راضیه علیرضایی، چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: پیش از این اولویت تقاضاهای استان برای تامین ارز مورد نیاز بخش تولید به بانک مرکزی ارسال شده بود.
وی گفت: هفته گذشته روند طبقه بندی کالایی و توزیع ارز در کل کشور تغییر یافت و به چهار گروه تقسیم شد و بر این اساس تلاش شد که ارز مورد نیاز حدود 90 درصد مواد اولیه بخش تولید استان در ردیفهای 1 و 2 که ارزش افزوده حتمی دارند، تامین شود.
وی بیان کرد: در مورد تخصیص ارز و تامین مالی مواد اولیه بخش تولید، در نشستی با مدیران بانکها، تاییدیه های لازم در خصوص گشایش ال سی از آنان گرفته شده و به بانک مرکزی ارسال شد.
وی اظهار کرد: در مورد پرداخت و نوع ارزی که از سوی بانک باید به بخش تولید استان اختصاص یابد و ارزی که در کشور هدف به تقاضاهای این استان می توانست اختصاص یابد، فردا صبح جلسه ای در تهران با مسئول مربوطه برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تقاضاهای ارز برای مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات حوزه های تولید با تاکید استاندار مصوب شده و وزارت صنعت تاییدیه های لازم را گرفته و به بانک ارسال شده است.
علیرضایی اظهار کرد: سهم ارزی در ردیف های 1 و 2 کدینگ هایی که مواد اولیه حوزه تولید استان بوده، متناسب با نوع قطعات مورد نیاز و مواد مورد نیاز که در حوزه تولید داشتیم، به تصویب رسید و برای 2 مورد استثنا در ردیف کالایی در حال مذاکره هستیم.
وی بیان کرد: تصمیم جدید دولت برای تامین 20 درصد ارز مورد نیاز صادرکنندگان در برخی از کدینگ های تامین کالا و فروش ارز به صورت توافقی برای تامین مواد اولیه و کالاهای برخی از حوزه ها، فشار را بر روی ارز مورد نیاز برای قطعات و مواد اولیه کاهش می دهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از متولیان خواست فرآیند اداری کالاهایی که ثبت سفارش شده و در گمرک اظهار شده را کاهش دهند.
علیرضایی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در خراسان رضوی نیز گفت: 80 درصد از ظرفیت انبارهای کالاهای اساسی از طریق سامانه جامع انبارهای کشور ثبت شده و به صورت برخط رصد می شود لذا تاکنون نیازی به کنترل سختگیرانه در خصوص انبارهای دولتی و خصوصی استان نبوده است.
وی در مورد گرانی برخی از کالاها گفت: برخی کالاهای وارداتی مانند لوازم خانگی با ارز به قیمت قبل خریداری شده اما برخی افراد با اینکه این کالاها را با نرخ ارز قبلی خریداری کرده اند، سعی دارند آن را پنهان کرده و با قیمت بیشتر در بازار بفروشند.
وی اظهار کرد: در کنار برخورد سختگیرانه و موظف کردن فروشندگان کالاهای وارداتی به فروش کالا به قیمتی که ثبت سفارش شده، تلاش می کنیم به تامین ارز کالاهای وارداتی وابسته به ارز کمک کنیم و شرایطی تثبیت شده برای کالاهایی که وابسته به ارز هستند، در استان ایجاد نماییم.
علیرضایی افزود: تا زمانی که شرایط ارز تثبیت شود، از مردم درخواست می شود خرید خود را در مورد کالاهای وارداتی کاهش دهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی طرحی که با توافق اتاق اصناف از هفته آینده در استان اجرایی می شود، تلاش شده به تامین ارز وارد کنندگان و صاحبان کالا کمک شود تا این کالا در فرآیندی شفاف و با نرخ ارز 4200 تومانی وارد کشور گردد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در شرایطی که با افزایش نرخ ارز در کشور مواجه هستیم، این موضوع فرصت های جدیدی را برای بازار صادراتی استان ایجاد می کند لذا از کسانی که ابزارهای حمایتی در اختیار دارند، درخواست می شود که به تکمیل زنجیره تولید کمک کنند.
علیرضایی اظهار کرد: امسال که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، دو طرح شامل طرح مشترک با شرکت شهرک های صنعتی استان برای شفاف کردن حوزه آماری بخش صنعت و طرح مشترک با خانه صنعت و سازمان جهادکشاورزی برای عارضه یابی واحدهای تولیدی در حال اجراست.
وی افزود: توازن توسعه در بخش تولید استان یکی از اهداف سازمان صنعت ، معدن و تجارت است و در این راستا در سه ماهه امسال 85 پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری 742 میلیارد تومان و 349 جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری هزار و 12 میلیارد تومان در استان صادر شده است.
وی با اشاره به جذب سه هزار و 780 میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی به استان در سال گذشته گفت: این رقم در بخش تولید استان بی سابقه بوده است.
علیرضایی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی 'تولید ملی، کالای ایرانی' همزمان با برپایی دهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف در مشهد گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی زنجیره های موفق بخش تولید کشور و جذب سرمایه گذار برای آنها بویژه در حوزه فرش، بسترسازی برای ایجاد رقابت بین کالاها است.
وی اضافه کرد: در مجموع تلاش شده که نمایشگاه کالای ایرانی بیانگر توانمندی کشور و استان در تامین نیازهای داخلی باشد و اینکه به مردم نشان داده شود فرآیند تولید دشوار و طاقت فرسا است و حمایت بیشتری از آنان طلب می کند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد نیز در این نشست گفت: دومین نمایشگاه تخصصی تولید ملی، کالای ایرانی همزمان با دهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف، 7 تا 11 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود.
علیرضا هوشنگ نژاد افزود: در این نمایشگاه 200 شرکت تولیدکننده کالای ایرانی در قالب 600 غرفه در هشت هزار مترمربع فضای نمایشگاهی کالای خود را به نمایش می گذارند که از این میزان 2 هزار مترمربع به فضای نمایشگاه تخصصی فرش اختصاص دارد.
وی بیان کرد: گستره نمایشگاه کالای ایرانی نسبت به پارسال 20 درصد و در تعداد شرکت کنندگان 15 درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: تجار افغانستان و پاکستان در این نمایشگاه حضور جنبی خواهند داشت و با حضور آنان نشست تخصصی در محل نمایشگاه، دهم تیرماه برگزار می شود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: در این نمایشگاه کالاهای ایرانی با 40 درصد تخفیف نسبت به سطح بازار عرضه می شود.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.