به گزارش ایرنا، استفاده از وسایل حمل ‌و نقل عمومی یکی از حقوق اصلی مردم به شمار می رود که مسئولین باید برای فراهم کردن شرایط و بسترهای لازم در این زمینه تلاش کنند.
یکی از معضلات این حوزه در قوچان از سالیان گذشته حضور مسافربرها و خودروهای شخصی است که عدم نظارت و کم توجهی مسئولین ذیربط به این موضوع سبب شده این مسافربرها رشد قارچ گونه داشته باشند.
قرار داشتن قوچان در مسیر اتصال استان ‌های شمالی به مشهد و نزدیک بودن آن به این کلانشهر مقدس موجب تردد بسیار مسافران در این مسیر و افزایش خودروهای سواری مسافربر شخصی در آن شده است.
بهای کمتر کرایه مسافربرهای شخصی نسبت به خودروهای حمل ‌و نقل عمومی نیز باعث شده است مردم برای تردد از مسافربرهای فاقد مجوز استفاده کنند و شاید از مشکلات و خطرات پیش روی آن از قبیل اخاذی، آدم ‌ربایی، سرقت، عدم اختصاص بیمه مسافر هنگام بروز حادثه جاده ‌ای و امثال آن مطلع نباشند.
فعالیت مسافربرهای شخصی غیرقانونی است زیرا مشخص نبودن هویت راننده گاهی موجب برخی ناهنجاری ‌ها شده و زمینه بروز برخی تخلفات را فراهم می آورد.
حمل ‌و نقل عمومی نیازمند توجه مسئولین به ساماندهی مسافربرهای شخصی فاقد مجوز است تا خودرو های مسافربر پلاک عمومی بتوانند در مسیرهای تعیین شده خدمات مناسب ارائه داده و مسافران بدون دغدغه و نگرانی از این وسایل نقلیه استفاده نمایند.
علاوه بر آن استفاده از خودروهای عمومی دارای مجوز نیازمند فرهنگ ‌سازی و همکاری مردم است تا شاهد خدشه ‌دار شدن حرمت و امنیت مسافران نباشیم.

* ناوگان حمل ‌و نقل عمومی قوچان وضعیت مناسب ندارد
رئیس اداره راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای قوچان با بیان اینکه در حوزه حمل ‌و نقل مسافربری جلسات مستمر ماهانه برای ارتقای سطح خدمات برگزار می ‌شود گفت: جابجایی مسافرین برون ‌شهری با وسایل نقلیه پلاک شخصی در جاده ‌ها بر اساس ماده 203 آیین ‌نامه راهنمایی و رانندگی غیرقانونی بوده و بر اساس قانون الزام شرکت ‌ها و مؤسسات باربری و مسافربری به دریافت بارنامه و صورت‌ وضعیت، هرگونه فعالیت در جابجایی مسافرین برون‌ شهری باید از طریق شرکت‌ های مسافربری دارای پروانه انجام شود.
خان محمد مصرزاده افزود: افراد متقاضی فعالیت در بخش حمل‌ و نقل جاده ‌ای باید نسبت به خرید خودرو سواری کرایه برون ‌شهری جاده‌ ای اقدام و پس از اخذ برگ فعالیت رانندگان حرفه ‌ای و صورت ‌وضعیت مسافری اقدام به جابجایی مسافر نمایند.
وی اظهار کرد: در صورت نیاز به تسهیلات برای خرید ناوگان حمل و نقل نیز موضوع از طریق کمیته اشتغال شهرستان و دستگاه ‌های متولی ارائه تسهیلات پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه افزایش روزافزون فعالیت غیرقانونی خودروهای سواری پلاک شخصی در زمینه حمل مسافر در جاده های قوچان باعث تضعیف ناوگان مسافربری عمومی این شهرستان شده است گفت: ادامه این روند موجب نابودی ناوگان عمومی مسافربری جاده ‌ای و بروز مشکلات فراوان در ارائه خدمات به شهروندان خواهد شد.
مصرزاده افزود: تعداد خودروهای مسافربر پلاک عمومی و دارای مجوز از 55 دستگاه به 25 خودرو کاهش‌ یافته است که علت اصلی‌ آن حضور حدود 140 خودرو مسافربر شخصی در مسیر قوچان به مشهد است.
وی خواستار همراهی و کمک دستگاه ‌های مرتبط با حوزه حمل ‌و نقل در نوسازی و توسعه ناوگان حمل ‌و نقل عمومی جاده ‌ای این شهرستان شد و به شهروندان نیز توصیه کرد از وسایل نقلیه عمومی جاده‌ ای برای سفر های برون ‌شهری استفاده نمایند تا علاوه بر برخورداری از حقوق قانونی و پوشش کامل بیمه ‌ای، سفر ایمن داشته باشند.

