به گزارش ایرنا، طبق اعلام وزارت نیرو به رغم بارشهای بهاری اما وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش بهبود چندانی نیافته و تابستان جاری 334 شهر در سطح کشور در معرض تنش آبی هستند.
بنا به اذعان کارشناسان برای گذر از تنش آبی و بحران کم آبی اقدامات مختلفی در حوزه های گوناگون آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت باید صورت پذیرد تا برداشت از منابع زیرزمینی به حد متعارف برسد که البته برخی از این اقدامات زمانبر است.
در این میان از صرفه جویی در بخش آب آشامیدنی و مدیریت مصرف نباید غافل شد. با صرفه جویی و درست مصرف کردن منابع آبی می توان حداقل از بحرانی تر شدن شرایط موجود جلوگیری کرده و زمینه عبور از وضعیت بحرانی در شرایط پیک مصرف را تسهیل نمود.

* لزوم همکاری همه جانبه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص وضعیت آبی این استان در تابستان جاری و راهکارهای تامین نیاز آبی گفت: تابستان امسال به دلیل کاهش نزولات جوی و افزایش درجه حرارت هوا با مشکل تامین آب مواجیهم اما این مشکل با مشارکت و همراهی مردم قابل مدیریت است.
محمد مقدوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط جاری به شدت نیاز به مشارکت همه حوزه ها از جمله بخش خانگی، صنعت و کشاورزی در امر صرفه جویی و کاهش مصرف است تا این موضوع را در تابستان جاری به خوبی مدیریت کرده و پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: با اقدامات جزیی می توان کمک شایانی به کاهش مصرف آب داشت بطوری که با پوشاندن سطح کولرهای تا 20 درصد مصرف آب کاهش می یابد که در مجموع واحدهای مسکونی و اقامتی رقم قابل توجهی است.
معاون استانداری خراسان رضوی میزان کنونی برداشت از منابع آبی استان را 115 درصد ذکر و بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی باید برداشت از منابع آبی به 75 درصد کاهش لذا می بایست اقدامات و راهکارها به سرعت در این حوزه برنامه ریزی و اجرایی شود.

* تامین 70 میلیون مترمکعب نیاز آبی مشهد از سد دوستی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی همچنین گفت: کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد سالانه پذیرای حدود 27 میلیون زائر است که شرایط ویژه ای برای آبرسانی در این شهر را رقم زده است.
وی ادامه داد: امسال بر اساس برنامه مصوب مقرر شده 70 میلیون مترمکعب نیاز آبی مشهد از سد دوستی تامین شود که عمده این انتقال ویژه تابستان است و بخش قابل توجه نیاز آبی سال جاری این کلانشهر از این منبع تامین خواهد شد.
مقدوری در خصوص آبرسانی به روستاها نیز گفت: سالهای گذشته حدود 500 روستای استان با تانکر آبرسانی می شد که امسال هم به دلیل کاهش بارندگی تعداد روستاهای بیشتری به صورت سیار آبرسانی می شوند.

