به گفته آنان زندگی همه متکی به برق است، حتی آبی که می خوریم نمی تواند بدون برق به خانه و مکان زندگی ما برسد، لذا برق نیز چون آب مایه حیات زندگی بشر امروزی است و در شرایط حاد امسال از نظر اقلیمی بیش از گذشته نیاز به مدیریت مصرف داریم.
مدیریت مصرف یا مصرف بهینه از شیوه های بسیار ساده قابل تحقق است اما پیش از آن نیاز به آگاهی رسانی به مردم است تا بدانند که امروز نمی توانند مثل دیروز هر اندازه که می خواهند برق مصرف کنند.
در نتیجه خشکسالی شرایط خاصی بر کشور و به تبع آن در خراسان رضوی حاکم شده است به طوری که به گفته سرپرست شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی، هم اکنون فقط 22،6 درصد از کل حجم مخازن پشت سدها در این استان پرآب است.
از سوی دیگر کارشناسان هواشناسی، بروز گرمای کم سابقه ای را از اواخر خرداد ماه امسال در استان خراسان رضوی و کشور پیش بینی می کنند که این موضوع تولید برق و مصرف آن را در شرایط ویژه قرار می دهد.

*شرایط حاد برای تولید برق
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با توجه به کمبود بارندگی و نزولات جوی در کشور پیش بینی می شود تولید برق نیز در تابستان امسال کاهش پیدا کند.
حسین محمودی با بیان اینکه حدود 10 هزار مگاوات برق تولیدی کشور از طریق نیروگاه های آبی تامین می شود، افزود: اردیبهشت ماه پارسال 30 میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای کشور وجود داشت که این میزان در سال جاری به 13 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و این امر در تولید برق طی تابستان تاثیر منفی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: پارسال 3/3 درصد به تعداد مشترکین برق کشور افزوده شد که این تعداد 7/7 درصد افزایش مصرف را در پی داشته است.
وی گفت: تولید یک کیلو وات ساعت برق از نیروگاه تا محل مصرف 1500 دلار هزینه دارد که نشان از زیاد بودن هزینه تولید است.
محمودی افزود: پیش بینی شده است در تابستان امسال کشور با کمبود حدود 6 هزار مگاوات برق مواجه شود لذا باید با برنامه ریزی این کمبود را جبران نمود.
وی خاطر نشان کرد: اوج بار در سال گذشته 55 هزار مگاوات بود که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری با رشد پنج درصدی به 58 هزار مگاوات برسد.
وی گفت: شرکت توانیر برای مدیریت مصرف برق و جبران انرژی های از دست رفته، برنامه ای در قالب طرح های تشویقی برای مشترکین صنعتی، کشاورزی، خانگی و عمومی تدارک دیده است.
محمودی افزود: براساس برنامه ریزی انجام گرفته باید هزار و 500 مگاوات از میزان پیک بار با همکاری کشاورزان و کاهش مصرف چاه های آب کشاورزی جبران شود.
وی اظهار کرد: در تابستان امسال 2 هزار و 300 مگاوات برق با اجرای طرح های مدیریت مصرف و همکاری صنایع بزرگ کشور و مدیریت بار آنها تامین خواهد شد که سهم همکاری مشترکین فوق توزیع صنایع استانهای خراسان در زمان اوج مصرف 100 مگاوات است.
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: ظرفیت نیروگاه های سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی پنج هزار و 420 مگاوات است.
وی با اشاره به وجود سه میلیون و 346 هزار و 663 مشترک در سه استان مزبور افزود: در شروع دولت یازدهم اوج بار سه هزار و 77 مگاوات بود که این رقم به سه هزار و 542 مگاوات در شبکه برق سه استان یاد شده رسیده است.

* ساعات اوج بار 11 تا 15 و 19 تا 23
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت به حدود یک میلیون و 240 هزار مشترک در این استان به جز مشهد خدمات ارائه می دهد.
محمد رضا مزینی افزود: پیک شبکه برق سراسری کشور در سال گذشته معادل 55 هزار و 346 مگاوات و پیک بار شرکت توزیع نیروی برق استان در این سال معادل هزار و 283 مگاوات بود.
وی اظهار کرد: میزان مصرف برق مشترکین توزیع نیروی برق این استان در سال گذشته معادل هفت میلیارد کیلو وات ساعت بود.
وی گفت: همکاری مردم با سیاست های اصلاح الگوی مصرف برق بویژه مدیریت مصرف در ساعات اوج بار کمک شایانی به این صنعت در تامین برق مطمئن و پایدار برای تابستان امسال خواهد بود.
مزینی افزود: مشترکین کشاورزی، خانگی و صنعتی بیشترین مصرف برق در استان را دارند به گونه ای که حدود 52 درصد از مصرف برق مشترکین توزیع برق خراسان رضوی به کشاورزی، 24 درصد به مصارف خانگی و حدود 13درصد به بخش صنعتی اختصاص دارد.
وی همچنین با اشاره به پروژه های کاهش پیک بار در بخش های کشاورزی و صنعتی همکاری این 2 بخش را بسیار مهم و ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد با توجه به طرحهای تشویقی تعریف شده شاهد همکاری مناسب از سوی مشترکین باشیم.
وی از صاحبان چاه های کشاورزی و صنایع استان دعوت کرد با انعقاد قرارداد همکاری با شرکت توزیع برق استان در زمان پیک بار تابستان امسال با کمک به صنعت برق از تخفیف ها و پاداش های در نظر گرفته شده نیز بهره مند شوند.
وی گفت: ساعات اوج بار در فصل تابستان از ساعت 11 تا 15 و از ساعت 19 تا 23 است و در صورتی که مشترکین در این ساعات از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند و مصارف خود را به ساعات غیرپیک بار منتقل کنند، مشکلی در تامین برق نخواهیم داشت.

