بر این اساس گردشگران هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم هستند. به همین خاطر اقامتگاههای بوم گردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می شوند.
هرآنچه در عرصه فرهنگ بومی از جمله صنایع دستی، محل اقامت، هنرهای آیینی و مذهبی، غذاها و محصولات محلی و فرهنگ میهمان نوازی که موجب جذب گردشگر، آشنایی و ایجاد علاقه مندی نسبت به مناطق بومی باشد می تواند رونق کسب و کارها را در مناطق بومی به همراه آورد.

* خانه های سنتی اصالت بومی برای جذب گردشگر
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مورد می گوید: بوم گردی و توسعه آن محور مهمی در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر در دوره جدید است لذا بر این اعتقادیم که باید هویت و اصالت بومی محلی با قوت مورد تقویت و پیگیری قرار گیرد.
محمد محب خدایی افزود: همه استانهای کشور با توجه به ظرفیتها و مناطق بومی محلی که دارند موظف به فعالیت در زمینه توسعه بوم گردی و ایجاد و راه اندازی اقامتگاههای بومی به عنوان بنیان اصلی اقامت گردشگران و توسعه گردشگری پایدار شده اند.
وی بر ضرورت حفظ و معرفی آداب و رسوم بومی و محلی در هر منطقه تاکید و بیان کرد: هر یک از آیینها و سنتهای مردم ایران دارای جاذبه خاص خود هستند که می توانند موجب جذب گردشگران فراوانی به کشور شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید تلاش شود تا از طریق توسعه بوم گردی و با راه اندازی اقامتگاههای بومی اصالت فرهنگ و سنت هر منطقه و استان به گردشگران معرفی شود.
وی افزود: اقامت در یک مکان کهن و قدیمی با فضایی مملو از معنویت و توام با فرهنگ می تواند به مراتب بهتر از هر اقدام دیگری برای ماندگاری یک فرهنگ و محله در ذهن گردشگر باشد. خانه های سنتی و اقامتگاههای بوم گردی ظرفیتهای بی نظیر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به تجربه یک اقامت و زندگی توام با آرامش هستند

* بوم گردی ظرفیتی تمام نشدنی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بوم گردی و توسعه اقامتگاههای بومی از جمله سیاستهای راهبردی در عرصه گردشگری و توسعه آن در این استان است زیرا بسیار مورد استقبال گردشگران می باشد.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: بوم گردی و توسعه گردشگری در روستاها مزایای فراوانی با خود به همراه دارد که رونق مناطق بومی، روستاها و شهرهای کوچک، معرفی فرهنگها، آیینها، سنتها و صنایع دستی مناطق به گردشگران، تحقق مهاجرت معکوس، جذب و بازگشت جوانان برای حضور و فعالیت در روستاها و مناطق محلی از آن جمله است.
وی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی با هدف توسعه بوم گردی و نیز رشد و رونق روستاها و مناطق مختلف در دستور کار و مورد توجه است. هر گردشگر ایجاد چندین فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را رقم می زند و با رشد بوم گردی و اقامتگاههای آن توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال نخستین رویداد ارزشمند است.

* اقامتگاه سنتی جاذبه صنعت گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همچنین گفت: گردشگری تاکنون سه مرحله را پشت سر گذاشته که نسل اول آن گردشگری بود که به سمت گذران اوقات فراغت گرایش داشت.
وی افزود: نسل دوم گردشگری به سمت گردشگری موزه ای و فرهنگی گرایش یافت که شامل دیدن آثار تاریخی بود و گردشگری مذهبی هم که از قدیمی ترین انواع گردشگریهاست تقریبا در همین قالب گنجانده می شود یعنی دیدن آثار مذهبی برای برآورده کردن نیازهای معنوی.
مکرمی فر ادامه داد: نسل سوم گردشگری که برای ما مهم است و مراکز علمی پژوهشی باید به سمت آن بروند 'گردشگری خلاق' است که شکل گردشگری در آن فرق می کند.
وی الگوی گردشگری خلاق را رفتن به سمت داخل جامعه و آشنایی با زندگی روزمره و فرهنگهای محلی ذکر و بیان کرد: در این نوع گردشگری که در حال گسترش است گردشگر به جای هتل یا مسافرخانه ممکن است در قطار یا اقامتگاه بوم گردی روستایی یا حتی در غار اصلاح شده اقامت کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در گردشگری خلاق علاوه بر میراث مادی و ملموس کشور یا شهر میزبان گردشگر می خواهد با میراث معنوی مردمان آن سرزمین هم آشنا شود. گردشگری بومی و محلی در حقیقت شکل و نمادی از گردشگری خلاق است.

* ایجاد 65 واحد بوم گردی جدید
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز به صدور مجوز برای راه اندازی 65 اقامتگاه بوم گردی طی امسال در این استان اشاره و بیان کرد: هم اکنون 25 اقامتگاه بوم گردی در خراسان رضوی فعال است که با راه اندازی واحدهای جدید مجموع اقامتگاههای استان به 90 مورد افزایش می یابد.
یوسف بیدخوری به پرداخت ٥٦٠٠ میلیون ریال تسهیلات به دارندگان واحدهای بوم گردی فعال در خراسان رضوی طی پارسال نیز اشاره و بیان کرد: این تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید تامین شد.
وی افزود: همچنین 160 میلیون ریال تسهیلات از طریق تفاهمنامه میان میراث فرهنگی، استانداری خراسان رضوی و بنیاد مسکن به مالکان این واحدها در سطح استان پرداخت شده است.
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: اقامتگاههای بوم گردی بسیار مورد استقبال گردشگران داخلی و به خصوص گردشگران خارجی است لذا می تواند به رونق اقتصادی، توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در آن مناطق کمک شایانی نماید.
وی گفت: اقامتگاههای بوم گردی در خراسان رضوی هم اکنون با 670 نفر ظرفیت و 130 اتاق به گردشگران خدمات دهی می کنند.

* حمایت نگاه اصلی در توسعه اقامتگاه بومی
بیدخوری افزود: اقامتگاههای بوم گردی با توجه به نوپایی و حضور در نقطه آغاز راه، باید مورد حمایت و توجه ویژه قرار گیرند.
وی ادامه داد: حمایتهای همه جانبه، ارائه مشاوره به فعالان و علاقه مندان، ارائه تسهیلات و کمکهای دیگر بخشی از کمکهای میراث فرهنگی در این حوزه است.
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به اعمال معافیت مالیاتی 50 درصدی برای اقامتگاههای بوم گردی اشاره و بیان کرد: افرادی که قصد راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در خراسان رضوی دارند همچنین می توانند از مجوز تغییر کاربری خانه های قدیمی و اماکن ثبتی به صورت رایگان بهره مند شوند.
وی ادامه داد: همچنین تعرفه های آب، برق و گاز اقامتگاههای بوم گردی در خراسان رضوی در قالب صنعتی محاسبه شود.
تاکنون 50 روستای هدف گردشگری در خراسان رضوی برای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی شناسایی شده اند.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.