشت تا شهریور ماه و 30 درصد تولیدی آنها مربوط به زمستان است.
وی اظهار کرد: 20 هزار مگاوات بار سرمایشی که استفاده از کولرهای گازی در تابستان به شبکه برق کشور می افزاید، بحران تامین برق برای وزارت نیرو ایجاد کرده است که همین میزان برق را نیروگاه های خورشیدی در ماه های گرم سال تولید می کنند.
وی گفت: اگر بتوان تولید 20 هزار مگاوات برق نیروگاه های خورشیدی کشور را در ماه های گرم سال وارد مدار شبکه برق کشور کرد دیگر دغدغه ای برای مدیریت اوج مصرف نخواهیم داشت.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود: منابع تجدیدپذیر در دنیا به مساله بسیار مهمی تبدیل شده اند که ایران در استفاده از این بخش نسبت به کشورهای دیگر 2 دهه عقب است.
وی اظهار کرد: منابع تجدید پذیر فقط انرژی برق تولید نمی کنند بلکه در زمینه اشتغالزایی و کاهش آلودگی محیط زیست، پدافند غیر عامل، توزیع عادلانه ثروت و تولید برق در شرایط کم آبی بسیار موثر هستند.
وی گفت: در شرایط فعلی یک نیروگاه حرارتی برای 400 نفر اشتغال ایجاد می کند اما یک نیروگاه خورشیدی زمینه اشتغال 100 هزار نفر را فراهم می نماید و نمی توان مزیت این گونه نیروگاه ها را نادیده گرفت.
معاون وزیر نیرو افزود: در ابتدای سال 1394با تاکید وزیر نیرو اجرای طرح برکت آفتاب و خرید تضمینی برق تولیدی توسط نیروگاه های تولید برق از منابع تجدید پذیر را از محل 150 میلیارد تومان عوارض برق دریافتی شرکت توانیر آغاز کردیم.
وی اظهار کرد: هم اکنون بیش از هزار و 300 انشعاب در کشور از طریق نصب پنل های خورشیدی شکل گرفته که به زودی به 10 هزار انشعاب افزایش می یابد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری اندک برای نصب نیروگاه های خورشیدی گفت: هزینه تمام شده تولید هر کیلو وات ساعت برق توسط نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران 2 سنت و در جهان سه سنت است در حالی که در سال 94 هزینه تمام شده تولید هر کیلو وات ساعت برق 9 سنت بود.
صادق زاده افزود: در سال 94 تولید هر کیلو وات ساعت برق خورشیدی در ایران پنج تا 6 میلیون تومان هزینه داشت و امروز با اینکه قیمت ارز 2.5 برابر شده هنوز رقم سرمایه گذاری در این بخش تغییری نکرده است.
وی اظهار کرد: بطور متوسط از سال 1392 تاکنون هر سال 100 میلیارد تومان از محل عوارض برق شرکت توانیر به تامین منابع روستایی و برق تولید شده از منابع تجدید پذیر اختصاص یافته است.
وی گفت: ایران مقام اول دنیا را در انرژی خورشیدی و سه مولفه میزان تابش خورشید، میزان حرارت و زمین مورد نیاز برای نصب پنل ها دارد و می توان با برنامه ریزی از این منابع بهتر استفاده کرد.
صادق زاده افزود: استفاده از منابع تجدید پذیر طی 2 سال گذشته تمرین بسیار خوبی برای حضور و مشارکت مردم در عرصه اقتصاد بود که اگر به این مهم توجه بیشتری شود، می توان به اقتصاد کمک شایانی کرد.
وی اظهار کرد: طی 2 سال گذشته بیش از 500 شرکت و بیش از 3 هزار فرد حقیقی در کشور به استفاده از نیروگاه های تولید برق از منابع تجدید پذیر پرداختند و 10 هزار میلیارد تومان سرمایه بخشی خصوصی داخلی و خارجی در این زمینه به کار گرفته شد.
رئیس شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در این نشست گفت: اگر راه اندازی نیروگاه های خورشیدی 10 کیلو واتی را توسعه دهیم هر دارنده این نیروگاه ماهیانه دست کم یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد خواهد داشت.
علی سعیدی افزود: در اجرای طرح برکت آفتاب، نصب نیروگاه های پنج کیلو واتی خورشیدی در مشهد برای مددجویان کمیته امداد آغاز شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون 300 نیروگاه کوچک خورشیدی توسط مشترکین طرح برکت آفتاب در مشهد ایجاد شده که امید است خرید تضمینی برق از این مشترکین استمرار یابد.
وی با اشاره به استعدادهای بسیار خراسان رضوی در زمینه های نیروگاه بادی بینالود، خط گرم برق و وجود یکهزار نقطه اتوماسیون توزیع برق گفت: در هر یک از این موارد مشهد می تواند قطب آموزشی کشور باشد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.