ابوالفضل مکرمی فر، یکشنبه در دیدار با هیات مدیره انجمن سرمایه گذاران افغانستان در ایران و جمعی از سرمایه گذاران این کشور در مشهد گفت:در حوزه فعالیتی این اداره کل هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد و افغان ها با 44.5 میلیون دلار بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در استان را تا پایان سال 96 داشته اند.
وی گفت:سرمایه گذاران خارجی دارای مجوز که با نرخ مبادله ای ارز وارد کشور کرده اند تا پایان سال 96 در قالب 25 طرح گردشگری، معادل 74 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند.
وی افزود: از 25 طرح گردشگری استان، 18 طرح مربوط به سرمایه گذاران کشور برادر و دوست، افغانستان بوده که بیش از نیمی از حجم سرمایه گذاری های خارجی را تشکیل داده است.
وی درباره درخواست برخی تسهیلات برای سرمایه گذاران افغانستانی در ایران اظهار کرد: امتیازاتی برای سرمایه گذار در قانون پیش بینی شده که سرمایه گذاران افغان می توانند از آن بهره مند شوند.
مکرمی فر پنج پیشنهاد سرمایه گذاری در مشهد را اعلام کرد و افزود: با توجه به پیشینه تاریخی، روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه هرات با خراسان رضوی به ویژه مشهد مقدس، ایجاد اتوبان مشهد – هرات می تواند تبادلات بین این 2 شهر را توسعه و گسترش دهد.
وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای ساخت و راه اندازی مرکز ملی گوهرسنگ ها در مشهد و ظرفیت های اقتصادی که در این زمینه وجود دارد و افغانستان نیز در این زمینه استعدادهای خوبی دارد، سرمایه گذاران افغانستان می توانند در این زمینه وارد میدان شوند.
وی به اشتراکات فرهنگی- تاریخی ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: این آمادگی را داریم در صورت تمایل افغانستانی ها به ویژه بخشی از افغانستان که در حوزه تمدنی خراسان بوده، آثار این کشور در موزه خراسان بزرگ به نمایش گذاشته شود.
مکرمی فر با اشاره به برخی فرصت های اقتصادی شهر مشهد برای افغانستانی ها پیشنهاد کرد که رستوران افغانستانی های مقیم مشهد، به عنوان یکی از فرصت های مهم اقتصادی، با سرمایه گذاری افغانستانی ها ایجاد شود.
وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن برگزاری نمایشگاه بین المللی جهانگردی مشهد ، به افغانستانی ها پیشنهاد و درخواست می دهیم که در این نمایشگاه شرکت کنند.
علی عبداللهی، وزیر اسبق مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی افغانستان و از سرمایه گذاران حاضر در این نشست نیز خواستار تسهیلاتی برای سرمایه گذاران افغان برای اقامت در ایران شد و گفت: مشهد ظرفیت های ویژه ای در زمینه گردشگری سلامت دارد و برای تسهیل استفاده افغانستانی ها از این ظرفیت ها پیشنهاد داریم که هزینه ویزای گردشگران سلامت رایگان شود.
وی همچنین با بیان این که افغانستانی ها علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خراسان رضوی هستند، خواستار رفع مشکلات سرمایه گذاران حوزه هتل داری شد.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.