* اثرگذاری منفی مسافربرهای شخصی بر امنیت شهری
فرمانده انتظامی قوچان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نیروی انتظامی وظیفه ای در ساماندهی خودرو های مسافربر شخصی ندارد و دستگاه ‌های ذیربط از قبیل اداره راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای و شهرداری باید در این زمینه مداخله کنند.
سرهنگ رضا قدمگاهی با تأکید بر اینکه حضور مسافربرهای شخصی فاقد مجوز در امنیت شهر تأثیرگذار است افزود: در حوزه امنیت و ترافیک شهری اقداماتی توسط پلیس انجام ‌شده است.
وی اظهار کرد: حضور مسافرین و خودروهای مسافربر شخصی فاقد مجوز در میدان آزادی قوچان که در مسیر جاده اصلی قرار گرفته موجب ایجاد ترافیک و گاهی نیز نزاع در این محل شده است.

*هویت بخشی به مسافربرهای شخصی احتمال بروز جرایم را کاهش می ‌دهد
دادستان عمومی و انقلاب قوچان نیز با بیان اینکه این شهرستان که در مسیر 2 استان قرار دارد شاهد خیل عظیم مسافران است گفت: این تعداد مسافر موجب شده است مسافربرهای شخصی بدون مجوز اقدام به جابجایی مسافران نمایند.
علی آذری افزود: رانندگان این خودروها با اصرار اقدام به سوار کردن مسافران و ایجاد هرج و مرج و بی‌ نظمی در جابجایی مسافر نموده و به فرهنگ کهن قوچان لطمه می زنند.
وی با تأکید بر اینکه مشخص نبودن ‌هویت رانندگان مسافربرهای شخصی فاقد مجوز امنیت شهری را در معرض خطر قرار داده است اظهار کرد: در صورت وقوع جرایمی نظیر نزاع، آدم ‌ربایی، اخاذی و امثال آن توسط مسافربر های گمنام هیچ مشخصاتی از آنها در دست نیست تا بتوان پیگیری های لازم را انجام داد.
وی گفت: تاکنون شاهد نزاع ‌های مختلف برای سوار کردن مسافر بین مسافربرهای شخصی بوده ‌ایم که در این ارتباط چندی پیش هشت راننده به دلیل درگیری و ضرب ‌و جرح بازداشت شدند.
آذری افزود: مسافربرهای شخصی نباید اقدام به جابجایی خودسرانه مسافر نمایند و رانندگانی که قصد فعالیت در این حرفه را دارند باید تا 20 شهریور ماه امسال نسبت به اخذ مجوزهای قانونی اقدام کنند.
وی اظهار کرد: مسافربرهای شخصی نیز برای پیشگیری از هرگونه ناهنجاری های اجتماعی باید هرچه سریعتر ساماندهی شوند.

* لزوم جلوگیری از تردد مسافربرهای فاقد مجوز در مسیرهای بین‌ شهری
فرماندار قوچان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: امنیت و ایمنی در تردد مسافر اهمیت فراوان دارد و نه ‌تنها قانون بلکه منطق هم اجازه فعالیت مسافربرهای فاقد مجوز را در مسیرهای بین ‌شهری نمی ‌دهد.
علیرضا قامتی افزود: مراجع ذیربط باید از تردد مسافربرهای فاقد مجوز جلوگیری نموده و از بروز تخلفات احتمالی پیشگیری کنند.
وی با حمایت از مسافربرانی که اقدام به دریافت مجوز قانونی می ‌کنند اظهار کرد: در صدور این مجوز ها نیز باید صلاحیت فرد در چارچوب ‌های قانونی و همچنین ایمنی خودرو آنها مورد توجه و استعلام قرار گیرد.
7501 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.