به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری، علی رسولیان دوشنبه افزود: این مقدار ارز در قالب 874 حواله ارزی و به شکل ارز نیما و بانکی به منظور تامین مواد اولیه و خرید ماشین آلات و کالاهای اساسی، از طریق 13 بانک استان تامین شده است. وی گفت: عمده این مبادلات با کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی، اسپانیا، ایتالیا، آلمان ، فرانسه، ترکیه، بلژیک، امارات، هند، اکوادور و افغانستان است.
وی گفت: از این تعداد 110 حواله ارزی و گشایش اعتباری به میزان 16 میلیون و 993 هزار دلار در قالب سامانه نیما و 764 حواله ارزی و گشایش اعتباری به میزان 324 میلیون دلار از طریق ارز بانکی محقق شده است.
رسولیان اظهار کرد: از عمده وظایف سامانه نیما که با حضور تشکل های بخش خصوصی بازرگانی خارجی، دستگاه های اجرایی و بانک های استان تشکیل شده، رصد و پایش مستمر موارد و موضوعات ارجاعی کلان و موارد خاص واحدهای تولیدی استان در بخش صنعت و کشاورزی است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بانک های استان با اولویت کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز استان باید در تخصیص و ارائه ارز مورد نیاز استان در کمترین زمان ممکن اقدام کنند البته تاکنون همگرایی و هم افزایی خوبی در این رابطه در سطح استان وجود داشته است.
وی افزو : با توجه به توان استان در تولید مصنوعات طلا و جواهر و سنگ های قیمتی پیشنهادهای مشخصی در سطح ملی و بانک مرکزی در دست پیگیری است که امید است با تحقق آن زمینه بازگشت ارزش افزوده و اشتغالزایی در آینده نزدیک فراهم شود.
سامانه 'نیما' به عنوان ابزاری در اختیار بانک مرکزی نیازهای ارزی کشور را رصد و کنترل مصارف ارزی را به صورت نظام مند در اختیار می گیرد به شکلی که با این سامانه هیچ واردات رسمی و قانونی بدون تایید بانک مرکزی قابل انجام نیست.
در این سامانه، چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی حضور دارد که براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ،‌ دامنه آزادی نرخها، اولویت ها و سقف مصارف را از طریق سامانه مذکور تحت کنترل قرار می دهد.
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.