سعید سرابی، سه شنبه به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت انجام چنین تحقیقاتی است که شخصیت واقعی فردوسی و متنی پیراسته و ویراسته از شاهنامه در برابر چشم و دسترس خیل علاقه مندان او قرار می گیرد.
وی ادامه داد: 25 اردیبهشت دو مناسبت مهم در تقویم فرهنگی کشور درج شده که همراهی آن دو بر معنا و مفهوم آن افزوده است که یکی پاسداشت زبان فارسی و دیگری بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فارسی زبانی است پرظرافت و سرشار که در دامن آن شخصیتی بی بدیل همچون فردوسی و اثری سترگ چون شاهنامه پدید آمده است.
سرابی افزود: فردوسی نیز حکیم سخن است و پدر زبان پارسی و نگهبان هویت ایرانی و اسلامی، و بر ماست که این دو نعمت گرانبها را ارج گذارده و قدر بدانیم.
وی ادامه داد: بدون شک آیینهای بزرگداشت، همایشهای علمی و برنامه های فرهنگی و هنری و ادبی که با همت و تلاش خستگی ناپذیر فرهنگ دوستان، هنرمندان و دانشمندان و پژوهشگران برپا می شود بیش از هر چیز نشانگر عمق علاقه و نهایت شیفتگی آنان به زبان فارسی و فردوسی به عنوان میراثدار و نگهبان نستوه آن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فعالیتهای علمی، پژوهشی در این زمینه پایه هرگونه تلاش و کوشش در راه معرفی و نکوداشت این گوهرهای گرانبهاست که غبار ایام را از چهره آنان سترده و درخشش آنها را صد چندان می کند.
سرابی افزود: هفته بزرگداشت فردوسی روز گذشته با همایش علمی و پژوهشی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد که با اختتامیه همایش شعر 'از توس تا نیشابور' به پایان می رسد.
وی ادامه داد: رونمایی از کتابهای 'طومار جامع نقالی شاهنامه و میاسای زآموختن یک زمان' که مجموعه مقالات همایش ملی شاهنامه و تعلیم وتربیت است، 'روایت عامیانه از داستان برزو'، 'سخنهای بهتر ز یاقوت زرد' و 'راحت الارواح' بخش دیگری از برنامه های این هفته است.
28 اردیبهشت در تقویم ایران به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نام گرفته است.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.