حبیب الله ترشیزیان، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون هیچ یک از مسئولان فنی معادن استان به صورت تمام وقت و موثر فعالیت نداشته اند در حالی که براساس قانون باید مسئول فنی به صورت تمام وقت فعالیت داشته و بر عملکرد معدنکاران و بهره برداران و محیط زیست نظارت کنند.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر مشاهده شده که افراد دارای تجربه به عنوان مسئول فنی معادن با معدندار قراردادهای صوری می بندند و در واقع مسئول فنی هیچ خدماتی به معدن ارائه نمی دهد یا اینکه دانش آموختگان دانشگاهی که فقط مباحث را به صورت تئوری فراگرفته بودند به عنوان مسئول فنی حضور می یابند که چندان کارایی ندارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: براساس قانون وجود مسئول فنی برای همه معادن، حتی اگر یک کارگر داشته باشند، الزامی است و مسئول فنی به عنوان فردی متخصص و کارآمد در حوزه معدن باید نسبت به فعالیت معدنکاران نظارت داشته باشد.
ترشیزیان اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی معدن طی یک سال اخیر اقدام به اجرای طرحی تحت عنوان 'ساماندهی مسئولان فنی معادن' کرد تا قانون در این خصوص به درستی اجرا شود و حضور مسئول فنی در معدن به نفع معدندار و اقتصاد معدن باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: بزودی دوره های آموزش کاربردی مسئولان فنی براساس نوع معدن توسط این نهاد برگزار می شود تا مسئولان فنی متناسب با نوع معادنی که قرار است در آن مشغول به فعالیت شوند آموزش ببینند.
وی ادامه داد: این سازمان دارای بیش از سه هزار عضو متخصص با مدرک کارشناسی به بالا در رشته های زمین شناسی، مهندسی معدن، متالورژی و نقشه برداری است.
ترشیزیان گفت: بررسی انجام گرفته نشان داد تعداد مهندسان معدن باتجربه دارای پروانه اشتغال کمتر از شمار معادن است لذا می توان کارورزی را که بتازگی از دانشگاه دانش آموخته شده در کنار یک فرد باتجربه در معدن قرار داد تا بتواند به عنوان مسئول فنی تحت نظارت سازمان نظام مهندسی فعالیت کند.
به گزارش ایرنا، تاکنون برای 878 محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف در خراسان رضوی پروانه بهره برداری صادر شده که این معادن دارای 2 میلیارد و 862 میلیون و 650 هزار تن ذخیره مواد معدنی و میزان استخراج اسمی آنها در سال 29 میلیون و 555 هزار و 600 تن است.
/5132/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.