محمد کوه گرد روز چهارشنبه در بازدید خبرنگاران از پایانه مرزی دوغارون افزود: مشکل اصلی توقف کامیون ها در این مرز مربوط به گمرک افغانستان است زیرا زیرساخت های لازم برای پذیرش کامیون های ترانزیتی و صادراتی ایران را ندارد.
وی اظهار کرد: هم اکنون 10 باسکول در گمرک منطقه ویژه دوغارون و بازارچه مرزی دوغارون فعال است و از سه طریق کامیون های ترانزیتی و صادراتی را به افغانستان ارسال می کند، اما گمرک افغانستان تنها یک دستگاه باسکول در اختیار دارد که این امر باعث ازدحام کامیون ها در پشت مرز شده است.
وی گفت: دیروز 200 دستگاه کامیون از گمرک دوغارون، 120 دستگاه کامیون از منطقه ویژه دوغارون و 40 دستگاه کامیون از بازارچه مرزی این منطقه به افغانستان رفتند.
کوه گرد همچنین با اشاره به سابقه 100 ساله فعالیت گمرک دوغارون در مرز ایران و افغانستان افزود: روزانه چهار هزار مسافر که 90 درصد آنان از اتباع افغانستان هستند، در این مرز تردد می کنند، همچنین سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و 20 میلیون دلار واردات که عمده آن کنجد است، در این مرز جابه جا می شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون فعالیت پایانه مرزی دوغارون از ساعت هفت صبح تا پنج بعداز ظهر می باشد که در صورت موافقت طرف افغانستان یک یا 2 ساعت به این مدت افزوده می شود.
وی همچنین با اشاره به مذاکرات انجام شده با مسئولان گمرک افغانستان در زمینه افزایش فعالیت در ثبت بارنامه بین المللی رانندگان ترانزیت گفت: یکی از دلایل طولانی شدن فرآیند ترانزیت و خروج کامیون ها از گمرک، نبود درگاه سامانه ثبت به نام 'سی.ام. آر' در گمرک افغانستان است که امیدواریم این سامانه به زودی در گمرک مزبور فعال شود.
7489/ 3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.