به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه لات که در تربت حیدریه برگزار شد، افزود: این قانون مشمول افرادی می شود که میزان درآمد آن ها کمتر از میزان دریافتی مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی است و مدیران بهزیستی موظف هستند اسامی این افراد را برای اجرای قانون به ما بدهند.
وی اظهار داشت: اکنون سازمان بهزیستی 572 هزار و کمیته امداد یک میلیون و 400 هزار نفر مستمری بگیر را تحت پوشش خود دارند.
او با بیان اینکه برنامه اولویت نخست ما برای کاهش آسیب های اجتماعی پیشگیری است، گفت: بر این اساس دو طرح 'نماد' در آموزش و پرورش و 'غربالگری ژنتیکی' قبل از ازدواج برای کاهش آسیب ها در دستور کار قرار داده ایم.
محسنی بندپی افزود: طرح نماد به معنای 'نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان' است که رشد و توسعه همه جانبه این طبقه اجتماعی جامعه را در سنین پایین دنبال می کند تا برای یک انسان توسعه یافته و نقدپذیر در آینده نیز برنامه داشته باشیم.
وی گفت: در طرح نماد مقرر شده وزارت آموزش و پرورش با همکاری 9 سازمان مرتبط با آسیب های اجتماعی در کلاس های فوق برنامه مدرسه ها، دانش آموزان به همراه والدین خود در مدرسه ها حضور یابند و راهکارهایی پیرامون بهبود وضعیت زندگی و سبک آن، به این افراد ارایه تا فضای الفت میان مربیان و والدینشان ایجاد شود.
محسنی پند پی همچنین از الزامی شدن غربالگری ژنتیکی قبل از ازدواج به عنوان عامل اصلی در کاهش آسیب های اجتماعی همچون طلاق و معلولیت یاد کرد و افزود: غربالگری ژنتیکی را اجباری کردیم تا پس از اینکه تاریخچه و بیوگرافی که از خانواده زوجین کسب شد، بر آن اساس بتوانیم به آنها مشاوره داده و در سلامت جسمی و روانی جامعه تاثیر گذار باشیم.
وی ضمن هشدار در خصوص افزایش آسیب های اجتماعی در ایران، اظهار داشت: آسیب هایب اجتماعی یک روند رو به رشد در جامعه پیدا کرده اند که ناشی از عواملی چون تغییر در فرهنگ، گسترش فضای مجازی، صنعتی شدن جوامع، فقدان فرصت گذاری خانواده نسبت به مسایل تربیتی و فقدان مهارت آموزی خانواده که همه این عوامل زمینه های افزایش کودک آزاری، طلاق، مفاسد اخلاقی اعتیاد و حاشیه نشینی را فراهم آورده که البته محدود به ایران نیست و در عین حال بدلیل حاکمیت آموزه های دینی می توانیم بهتر از دیگر کشورها با این مسایل برخورد و مهارشان کنیم.
محسنی بندپی در ادامه به برنامه های اشتغالزایی بهزیستی اشاره و اظهار داشت: فرداشب و با حضور وزیر نعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهم نامه ای با سه هزار کارآفرین نمونه کشوری به امضا خواهد رسید تا این عزیزان زمینه اشتغال مددجویان را فراهم آورند.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین با توجه به اینکه فعالیت ها در حوزه درمان اثر بخش نبوده، تغییر رویکرد دادیم و درمان اجتماع مدار را در سطح جامعه افزایش داده و حمایت های روانی و اجتماعی و همچنین مددکاری را برای افراد با همکاری قوه قضائیه در نظر گرفتیم.
وی با بیان اینکه در یکسال اخیر 150 اورژانس اجتماعی در سطح کشور راه اندازی شده، افزود: این در شرایطی است که سال 95 بواسطه فعالیت های اورژانس اجتماعی چهار هزار و 200 نفر و پارسال نیز پنج هزار و 200 نفر را که سوق به خودکشی و یا سایر آسیب های اجتماعی داشتند رهایی دادیم.
رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص مصوبات جلسه امروز نیز اظهار داشت: در صورتی که جمعیت شهرستان مه ولات بیش از 50 هزار نفر باشد، اورژانس اجتماعی در این شهرستان دایر خواهد شد.
وی همچنین مقرر کرد: تقویت نیروی متخصص در دفتر نمایندگی شادمهر از نیروهای شهرستان مه ولات و همچنین 2 نفر نیرو برای دفتر نمایندگی این شهرستان اضافه خواهد شد و شهرستان زاوه نیز 2 نفر نیرو برای استفاده در قمر اورژانس اجتماعی پایگاهی ایجاد و بکار گرفته خواهند شد و یک مرکز توان بخشی مبتنی بر جامعه نیز در زاوه دایر می شود.
همچنین بر اساس دستور انوشیروان محسنی بند پی، رییس سازمان بهزیستی کشور مجوز احداث شلتر (سرپناهی شبانه روزی ویژه معتادان) و مرکز گذری کاهش آسیب (دی. آی. سی) ویژه جنوب خراسان رضوی در شهرستان تربت حیدریه ایجاد خواهد شد.
اختصاص مبلغ سه میلیارد ریال برای اداره بهزیستی تربت حیدریه و برای شهرستان های مه ولات و زاوه هر کدام مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال، اختصاص مبلغ یک میلیارد ریال برای خرید لوازم توانبخشی بهزیستی تربت حیدریه و برای شهرستانهای مه ولات و زاوه هر کدام مبلغ 500 میلیون ریال، اختصاص مبلغ یک میلیارد ریال برای سازمانهای مردم نهاد (سمن) تربت حیدریه و برای سمن های شهرستانهای مه ولات و زاوه هر کدام مبلغ 500 میلیون ریال، از دیگر مصوبات جلسه امروز بود.
همچنین در جلسه امروز رییس دادگستری تربت حیدریه گفت: تلاش ها در سازمان بهزیستی متناسب با خروجی در کاهش آسیب های اجتماعی نیست، هر چند که فعالیت های خوبی انجام شده و با راه اندازی چند موسسه بخشی از مشکلات مرتفع شده اما هنوز به نقطه ایده ال نزدیک نشدیم.
محمد ابراهیم زاده چناری افزود: همه مسوولان گزارش عملکردهای خوبی ارایه می کنند اما نکته اینجاست که به چرایی این آسیب ها و رفع آن پرداخته نمی شود.
وی از فقدان مرکز نگهداری و ترک اعتیاد در جنوب خراسان رضوی انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که مجوز تاسیس این مرکز در دولت نهم صادر شده بود، اما این طرح همچنان به دلیل بار مالی بر زمین مانده و این درحالی است که خیران برای احداث آن پای کار آمدند و راه اندازی آن معطل مجوزهای لازم است.
رییس دادگستری تربت حیدریه افزود: ترک اعتیاد پولی با اخذ هزینه از معتادان پاسخگوی نیاز جامعه نیست و افرادی که پول ندارند در این چرخه قرار نمی گیرند و از سوی دیگر جدی نگرفتن این افراد و مراقبت های بعد از ترک، از جمله دلایل مهم برگشت معتادان به حالت سابق است و باید همه دستگاه ها بخصوص سازمان بهزیستی برای مراقبت بعد از ترک اعتیاد در عرصه های مختلف برنامه ریزی کنند.
وی از اختلاف آماری بین مسوولان به عنوان مهمترین معضل در حل مشکلات یاد کرد و گفت: آمارهای متعدد از سوی نهادهای مرتبط باعث شده تا نتوانیم با آمار گرایی در روند کاهش های آسیب های اجتماعی موفقیتی داشته باشیم.
ابراهیم زاده همچنین از فقدان بانک اطلاعات جامع در سازمان بهزیستی به عنوان دیگر معضل بر سر راه کاهش آسیب های اجتماعی یاد کرد و افزود: نبود بانک اطلاعاتی باعث شده تا ندانیم افراد با چه خانواده ای، با چه آسیبی و شخصیتی در معرض آسیب هستند و این مزید بر علت شده تا سازمان بهزیستی یک نسخه واحد را برای همگان تجویز کند.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.