به گزارش ایرنا محمد علایی، چهارشنبه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران افزود: در قالب این برنامه دستگاههای مختلف مکلف به اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی هستند.
وی کاهش 30 درصدی فضای سبز، تغییر الگوی کشت فضای سبز، شناسایی و مقابله با چاههای غیرمجاز، کاهش سرانه مصرف، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدررفت آب را از جمله برنامه های تدوین شده در این چهارچوب برشمرد.
وی تاکید کرد: به دنبال اقدامات برنامه ریزی شده از این پس تلاش خواهیم کرد که حتی یک لیتر آب از دشت های ممنوعه استان خراسان رضوی برداشت نشود.
علایی خاطرنشان کرد: هم اینک وضعیت دشت های استان بحرانی است و هفت هزار و 200 چاه غیرمجاز در دشت های منطقه شناسایی شده که رقم واقعی این چاهها، 2 تا سه برابر میزان شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: افت سطح آبهای زیرزمینی خراسان رضوی به حدی رسیده که حدود 50 سال پیش میانگین عمق برداشت آب از دشت مشهد 50 متر بود و حال آنکه اکنون در برخی مناطق این دشت، عمق برداشت به 350 متر رسیده است .
وی اظهار کرد: سالانه 6 هزار میلیارد متر مکعب آب در استان خراسان رضوی تولید و مصرف می شود که 700 میلیون مترمکعب آن در بخش آشامیدنی و مابقی در بخش کشاورزی و صنعت استفاده می شود.
علایی اظهار کرد: هم اکنون 86 درصد آب تولیدی استان خراسان رضوی در بخش کشاورزی استفاده می شود که میانگین کشوری این رقم 92 درصد است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: با تداوم وضعیت موجود اگر سال آینده خشکسالی ادامه یابد، سد دوستی که اکنون سهم 33 درصدی در تامین آب مشهد داشته از مدار خارج خواهد شد.
علایی گفت: موضوع حساس آب امروز به مساله نظام و حاکمیت تبدیل شده که به دنبال آن کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شده و اهمیت آن باید برای 80 میلیون نفر ایرانی نهادینه شود.
وی ادامه داد: هر ایرانی باید به این نتیجه برسد که در سرزمینی خشک زندگی می کند که منابع آبی آن بسیارکم است، و حال آنکه اکنون روند مصرف بی رویه آب در خراسان رضوی تا حدی پیش رفته که بیشتر آبخوان های زیرزمینی استان دچار بحرانند، آب شور شده و زمین نشست پیدا کرده است.
وی با اشاره به لزوم جداسازی آب شرب از غیرشرب در مشهد گفت: اگر این جداسازی صورت گیرد سالانه تولید 40 میلیون متر مکعب آب برای بخش آشامیدنی شهر مشهد کافی است، در حالی که اکنون بخش زیادی از آب تصفیه شده به مصارف غیرشرب می رسد.
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.