محسن عابدزاده، سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 20 هزار لیتر سم برای سمپاشی دامها و جایگاههای آنها در مناطق مختلف استان از طریق اعتبارات ملی و استانی تهیه شده است.
وی بیان کرد: تاکنون 13 هزار لیتر از این سم ها برای سمپاشی دامها در خراسان رضوی استفاده شده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که پارسال کمتر از پنج هزار لیتر سم برای سمپاشی دامها و دامداری های خراسان رضوی تهیه و مصرف شده بود.
وی خاطر نشان کرد: عملیات سمپاشی دامها به طور رایگان در مناطق پرخطر و با احتمال شیوع بیشتر بیماری به ویژه در روستاهای استان انجام می شود.
دکتر عابدزاده اظهار کرد: بیماری تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و از طریق کنه عامل بیماری به دامهای دیگر انتقال می یابد که سمپاشی نقش مهی در کنترل این بیماری دارد.
وی با بیان اینکه ماههای اردیبهشت و خرداد فصل تکثیر کنه عامل انتقال بیماری تب کنگو است، اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری شدت می یابد.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت و فراورده های آلوده، تماس با کنه عامل بیماری، کشتار غیرمجاز و تماس با امعاء و احشای دام آلوده صورت می گیرد.
استان خراسان رضوی با بیش از هفت میلیون و 300 هزار راس دام سبک و سنگین، بیش از هشت درصد جمعیت دامی کشور را دارد.
تب کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه آلوده و یا تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر مرگ و میر دارد.
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.