حسین اسماعیلیان روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه ماموریت شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی آبرسانی و اجرای شبکه فاضلاب در 73 شهر این استان به جز مشهد است، افزود: گلبهار، نیشابور، قوچان، بردسکن، خواف، سبزوار و طرقبه از بحرانی ترین شهرها در این زمینه هستند.
وی اظهار کرد: در سال 1400 تعداد شهرهای دارای تنش آبی این استان از 30 شهر به 53 شهر افزایش می یابد و در افق بلند مدت تمام شهرهای استان در معرض این تنش و بحران در حوزه آب شرب قرار می گیرند.
وی گفت: حدود 30 سال قبل سرانه آب تجدید پذیر بیش از 2 هزار متر مکعب در سال بود که این رقم اکنون به حدود 1500 متر مکعب کاهش یافته است.
اسماعیلیان افزود: با اقداماتی که طی سه سال گذشته در زمینه تامین آب، کاهش آب بدون درآمد و مدیریت مصرف انجام شده توانسته ایم بدون جیره بندی آب از شرایط تنش آبی عبور کنیم و همین اقدامات را برای امسال نیز داریم.
وی با بیان اینکه کاهش بارندگی های امسال مشکلات را مضاعف کرده است، اظهار کرد: سیاست وزارت نیرو عدم جیره بندی آب است که در این راستا از اوایل مهر ماه پارسال برنامه ریزی برای عبور از تنش آبی آغاز شده و تعدادی از پروژه های این حوزه نیز به ثمر رسیده است.
وی گفت: حفر و جابجایی 30 حلقه چاه، تجهیز و برق رسانی به 34 حلقه چاه، اجرای 116 کیلومتر خط انتقال و ایجاد 17 هزار و 500 متر مکعب مخزن از پروژه های در دست اجرا در این زمینه است.
اسماعیلیان افزود: 78 پروژه تامین اضطراری آب برای تابستان با یکهزار میلیارد ریال اعتبار و 82 پروژه برای تامین آب در بلندمدت با 900 میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.
وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت مصرف آب همراهی بیشتر مشترکان مورد نیاز است اظهار کرد: آب شرب مورد نیاز شهرهای استان از 450 منبع تامین می شود که 97 درصد این منابع چاه ها و منابع زیرزمینی و سه درصد نیز چشمه ها و قنات ها هستند.
وی گفت: پارسال 167 میلیون متر مکعب آب شرب برای شهرهای استان به جز مشهد تولید شد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: حدود 29 درصد آب تولیدی آب بدون درآمد و هدر رفته است که 69 درصد آن در شبکه توزیع و تولید هدر می رود و مابقی مربوط به انشعابات غیرمجاز است.
وی اظهار کرد: سرانه مصرف آب خانگی در شهرهای استان خراسان رضوی حدود 116 لیتر در شبانه روز و کمتر از میانگین کشوری آن است اما با توجه به تداوم خشکسالی و کم آبی استان این مقدار باید با دست کم 15 درصد صرفه جویی کاهش یابد.
وی گفت: اعتبار دولتی پارسال این شرکت یکهزار و 30 میلیارد ریال بود که 40 درصد آن تخصیص یافت و امسال نیز تاکنون 400 میلیارد ریال اعتبار دولتی برای آبفای خراسان رضوی تصویب شده است.
اسماعیلیان افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه نیز بر اساس ابلاغ وزارت نیرو افزایش هفت درصدی آب بها اعمال شده است.
یک میلیون و 800 هزار نفر در 73 شهرستان خراسان رضوی به جز مشهد زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.
آب مورد نیاز برای این جمعیت از 463 حلقه چاه، چشمه و قنات تامین می شود.
34 دشت از مجموع 37 دشت آبی خراسان رضوی در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.