به گزارش روز یکشنبه دانشگاه فردوسی مشهد همزمان با حضور دکتر محمد کافی، رئیس این دانشگاه در پاریس برای شرکت در نشست همکاریهای علمی ایران و فرانسه که به دعوت رئیس دانشگاه سوربن نوول صورت گرفت، تفاهمنامه تاسیس دکتری مشترک ادبیات تطبیقی فارسی و فرانسوی بین این 2 مرکز دانشگاهی به امضا رسید.
طبق این توافق، دانشجویان پذیرفته شده در این دوره مشترک باید نیمی از واحدهای درسی و دوره تحقیقاتی خود را در دانشگاه سوربن و زیر نظر استادان این دانشگاه گذرانده و نیم دیگر را در دانشگاه فردوسی مشهد بگذرانند.
در پایان دوره نیز یک جلسه دفاعیه در مشهد یا پاریس و با ترکیب هیات داوران ایرانی –فرانسوی تشکیل می شود و دانش آموختگان از هر دو دانشگاه، مدرک تحصیلی خود را دریافت می کنند.
در حاشیه این نشست که با حضور معاون بین الملل و معاون آموزشی دانشگاه سوربن نوول برگزار شد، بر گسترش همکاریهای بین المللی علمی بین دو دانشگاه از جمله تبادل استاد و دانشجو و نیز برگزاری همایشها و نشستهای علمی مشترک تاکید شد.
سنگ بنای دانشگاه فردوسی مشهد با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری مشهد به دانشکده پزشکی در سال 1328 گذاشته شد و سپس رشته ها و دانشکده های مختلف به این مجموعه افزوده شد تا اینکه در سال 1353 مجموعه واحدهای آموزش عالی مشهد ذیل نام دانشگاه فردوسی شکل گرفت.
دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه کشور از نظر قدمت پس از دانشگاههای تهران و تبریز است و هم اینک شصت و نهمین سال فعالیتش را سپری می کند.
دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور دارای 821 عضو هیأت علمی و حدود 23 هزار دانشجو است که در گروههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی و هنر مشغول به تحصیل می باشند.
دانشگاه سوربن جدید (Université de la Sorbonne Nouvelle) یا پاریس ۳ ( Paris III) یکی از شعب سیزده ‌گانه دانشگاه پاریس محسوب می‌شود.
این واحد دانشگاهی در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه پاریس جدا شد و بیشتر رشته‌های هنری و علوم انسانی در این دانشگاه تدریس می‌شود.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.