* مدیریت مصرف برق در صنایع
مدیر دفتر خدمات مشترکین و مدیریت مصرف و وصول درآمد شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به افزایش دما در تابستان سال جاری همکاری صنایع بزرگ برای عبور از مشکلات پیک بار مورد نیاز است.
مجید ارس نژاد افزود: براساس پیش بینی ها مدت زمان پیک بار کشور از 300 ساعت در سال های گذشته به 500 ساعت در سال جاری افزایش خواهد یافت و در برخی استانها شاهد پیک بار در شهریور ماه خواهیم بود.
وی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص امسال برای تامین برق مشترکین، در صورت عدم مشارکت صاحبان صنایع در طرح ذخیره عملیاتی، این شرکت در زمان بروز محدودیت در شبکه، تعهدی برای تامین برق مورد نیاز آنها نخواهد داشت.
وی گفت: امسال شرایط متفاوتی در کشور و استان های خراسان حاکم است به طوری که ارتفاع آب پشت سدها به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافته و حدود چهار هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیروگاه های آبی از دست رفته است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر براساس پیش بینی های انجام شده، از اواخر خرداد ماه امسال دما به گونه ای افزایش می یابد که کفایت شبکه سراسری برای تامین برق متقاضیان به بیشترین حد خود می رسد و این شرایط تا پایان شهریور ماه به طول می انجامد.
مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت برق منطقه ای خراسان اظهار کرد: در اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سال جاری، واحدهای صنعتی سه استان خراسان ملزم هستند روزانه دست کم 15 درصد از قدرت برق مصرفی خود را کاهش دهند.
وی گفت: طرح ذخیره عملیاتی برای اولین بار توسط شرکت برق منطقه ای خراسان در سال 1393 به منظور کاهش پیک شبکه سراسری و کنترل بار پیک شبکه برای صنایع کلید خورد تا بین تولید برق و بار مصرفی شبکه تعادل ایجاد کند.
وی افزود: این طرح پس از آن به کل کشور تسری یافت و از محل اجرای آن در سال گذشته هزار و 303 مگاوات در لحظه پیک شبکه، کاهش بار در شبکه سراسری برق کشور رخ داد که از این میزان 77 مگاوات مربوط به شرکت برق منطقه ای خراسان بود.
ارس نژاد اظهار کرد: در این طرح شرایطی پیشنهاد شد تا صاحبان صنایع بزرگ بتوانند با پذیرش آنها، هدف صنعت برق مبنی بر کنترل هوشمند و هدفدار بار شبکه سراسری در مواقع مورد نیاز شبکه و ایجاد تعادل استاندارد بین تولید و بار مصرفی شبکه را محقق سازند.
وی گفت: برای صاحبان صنایعی که در طرح ذخیره عملیاتی شرکت کنند، پاداش در نظر گرفته می شود به طوری که در سال گذشته به 11 مشترک صنعتی (صنایع بزرگ) در خراسان که همکاری موثر داشتند 26 میلیارد ریال پاداش داده شد.
وی افزود: مدت زمان اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سه استان خراسان، 20 خرداد ماه تا 15 شهریور ماه است که طی امضای توافق نامه بین شرکت برق منطقه ای با مشترکین صنعتی، صاحبان صنایع باید طی 200 ساعت همکاری با این شرکت در طول اجرای طرح، میزان برق مصرفی خود را در ساعات 11 تا 22 حداقل 15 درصد کاهش دهند.
ارس نژاد اظهار کرد: با اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سه استان خراسان، باید در لحظه پیک شبکه حداقل 100 مگاوات برق مصرفی کاهش یابد.
وی تعداد مشترکین صنعتی (صنایع بزرگ) شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی را 25 مشترک ذکر کرد و گفت: انتظار می رود با توجه به شرایط خاص تابستان امسال، صاحبان صنایع بزرگ در استان های خراسان با این شرکت همکاری کنند.

