به گزارش ایرنا، محمد علی نبی پور سه شنبه شب در نشست هم اندیشی و بررسی مسائل و مشکلات فعالان صنایع دستی گناباد افزود: سفال 'مند' با وجود سابقه کهن، به دلیل دیدگاه سنتی و غیر تجاری نتوانسته است متناسب با ظرفیت خود در بازارهای داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان صنایع دستی گناباد بیشتر به صورت سنتی و بر اساس تجارب انتقال یافته از نسل قدیم فعالیت می کنند در صورتی که این دیدگاه نمی تواند موجب تجاری سازی تولیدات و موفقیت آنان در عرصه رقابت با دیگر تولیدات شود.
وی گفت: تجاری سازی ایده ها و فعالیتها لازمه موفقیت فعالان این بخش در عرصه های ملی و بین المللی به شمار می رود.
نبی پور افزود: باید تجربه، هنر و خلاقیت در رشته های صنایع دستی و سفال گری گناباد را به نسل نو منتقل نمود و از مزیتها و ظرفیتهای این بخش برای تقویت گردشگری بهره گرفت.
وی توجه به صنایع دستی گناباد را موجب رونق و توسعه گردشگری و رشد اقتصادی این شهرستان دانست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد هم توجه به پژوهش، بازاریابی، نوآوری بسته بندی و حفظ اصالت تولید، توجه به ظرفیت اشتغال و رونق اقتصادی زنان و خانواده را از خلاء های حوزه صنایع دستی این شهرستان برشمرد.
علیرضا شناسایی گفت: توجه به این بخش مسیر موفقیت و حضور فعالان صنایع دستی گناباد به خصوص در بخش سفال را در بازارهای فروش داخل و خارج کشور هموار می کند.
وی همچنین از تشکیل کارگروه صنایع دستی گناباد با حضور مسئولان و دست اندرکاران ذیربط و هنرمندان این بخش با هدف بررسی مسائل و مشکلات فعالان آن در آینده نزدیک خبر داد.
وی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون پنج میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات در قالب 18 طرح به متقاضیان بخش صنایع دستی گناباد پرداخت شده است.
از مجموع 172 هنرمند فعال در رشته های مختلف صنایع دستی در 15 کارگاه شهرستان گناباد 102 نفر زن و 70 نفر مرد هستند که 30 نفر آنان در قالب 10 کارگاه در زمینه تولید سفال فعالیت دارند.
سفال 'مند' از پنج هزار سال پیش تاکنون در روستایی با همین نام در شهرستان گناباد تولید و از نظر نوع مواد تشکیل دهنده به 2 گروه جسمی و چینی تقسیم می ‌شود.
مهمترین مشخصه سفال مند عناصر تزیینی برگرفته از طبیعت و در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است.
نقش ماهی که زینت بخش اکثر سفالهای مند گناباد است جایگاه والایی در روایات اسطوره‌ ای دارد.
نقوش دیگر زینت بخش سفال مند شامل خورشید، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل کدو، کتیبه، ابر و گل، گنجی، اسلیمی، گل گرد و خونه کشی می باشد.
با وجود این قابلیتهای کهن تاریخی برخی فروشندگان صنایع دستی گناباد، سفالهای لالجین همدان را در کنار محصولات خود عرضه می کنند.
شهرستان 88 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.