به گزارش ایرنا حجت الاسلام احمد مازنی، جمعه در جریان بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از بافت فرسوده اطراف حرم رضوی افزود: در جریان اجرا و بازسازی این بافت آثار تاریخی و میراثی باید حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه 30 هزار میلیارد ریال اعتبار برای سرعت بخشیدن به این طرح نیاز است، بیان کرد: ساخت و ساز مستمر، زائران و مجاوران را آزار می دهد لذا برای رفاه حال زائران و مردم باید این پروژه سرعت گیرد.
وی ادامه داد: حفظ میراث فرهنگی و پیوست فرهنگی از دیگر دغدغه برای این بافت است که البته لحاظ شده و در جریان اجرای طرح باید مراقب بود که به میراث فرهنگی آسیبی نرسد.
حجت الاسلام مازنی افزود: در اجرای این طرح هماهنگی خوبی بین ارکان تصمیم ساز و مجری وجود دارد و باید دستگاه های مختلف فراتر از مسائل بخشی و سازمانی با هماهنگی این پروژه را دنبال کنند.
وی ادامه داد: ضرورت بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی از دهه 50 احساس شد و سال 71 مطالعات طرح انجام و عملیات اجرایی آغاز شد و این طرح تاکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: پروژه ها و طرح های عظیمی در 40 سال گذشته اجرا شده و یا در حال انجام است ولی متاسفانه به دلیل تبلیغات سوء دشمن در فضای جنگ روانی و سوء تدبیر خودمان دیده نمی شود.
وی به ثبات مدیریت در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خراسان رضوی تاکید و تصریح کرد: در این نهاد باید ثبات مدیریتی وجود داشته باشد تا طرح ها به خوبی محقق شود.

* وجود 39 اثر تاریخی در بافت اطراف حرم رضوی
شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در جریان این بازدید گفت: 39 اثر ثبت شده تاریخی در اطراف حرم مطهر رضوی وجود دارد که 4 اثر توسط نهاد مجری طرح بازسازی خریداری شده و 2 اثر بازسازی شده است.
سیدمصطفی نعمتی بیان کرد: در حد بضاعت به دنبال رفع خطر از آثار تاریخی هستیم ولی موفقیت در این اقدام مستلزم همکاری همه نهادهای دست‌ اندرکار است و باید با کمک مجلس و سازمان میراث فرهنگی امکان توسعه و بازسازی بافتهای تاریخی فراهم شود.
اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی در محدوده ای به وسعت 310 هکتار از سال 1371 آغاز شده و تاکنون 45 درصد پیشرفت داشته است.
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.