* طرحهای تشویقی توانیر برای مشترکان کم مصرف
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق مشهد هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال به دلیل کاهش نزولات جوی و آب پشت سدها در کشور، از 30 درصد ظرفیت نیروگاه های آبی پنج هزار مگاواتی نمی توان استفاده کرد.
سیده معصومه مرادی افزود: در مجموع هفت یا هشت هفته در سال نیاز به کاهش مصرف برق وجود دارد که عدم کاهش در این مدت ایجاد یک نیروگاه پنج یا 6 هزار مگاواتی دیگر را ضروری می سازد.
وی اظهار کرد: احداث یک نیروگاه هشت سال به طول می انجامد و انتقال برق از این نیروگاه و توزیع آن در شبکه نیز وقت بسیار می خواهد و علاوه بر آن احداث نیروگاه ها باعث افزایش گازهای گلخانه ای می شود که به محیط زیست آسیب می رساند.
وی با اشاره به فشار ناشی از استفاده از سیستم های سرمایشی بر شبکه برق گفت: استفاده از وسایل سرمایشی 33 درصد از مصرف روزانه برق از شبکه را شامل می شود و باید با مدیریت مصرف وسایل سرمایشی از فشار آوردن مضاعف به شبکه برق جلوگیری کرد.
مرادی افزود: چند سالی است که ساعات اوج مصرف برق تغییر کرده و در ساعات 11 تا 15 مصرف برق به اوج خود می رسد به همین منظور طرحهای تشویقی برای مشترکین برق در نظر گرفته شده تا در این ساعات برق کمتری مصرف کنند.
وی اظهار کرد: در صورت مشارکت مشترکین خانگی، صنعتی، کشاورزی و عمومی در طرحهای مزبور تخفیف هایی در قبض برق آنها داده می شود.
وی گفت: برای مشترکین صنعتی طرحهایی از جمله طرح ذخیره عملیاتی، طرح کاهش یا قطع بار و طرح استفاده از مولدهای برق اضطراری تعریف شده است.
مرادی افزود: برق مصرفی مشترکین کشاورزی در صورتی که الکتروموتور خود را مدت چهار ساعت در طول شبانه روز در ساعات اوج بار (11 تا 15و 19 تا 23)، خاموش کنند، رایگان خواهد بود.
وی اظهار کرد: مشترکین اداری و تجاری نیز در صورتی که در ساعات اوج بار، 10 درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند شامل طرح تشویقی و اعمال تخفیف در صورت حساب برق خود خواهند شد.
وی گفت: مشترکینی که دارای مولد برق اضطراری هستند، در صورتی که در ساعات اوج بار مولدهای خود را وارد مدار نمایند و از برق شبکه سراسری استفاده نکنند، برق مصرفی از مولدهای آنان را خریداری نموده و از صورت حسابشان کسر خواهیم کرد.

*مشترکین خانگی رکورد دار مصرف
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق مشهد افزود: با توجه به شرایط اقلیمی امسال این استان نیاز است که مدیریت مصرف صحیح برق در سطح مصارف خانگی بوجود آید به طوری که اگر هر یک از مشترکین یک لامپ اضافه را خاموش کنند، صرفه جویی بسیار بوجود می آید و سرمایه ملی حفظ می شود.
وی با اشاره به یک میلیون و 200 هزار مشترک خانگی از بین یک میلیون و 500 هزار مشترک برق در مشهد اظهار کرد: مشترکین خانگی بیشترین مصرف را در این شهر دارند در حالی که به راحتی می توانند مصرف خود را مدیریت نمایند.
مرادی توصیه کرد مشترکین از وسایل برقی پرمصرف مانند جاروبرقی، اتو و ماشین لباسشویی در ساعات اوج بار (11 تا 15 و 19 تا 23) خودداری کنند و کولر های خود را به صورت دائم روشن نگه ندارند.
وی گفت: اگر برق نباشد گرما طاقت فرسا خواهد شد و شهروندان در تامین آب نیز دچار مشکل می شوند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز گفت: مشترکین خانگی می توانند با رعایت چند نکته مهم با کمک به صنعت برق در تامین انرژی لازم، صرفه جویی در هزینه های برق مصرفی خانوار داشته باشند.
مزینی استفاده از لامپ های کم مصرف و ال.ای.دی استاندارد، استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف از قبیل ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو و جاروبرقی در ساعات پیک بار، توجه به برچسب انرژی هنگام خرید لوازم برقی، استفاده از دور کند کولرهای آبی و نصب سایبان روی آنها را از مهمترین راهکارهای مدیریت مصرف برق توسط مشترکین خانگی ذکر کرد.
وی با بیان اینکه استفاده از کولرهای گازی به شکل نامناسب رواج یافته است، استفاده از انواع کولرهای استاندارد کم مصرف و توجه به تنظیم دمای مناسب خانگی (18 تا 22 درجه) را ضروری دانست.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.