* لزوم صرفه جویی 15 درصدی در مصرف آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت آبی شهرهای استان در تابستان جاری تاکید کرد: حداقل 15 درصد صرفه جویی در مصرف آب برای گذر از شرایط تنش آبی تابستان امسال در شهرهای این استان ضروری است.
حسین اسماعیلیان افزود: 30 شهر در خراسان رضوی که 65 درصد جمعیت استان در آنها سکونت دارند تابستان امسال با کسری آب به میزان 400 لیتر در ثانیه و تنش آبی مواجه هستند.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده کسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود. سال 1400 تعداد شهرهای دارای تنش آبی این استان از 30 به 53 شهر افزایش می یابد و در افق بلندمدت تمام شهرهای خراسان در معرض این تنش و بحران در حوزه آب شرب قرار می گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی میزان مصرف آب خانگی را به ازای هر فرد در شهرهای این استان حدود 116 لیتر در شبانه روز اعلام و بیان کرد: با مصرف 70 لیتر آب در شبانه روز سطح بهداشت افراد دچار مشکل نمی شود.
وی گفت: 98 درصد آب شرب شهرهای خراسان رضوی از منابع زیرزمینی، چاهها و چشمه ها تامین می شود و این استان در میزان کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی با کمبود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سال رتبه نخست را در کشور دارد.
اسماعیلیان مدیریت مصرف آب را نیازمند همراهی بیشتر مشترکان ذکی و بیان کرد: 78 پروژه تامین اضطراری آب برای تابستان با هزار میلیارد ریال اعتبار و 82 پروژه برای تامین آب در بلندمدت با 900 میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است.
وی به نصب چهار هزار و 405 قطعه شیرآلات و وسایل کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی پر رفت آمد شهرهای استان در سال جاری اشاره و بیان کرد: این وسایل شامل شیر روشویی اهرمی ، شیر روشویی تک آب، شیر چشمی، شیر توالت اهرمی، شیر پایی، شیر فشاری زماندار، شلنگ کاهنده و پرلاتور سیلیکونی هستند که در مکانهای مذهبی، آموزشگاههای دولتی و ادارات شهرهای دارای تنش آبی نصب شده اند.

* کمبود 17 درصدی آب در مشهد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پیش بینی می شود کلانشهر مشهد تابستان جاری و در طول ماههای گرم سال با کمبود 17 درصدی آب روبرو شود.
علیرضا طباطبایی افزود: کاهش بارندگی و افت ذخیره آب پشت سدها شرایط خاصی را برای این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری رقم زده است. تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب مشهد گذر از بحران کم آبی تابستان بدون مشکل است که در این چارچوب استفاده بهینه از آب و مدیریت مصرف از مهمترین راهکارهای جبران کمبود آب می باشد.
وی به کاهش حجم آب سد دوستی اشاره و بیان کرد: سال 1391 افزون بر 61 درصد آب مورد نیاز مشهد از همین سد تامین می شد اما این میزان پارسال به 31 درصد کاهش یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بر لزوم رعایت مدیریت مصرف، مدیریت تولید و مدیریت توزیع آب تاکید و بیان کرد: استفاده از لوزام کاهنده آب نقش مهمی در مدیریت مصرف دارد.

* کمبود 1200 لیتر آب در ثانیه در روستاها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نیاز امسال روستاهای این استان به آب چهار هزار و 900 لیتر در ثانیه است در حالی که طبق برآوردها برداشت سه هزار و 720 لیتر آب در ثانیه از منابع آب روستایی میسر است.
محمد دانشگر افزود: درجه شوری آب تعدادی از چاههای آب با گذشت زمان و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و زمین شناسی در حال افزایش است.
وی نیز بر لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف آب تاکید و بیان کرد: هم اکنون دو هزار و 480 روستا با جمعیت یک میلیون و 581 هزار نفر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی قرار دارند و حدود 92 درصد جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

* صدور 100 هزار اخطار قطع برای مشترکان پرمصرف
معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وجود بحران آبی در استان با مشترکان پرمصرف برخورد و آب آنها قطع می شود.
محمد عباس زاده افزود: متوسط مصرف هر مشترک خانگی در خراسان رضوی پارسال 11.61 مترمکعب در ماه و هر مشترک غیرخانگی 24.2 متر مکعب بوده است.
وی ادامه داد: پرمصرفها مشترکانی هستند که بیش از 20 مترمکعب در ماه مصرف می کنند از این رو 14.78 درصد مشترکان در بخش خانگی پرمصرف هستند. برای این مشترکان جدا از اطلاع رسانی در قبوض که مشترک پرمصرف هستند اخطار قطع نیز صادر می شود.
معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: پارسال حدود 100 هزار اخطار قطع آب برای مشترکان پرمصرف صادر شد که بخشی زیادی از این تعداد، الگوی مصرف خود را اصلاح کردند.
وی افزود: همچنین پارسال حدود سه هزار انشعاب غیرمجاز در سطح خراسان رضوی شناسایی شد که دو هزار و 190 فقره انشعاب از این تعداد به انشعاب مجاز تبدیل شده است.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.