به گزارش ایرنا، کارشناس زمین شناسی و معدن در آیین رونمایی از فسیل ها گفت: بر اساس بررسی های متخصصان گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد مشهد، این فسیل های صدفی و دو کفه ای متعلق به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره کرتاسه هستند.
بهروز زرمهری با بیان اینکه کرتاسه بعد از تریاس و ژوراسیک، سومین دوره میانه زیستی است که 65 میلیون سال پیش بوده است، افزود: کرتاسه به دو دوره کرتاسه پیشین و پسین تقسیم می شود که در این دوره ها آب و هوا گرم و معتدل بوده و گیاهان پرگل و نهان دانه در سطح زمین پراکنده شدند و در اواخر دوره کرتاسه برخی پستاندارن کوچک بوجود آمدند و همچنین دراین دوره دایناسورها منقرض شدند.
وی محل کشف فسیل ها را منطقه پیشکوه تربت حیدریه به سال 1394 عنوان و اظهار داشت: بخش هایی از پارک جنگلی پیشکوه در تربت حیدریه دارای ارزش و قدمت تاریخی است.
کارشناس صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی صنایع دستی به خبرنگار ایرنا گفت: در این نمایشگاه که تا آخر هفته جاری دایر است، هنرمندان این شهرستان آثار خود را در رشته های چوب، سفال، نقاشی روی شیشه و نقاشی روی سفال، رو دوزی های سنتی، زیورآلات سنتی و تذهیب در معرض دید علاقه مندان قرار داده اند.
سمیه نگهبان سیوکی افزود: همچنین به مناسبت هفته گرامیداشت صنایع دستی (18 تا 23 خرداد) سومین دوره تخصصی آموزش صنایع دستی در رشته تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در موزه مردم شناسی تربت حیدریه دایر شده است.
وی گفت: در این دوره آموزشی 80 ساعته 12 نفر شرکت کرده اند و در پایان به علاقه مندان برای ایجاد کارگاه های تولیدی و مشاغل خانگی، تسهیلات بانکی قرض الحسنه بین صد تا 500 میلیون ریال پرداخت می شود.
به گفته وی با عنایت به وجود معادن غنی سنگ های نیمه قیمتی در این شهرستان و بالاخص در بخش بایگ، در سال های اخیر آموزش تخصصی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با استقبال خوبی از طرف هنرجویان مواجه شده است.
ابریشم بافی (ابریشم کشی)، گلیم بافی، جاجیم بافی، سبدبافی (حصیربافی)، سرمه دورزی و تراش سنگ های قیمتی، مهمترین صنایع دستی منطقه تربت حیدریه هستند و البته در گذشته پوستین دوزی هم رایج بود که به تدریج از بین رفته است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
1744/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.