مجتبی محرابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تداوم پدیده خشکسالی، استمرار بیابانزایی و همجواری گناباد با کویرهای مرکزی ایران و لوت عمرانی و دارا بودن چهار کانون بحرانی فرسایش بادی به وسعت 231 هزار هکتار معادل 30 درصد وسعت خراسان رضوی و سه درصد مساحت کشور حساسیت این مساله افزایش می یابد.
وی ادامه داد: از دهه 1370 تاکنون میانگین بارندگی در گناباد 50 میلیمتر کاهش و دما دو درجه سانتیگراد افزایش یافته و این روند با وجود اقدامها برای مهار کانونهای بحرانی و بیابانزدایی، بروز طوفانهای گرد و غبار را در جنوب خراسان رضوی تشدید کرده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: اثرات سوء پدیده بیابانزایی با توجه به فراگیری ابعاد آن بر زیرساختها نظیر راهها، تاسیسات، بخش کشاورزی، صنعت، مناطق مسکونی شهری و روستایی، سلامت مردم و تشدید مهاجرت کاملا مشهود است. از سال 1345 تاکنون 60 هزار هکتار از عرصه های این شهرستان احیا شده که در مقایسه با روند بیابانزایی بسیار کم است.
وی افزود: اجرای طرحهای بیابانزدایی و تثبیت شن علاوه بر تثبیت ماسه های روان، حفظ تاسیسات و مهار کانونهای گرد و غبار موجب کاهش 10 تنی فرسایش خاک، افزایش 10 درصدی تولیدات کشاورزی و علوفه مراتع به میزان یک تن در هکتار طی طول سال می شود.
او مهمترین اقدامات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد را برای جلوگیری از بیابانزایی و مقابله با فرسایش بادی عرصه های منابع طبیعی در یک سال گذشته اجرای عملیات احیا و اصلاح مناطق بیابانی و مهار کانونهای بحران فرسایش بادی در 990 هکتار از مناطق عمرانی، بیدخت، نوده پشنگ و روشناوند، ساخت هلالی آبگیر، بذرپاشی و نهالکاری توأم با آبیاری و تولید 260 هزار اصله نهال گلدانی و ریشه ذکر کرد.
محرابی استفاده از مشارکت، ظرفیت مردم، دستگاههای اجرایی و ارگانهای مختلف را ضرورت مقابله با معضل بیابانزایی ذکر و بیان کرد: جلب این مشارکت در هر بخشی ثمرات زیاد به دنبال داشته و باید با هم افزایی بین بخشی برای کاهش این تنگناها تلاش کرد و با بهره گیری از این ظرفیت بیش از 480 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی گناباد طی امسال احیا می شوند.
وی ادامه داد: در همین چارچوب 11 فقره تفاهمنامه با مجتمع آموزش عالی گناباد، شرکتهای صنعتی و معدنی، نظام مهندسی معدن، موقعیت پدافند هوایی شهید علایی، شورای فرهنگ عمومی، شورای اسلامی شهر بیدخت، کانون توسعه اندیشان گناباد و بسیج سازندگی منعقد شده و هشت تفاهمنامه دیگر در دست بررسی است.
85 درصد از عرصه پنج هزار و 900 کیلومترمربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد. از مجموع 15 کانون بحرانی با مساحتی معادل 768 هزار و 500 هکتار در خراسان رضوی چهار کانون با وسعت 231 هزار و 445 هکتار در شهرستان گناباد واقع شده است.
شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.