علی مرادزاده، سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون نظام صنفی اگر مشاور املاکی قولنامه دستی تحویل متعاملان بدهد آن واحد صنفی را مهر و موم می کنیم و اداره اماکن هم با تمام قوا از این اتحادیه حمایت می کند.
وی ادامه داد: از شهروندان انتظار داریم پس از معامله در دفاتر املاک، از آنها قولنامه کامپیوتری بخواهند و اگر فردی قولنامه دستی گرفته و بعد برای شکایت به اتحادیه بیاید ما هم نمی توانیم چنانکه باید از وی حمایت کرده و به تقاضایش رسیدگی کنیم.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد گفت: بعد از پر کردن فرم پیش نویس در دفاتر مشاوره املاک توسط متعاملان، مشاوران اطلاعات اولیه را وارد سامانه اطلاعات معاملات املاک کرده و برای آن قرارداد و کد رهگیری می گیرند.
وی ادامه داد: پس از دریافت کد رهگیری، یک قرارداد به صورت پی.دی.اف از سامانه گرفته می شود که پرینت آن تحویل طرفین معامله می شود و این همان قرارداد پرینتی مد نظر این اتحادیه است که ارائه آن به متعاملان از سال 1392 اجباری شده است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد گفت: برخی متعاملان به خصوص مالکان به دلیل ترس از پرداخت مالیات، از مشاوران املاک می خواهند که به آنها تنها قولنامه دستی بدهند.
مرادزاده با تاکید مجدد بر لزوم دریافت قرارداد پرینتی از مشاوران برای حفظ حقوق خود، افزود: در غیر این صورت اگر متعاملان با مشکل قضایی مواجه شوند اتحادیه قادر به کمک به آنها نخواهد بود چون در قرارداد دستی براحتی امکان دخل و تصرف وجود دارد.
وی گفت: نرخنامه مصوب اتحادیه نیز باید در مکانی که مراجعان به واحد صنفی بتوانند آن را مطالعه کنند نصب شود و نصب این بخشنامه در معرض دید عموم الزامی است و اگر واحدی چنین نکند و به اطلاع اتحادیه برسد آن واحد بسته و مهر و موم خواهد شد.
او افزود: در بند نخست این نرخنامه تصریح شده که از قراردادهای غیرپرینتی اصلا نباید کارمزد یا کمیسیون دریافت شود و مشاور املاک فقط از قراردادی می تواند کارمزد بگیرد که پرینتی باشد و حتی شهروندان می توانند کارمزد مشاور املاک را تا زمانی که به آنها قرارداد پرینتی نداده است، پرداخت نکنند.
وی ادامه داد: پارسال 17 میلیون و 800 هزار پرونده در سامانه قضایی ثبت شده که از این تعداد، حدود 70 درصد مربوط به حوزه املاک و مستغلات بوده است لذا باید برای جلوگیری از تشکیل پرونده های قضایی، مردم در این حوزه آگاهی داشته باشند.
اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد حدود 6 هزار و 500 عضو دارد.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.