سعید باستانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین مقرر شد بعد از اخذ این مصوبه، اقدامات بعدی به منظور ایجاد چارت تشکیلاتی با سازمان امور استخدامی مکاتبات لازم انجام شود.
وی با شاره به لغو قطار مسیر خواف رشتخوار تربت حیدریه به تهران نیز گفت: همچنین در این دیدار مقرر شد تا آخر تیرماه امسال این مسیر مجددا راه اندازی شود.
اورژانس هوایی راه اندازی می شود
باستانی در ادامه از راه اندازی اورژانس هوایی در آینده نزدیک در حوزه درمانی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (تربت حیدریه، زاوه و مه ولات) خبر داد و افزود: در دیدار روز گدشته با رییس اورژانس کشور مقرر شد یک فروند بالگرد به شهرستان تربت حیدریه اختصاص یابد تا منطقه جنوب خراسان رضوی را تحت پوشش قرار بدهد.
به گزارش ایرنا ، راه آهن شرق در سال 1384 با حدود هزار کیلومتر طول خط و 42 ایستگاه باری و مسافری، در 3 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و یزد فعالیت خود را آغاز کرد و در واقع طویل ترین منطقه راه آهن کشور محسوب می شود.
تعداد کنونی پرسنل راه آهن تربت حیدریه 50 نفر است و اگر ارتقاء یابد و از ایستگاه راه آهن شرق مستقل شود، هر چند به ظاهر 10 نفر به پرسنلش اضافه می شود، اما به دلایلی که بعدا خواهد آمد، شاهد اشتغالزایی غیرقابل پیش بینی خواهیم بود که این بواسطه استقرار دفاتر تجاری و دفاتر نمایندگی معادنی است که در منطقه تربت حیدریه واقع هستند یا استقرار خواهند یافت.
در خصوص اهمیت و ضرورت ارتقای ایستگاه راه تربت حیدریه و خارج شدن از حوزه حاکمیتی راه آن شرق به مرکزیت طبس، باید اظهار داشت: یکی از مؤلفه های مهم در شکل گیری نواحی جدید علاوه بر طول زیاد خطوط و مشکلات مربوط به کنترل محدوده استحفاظی، درآمدزا بودن مناطق می باشد.
اکنون راه آهن شرق سومین ناحیه ای است که در آستانه درآمدزایی قرار گرفته و این در حالی است که تنها دو اداره کل یزد و اصفهان در راه آهن ایران درآمدزا هستند و البته سهم عمده این درآمد مربوط به حمل بار است و باز سهم عمده این بار متعلق به سنگان و زحمت آن مربوط به کارکنان راه آهن تربت حیدریه است و متاسفانه این در حالی است که منافع آن به مردم و راه آهن شهرستان طبس سریز می شود.
بر اساس گزارش ارایه شده از سوی راه آهن شرق، تنها در نیمه نخست پارسال در شاخص تناژ بارگیری، با 2 میلیون و 581 هزار و 749 تن بار شامل: سنگ آهن، سیمان و زغال سنگ نسبت به مدت مشابه سال 95 از رشد 7/34درصدی برخوردار و جایگاه سومی در بین مناطق 19 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این اداره کل تعلق گرفت.
همین گزارش می افزاید: در شاخص تخلیه بار نیز با 698 هزار و 484 تن تخلیه بار، رشد 268.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 95 کسب شد و در شاخص تن کیلومتر بار حمل شده نیز، با یک میلیارد و 933 میلیون و 325 هزار و 26 تن کیلومتر شاهد افزایش 15.8 درصدی نسبت به سال 95 هستیم.
از سوی دیگر با بهره برداری از راه آهن خواف و امتداد این خط آهن به سمت هرات افغانستان(در سال 95) محدوده حوزه استحفاظی راه آهن شرق بالغ بر 1200 کیلومتر شد که به عنوان بزرگترین منطقه ریلی کشور منابع و معادن عظیم سنگ آهن در مجاورت خطوط ریلی قرار گرفت و انبوه بار سنگ آهن توسط ناوگان ریلی حمل و درآمد عظیمی نصیب شبکه ریلی شد به نحوی که سال 95 با حمل حدود چهار میلیون تن بار که بخش عمده آن از سنگان و ایستگاه تربت سیمان
بارگیری می شود، جایگاه سوم در بین مناطق راه آهن در حمل بار و درآمد، نصیب این اداره کل شد اما با این وجود انتفاع شهروندان تربت حیدریه بسیار ناچیز بود.
حال سوال اینجاست، چرا مراکز راه آهنی مانند قم و زاگرس تنها با 200 کیلومتر طول خط و تعداد 10 ایستگاه تشکیل می شوند، اما منطقه ای با هزار و 200 کیلومتر خط و 45 ایستگاه و حجم کار بسیار سنگین به ویژه داشتن نقش ویژه در تحقق و توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه، از سوی مسوولان اصرار به حفظ آن به عنوان یک ایستگاه راه آهن کوچک و کم اهمیت است؟
درد شهروندان تربت حیدریه از فقدان مزایای ایستگاه راه آهن شرق زمانی بیشتر شد که متوجه شدند پارسال این کودک 12 ساله (راه آهن شرق) در طبس مثله شد.
به عبارت بهتر 6 ایستگاه به نام جندق، چاه محمد، بهاباد، سه چاهون، پیروزی، و بیشه در مجموع با طول حدود 150 کیلومتر، از حوزه تحت مدیریت اداره کل راه آهن شرق به مرکزیت طبس جدا و به اداره کل راه آهن یزد پیوست.در حالی که اگر آن بخش از مسیری که در استان خراسان رضوی واقع است، به حوزه مدیریتی شهرستان تربت حیدریه واگذار شده بود، چه بسا اجازه نمی دادند چیزی از دارایی های حوزه طبس خارج و نصیب دیگران شود.
شیوه انتقال و تفکیک راه آهن تربت حیدریه از راه آهن شرق بسیار
ساده است و به عبارت بهتر از مجموع 1200 کیلومتر طول راه آهن شرق که پارسال 150 کیلومتر آن کم شد، 40 ایستگاه به طول حدود 500 کیلومتر و از همه مهمتر اتصال ریلی به افغانستان و معادن سنگان، اختصاص به حوزه مدیریتی تربت حیدریه دارد که با همکاری مسوولان محلی، استانی و کشوری باید به حوزه مدیریتی تربت حیدریه واگذار شود
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
1744/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.