همزمان با 25 اردیبهشت و روز ملی بزرگداشت حکیم طوس، نشان فردوسی به ۳ شاهنامه‌پژوه برجسته اعطا می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز ملی فردوسی گفت: نشان فردوسی از سال 93 به اندیشمندان و شاهنامه پژوهان اعطا می‌شد که امسال نیز این نشان به سه شخصیت برگزیده و برجسته در عرصه فردوسی، شاهنامه و زبان و ادب پارسی اهدا می‌شود.

سیدسعید سرابی افزود: بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه روز ملی بزرگداشت فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای نامی ایران و سراینده «شاهنامه» و روز پاسداشت زبان پارسی است و به همین مناسبت برنامه‌هایی توسط دستگاه‌های اجرایی، سمن‌ها و موسسات غیردولتی در استان با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه محوریت برنامه‌های این روز با آرامگاه فردوسی در طوس خواهد بود، افزود: 400 فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در روزهای منتهی به روز فردوسی در مشهد برگزار می‌شود.

سرابی همچنین از برگزاری همایش علمی و پژوهشی حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد و گفت: این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قطب علمی فردوسی شناسی و انجمن دبیران ادبیات استان برگزار می‌شود.

وی افزود : 148 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 93 مقاله پذیرش شده و 15 مورد آن به صورت سخنرانی علمی و 28 مورد به صورت پوستر ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی با اشاره به هشتمین کنگره بین المللی شعر «از طوس تا نیشابور» گفت: این کنگره در بخش آزاد و بخش‌های ویژه مشهد با محوریت «زائر و زیارت، فردوسی، پاداست زبان فارسی» و نیشابور با محوریت «خیام، نیشابور و سایر جلوه‌های و نمادهای تاریخی، فرهنگی، دینی، ادبی، عرفانی، مفاخر و مشاهیر» از 25 تا 28 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: تعداد آثار رسیده به این کنگره  1350 اثر در قالب‌ کلاسیک، سپید و فولکوریک است. در بخش بین‌الملل نیز آثاری از کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، عراق و هندوستان به این همایش رسیده است. در این کنگره میهمانان از کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هندوستان حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی شعر «از طوس تا نیشابور» در روز 25 اردیبهشت ماه ساعت 4 بعدازظهر در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار و اختتامیه این کنگره همزمان با بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری در نیشابور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.