سیدحجت شفائی چهارشنبه در مصاحبه تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در شرایط فعلی بازار، مسئولان برخی استانها فکر کردند که رکود بازار طلا و عدم اقبال مردم به آن ناشی از تعیین درصدی دستمزد تولیدکنندگان طلا است.
وی اظهار کرد: الزام طلافروشان خراسان رضوی برای محاسبه اجرت به ریال از سوی اتحادیه و مسئولان استان که به اجرا درآمده اقدامی کاملا غیرکارشناسانه است.
وی ادامه داد: چرخه تولید یک بخش تخصصی است و با چرخه فروش و عرضه تفاوت دارد، کسانی که می خواهند به این بخش وارد شوند باید خود تولیدکننده باشند تا درک کنند پروسه تولید چه مسائلی را پشت سر می گذارد.
وی بیان کرد: تولید طلا دارای چند بخش هزینه ای است؛ وقتی طلاساز می خواهد طلایی را بسازد، مقداری از طلا کسر می شود که طلاساز باید بلافاصله با قیمت روز طلا، آن را جایگزین کند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران اظهار کرد: کسانی که از طلاسازان، مصنوعات طلا را می خریدند، به آنان چک چند ماهه می دادند لذا آنان نمی توانستند کسر طلا را جبران کنند.
وی افزود: در چند سال اخیر قیمت طلا نوسان زیادی داشته و تا زمانی که چک طلاساز نقد می شد، قیمت طلا افزایش پیدا می کرد و طلاساز متضرر می شد.
شفائی اظهار کرد: برای جلوگیری از این ضرر، طلاسازان تصمیم گرفتند اجرت ساخت طلا را متناسب با درصد افزایش طلا محاسبه کنند تا این کسر جبران شود.
وی افزود: از سوی دیگر 95 درصد از لوازم و تجهیزات مصرفی طلاسازان وارداتی است و باید با ارز خریداری شود، قیمت ارز نیز در چند ماه اخیر نوسان داشته و این امر نیز بر مشکلات طلاسازان افزوده است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، نقره و سنگهای قیمتی ایران گفت: طلاسازان هم با مشکل کسری طلا و هم با مشکل ارز مورد نیاز برای تامین تجهیزات خود مواجه هستند لذا نباید با این طرحها باعث تضرر بیشتر آنها شد.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با تایید اجرای این طرح برای نخستین بار در کشور در این استان، به خبرنگار ایرنا گفت: برای جلوگیری از گرانفروشی، طلافروشان استان ملزم شدند که اجرت طلا را براساس ریال محاسبه کنند در غیر این صورت به عنوان متخلف با آنان برخورد قانونی می شود.
علی باخرد اظهار کرد: اینکه طلافروشان درصدی از طلا برای اجرت تولیدکننده تعریف کردند، باعث گرانفروشی طلا می شود و این برخلاف قانون حمایت از حقوق مصرف کننده و تعزیرات است.
وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی دستور لازم را به اتحادیه طلافروشان و بنکداران در خصوص این طرح ابلاغ کرد و از اردیبهشت ماه امسال در کل استان به اجرا درآمد.
وی در تشریح دلایل اجرای این طرح گفت: وقتی یک گرم طلا به قیمت 100 هزار تومان به خریدار عرضه و در فاکتور مربوطه اجرت به میزان 10 هزار تومان درج می شود، در مجموع هر گرم طلا با اجرت به قیمت 110 هزار تومان به فروش رسیده است.
باخرد افزود: در صورتی که هر گرم طلای 100 هزار تومانی به 200 هزار تومان افزایش پیدا کند، طلافروشان برای محاسبه اجرت، درصدی از طلا می زنند یعنی 10 درصد اجرت را از هر گرم طلا به قیمت 200 هزار تومان محاسبه می کنند که ما مخالف این رویه هستیم.
وی گفت: اگر قیمت طلا افزایش پیدا کند، دلیلی بر افزایش اجرت نیست اما طلافروشان طلایی را که یک ماه قبل با اجرت 10 هزار تومان فروخته اند، پس از گران شدن طلا، با احتساب درصد، اجرت را هم افزایش می دهند در حالی که دلیلی بر این افزایش نیست.
معاون سازمان صنعت خراسان رضوی گفت: به اعتقاد ما اجرت باید به ریال محاسبه شود که یکبار در فروش یک گرم طلا محاسبه می شود و دیگر نیازی نیست دوباره طلایی که یکبار اجرت آن گرفته شده، با محاسبه افزایش قیمت طلا، دوباره و متناسب با درصد افزایش دریافت شود.
وی گفت: همه موارد مربوط به افت طلا، ارزش افزوده طلا و درصد سودی که از خریدار طلا گرفته می شود، در مناسبات فاکتور لحاظ می شود، لذا اینکه هر میزان افزایش قیمت طلا، درصدی از طلا به عنوان اجرت گرفته شود، اقدامی بی معنی و مصداق گران فروشی است.
به گزارش ایرنا، 160 کارگاه طلاسازی و یکهزار و 380 طلافروشی و جواهرفروشی دارای جواز کسب در مشهد وجود دارد.
خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از طلا و جواهر دارای چندین معدن طلا و فیروزه و سنگهای تزیینی و قیمتی است و هم اینک 6 پروانه بهره برداری معدن طلا با وسعت 55کیلومترمربع، تولید سالانه 222 هزار تن، ذخیره قطعی سه میلیون تن و اشتغال 186 نفر در شهرستان های تربت حیدریه، نیشابور و بردسکن وجود دارد.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.